שר התשתיות לשעבר זנדברג יגיש הצעה לתיקוני חקיקה בחוק משק הגז הטבעי

רשות הגז תפעל כרשות שירותים ציבוריים חשמל * יופרדו הגורם המבצע, הגורם המפקח והרגולטור

ח"כ מודי זנדברג (שינוי) הודיע, כי בכוונתו להגיש הצעת חוק לתיקון חוק משק הגז הטבעי, כך שרשות הגז הטבעי תפעל באופן דומה לרשות לשירותים ציבוריים חשמל. זנדברג כיהן עד לפני מספר חודשים כשר התשתיות.

על-פי חוק משק החשמל, הרשות לשירותים ציבוריים החשמל עוסקת בשני תחומים: אישור תעריפים וקביעת אמות מידה. כל יתר הנושאים הם בסמכות חברת החשמל ובפיקוח משרד התשתיות.

לדברי זנדברג, "השינויים הכרחיים לשם הקמה מהירה של מערכת ההולכה והפרטה עתידית של חברת נתיבי הגז לישראל, שהוקמה לצורך הקמת תשתית ההולכה היבשתית. השילוב של החוק הקיים והרישיון הרחב מאוד שניתן לחברת נתיבי גז, יוצר מצב לא תקין: רשות הגז, שהיא גוף סטטוטורי עצמאי, שהיתה צריכה לשמש כרגולטור בלבד, הפכה להיות מעין חברת הניהול של חברת נתיבי גז לישראל".

לדבריו, על-פי החוק הקיים, רשות הגז הטבעי נדרשת למגוון רחב של תחומים מלבד נושאים רגולטוריים, לדוגמה אישור התוכנית העסקית של החברה וכל שינוי בה.

לדבריו, החברה נדרשת להכין תוכנית עסקית לעשר שנים, בעוד שתוכנית עסקית במגזר הפרטי היא בדרך כלל לחמש שנים, דבר העלול לפגוע בסיכויי ההפרטה של החברה ולהביא למחויבות שרוכשים פוטנציאליים יימנעו מלקבל על עצמם.

זנדברג אומר, כי העיקרון המנחה ביסוד השינוי המוצע הוא שחייבת להיות הפרדה ברורה בין הגורם המבצע, הגורם המפקח והגורם הרגולטורי. הגורם הרגולטורי (רשות הגז) צריך להיות ממונה על קביעת תעריפים ואמות מידה. הגורם המבצע (חברת נתיבי גז) צריך להיות ממונה על הביצוע והתפעול של כל מערכות הגז, ההולכה וחלוקה, ואילו הגורם המפקח (משרד התשתיות) צריך להסדיר את הפעילות במשק הגז הטבעי.