הצמיחה במרחב האירו אשתקד: 2%; קרן המטבע צופה רק 0.8% בגרמניה

ברבעון הרביעי, עליה בהוצאות הצריכה בצרפת וספרד לא איזנה את הירידה בגרמניה ובאיטליה

הצמיחה הכלכלית במרחב האירו המקיף 12 מדינות ברבעון האחרון של שנת 2004 הסתכמה ב-0.2% בלבד ביחס לרבעון השלישי, ובקצב שנתי של 1.6%, על רקע ההאטה בייצוא שקיזזה את השפעת הגידול בהוצאות הצריכה בצרפת וספרד.

היום פרסם מכון הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי בלוקסמבורג את הנתונים הסופיים לגבי הרבעון האחרון של 2004. גם הצמיחה ברבעון השלישי בשנה שעברה עודכנה כלפי מטה ל-0.2% מ-0.3% במקור. הצמיחה ברבעון הרביעי נותרה ללא שינוי ביחס לאומדן שפורסם ב-15 בפברואר.

האטה בגידול ביצוא

הגידול בייצוא הואט לפחות ממחצית קצב הגידול בייצוא ביולי ספטמבר אשתקד, על רקע התחזקות האירו מול הדולר שהפכה את המוצרים האירופיים ליקרים יותר בחו"ל. העלייה בביקושים הצרכניים בצרפת ובספרד לא הצליחה לקזז את ההאטה בהוצאות הצריכה בגרמניה ובאיטליה, שמהוות ביחד יותר ממחצית מכלכלת מרחב האירו, בסך 10 טריליון דולר בשנה.

"אנחנו פסימיים יותר לגבי הצמיחה השנה בגלל שערי החליפין וההאטה הכלכלית העולמית", אמר קלאוס באדר, כלכלן בחברת להמן ברדרס אינטרנשיונל בלונדון.

הייצוא של מרחב האירו עלה ברבעון הרביעי ב-0.5%, לעומת עלייה של 1.3% ברבעון השלישי. הוצאות הצריכה עלו ב-0.5%, לעומת 0.1% ביולי-ספטמבר. השקעות העסקים עלו ב-1%, אחרי 0.2% ברבעון השלישי. כל הנתונים מנוכי אינפלציה.

הנציבות האירופית חזרה על תחזיתה מ-15 בפברואר לצמיחה בשיעור 0.4% ברבעון הנוכחי, הראשון של 2005. לגבי הרבעון השני השנה, הנציבות העלתה את תחזית הצמיחה שלה ל-0.5% מ-0.4%.

"יכולנו לראות התאוששות מסוימת ברבעון הראשון" אומר כלכלן בבנק ABN אמרו בלונדון. אמון הצרכנים בגרמניה צרפת ואיטליה, שלוש הכלכלות הגדולות במרחב האירו, עלה בפברואר עקב קיצוצי מס וירידות מחירים.

הבנק המרכזי האירופי שמר על ריבית ההלוואות הבסיסית ברמת שפל של 2% מאז יוני 2003. האינפלציה במרחב האירו ירדה מתחת ליעד של 2% בינואר, לראשונה מזה 10 חודשים, ומכאן שלבנק המרכזי יש מרחב תמרון להפחתת הריבית או לשמירה על רמתה הנוכחית.

הבנק המרכזי האירופי, ECB, הפחית את תחזית הצמיחה שלו למרחב האירו בשנה הנוכחית ל-1.6% מ-1.9%. ב-2004 התרחבה כלכלת מרחב האירו ב-2%, אחרי קיפאון בשנת 2003.

קרן המטבע פסימית

קרן המטבע הבינלאומית הודיעה אתמול גם היא על הפחתת תחזית הצמיחה למרחב האירו, ובמיוחד לגבי גרמניה, עפ"י נתונים שהגיעו לידי פייננשל טיים דויטשלנד. גם התחזית החדשה של קרן המטבע עומדת על צמיחה של 1.6%, וזאת הפחתה גדולה ביחס לתחזית של 2.2% שהקרן פרסמה בסוף השנה שעברה. המשק הגרמני יצמח, לפי תחזית זו, ב-0.8% בלבד השנה, בעוד התחזית המקורית דיברה על 1.8%.

התחזיות הללו הוכנו עוד לפני הנתונים שפורסמו אתמול על עליית שיעור האבטלה בגרמניה בפברואר לשיא של 11.7%, ועל כך שמספר המובטלים בגרמניה עמד בסוף פברואר על 5.22 מיליון.

מדד מנהלי הרכש במרחב האירו, אינדיקטור לפעילות כלכלית עתידית, מצביע על גידול צנוע בלבד במגזר התעשייתי.