שטראוס עלית במו"מ לרכישת יתרת המניות בדונקפה ופעילות MK בכ-50-57 מ' אירו

הרכישה תבוצע באמצעות חברת עלית אינטרנשיונל * אלו שתי הרכישות הראשונות שמבצעת עלית אינטרנשיונל לאחר שמכרה את כל פעילותה בתחום המותג הפרטי ולאחר שעברה רה-ארגון בשנתיים האחרונות

חברת שטראוס-עלית , בשליטת משפחת שטראוס, הודיעה היום שהיא מנהלת מו"מ לרכישת חלקו של השותף בחברת דונקפה (60%) שהינה השחקן השני בגודלו בשוק הקפה בסרביה ומונטנגרו, בתמורה ל-26-27 מיליון אירו. שטראוס-עלית החזיקה עד כה בכ-40% מהחברה וכעת היא תחזיק במלוא הבעלות על החברה. הרכישה תבוצע באמצעות חברת עלית אינטרנשיונל.

גורמים בקבוצת שטראוס-עלית ציינו היום כי שוק הקפה בסרביה מוערך בכ-35-40 אלף טון בשנה ויחד עם המדינות השכנות כולל שוק זה כ-60 אלף טון קפה בשנה. הפוטנציאל הכספי של השוק נאמד בכ-150 מיליון דולר בשנה, הוסיף הגורם. היקף המכירות של החברה הנרכשת עומד על 35-40 מיליון יורו בשנה. שטראוס-עלית רכשה 40% מהחברה הסרבית בסוף שנת 2001 תמורת כ-16 מיליון יורו, מה ששיקף לחברה שווי כולל של כ-40 מיליון יורו. במידה ורכישת 60% הנותרים תצא לפועל, היא תבוצע לפי שווי חברה של 45 מיליון יורו.

עוד הודיעה שטראוס-עלית כי היא מנהלת משא ומתן לרכישת הפעילות והנכסים הקשורים במותג הפרימיום MK בפולין, בטווח מחירים של 26-30 מיליון אירו. מחזור המכירות של המותג הפולני עומד כיום על כ-22-23 מיליון יורו בשנה. רכישה זו שונה מהרכישה בסרביה, ובמקרה זה תרכוש החברה את הפעילות של החברה הפולנית הכוללת את המותג M.K ולא את החברה עצמה. החברה שהפעילה את המותג דורגה במקום ה-5 מבחינת נתח השוק שלה בשוק הקפה בפולין וביחד עם שטראוס-עלית שמדורגת במקום השלישי בפולין, צפויה הרכישה להפוך את שטראוס-עלית לשחקן ה-1 או השני בשוק הפולני.

ההסכמים המחייבים אמורים להיחתם בשבועות הקרובים, בהתאם לבדיקות נאותות שתערוך שטראוס-עלית. שתי הרכישות הללו אמורות להפוך את שטראוס-עלית לאחד משחקני הקפה המובילים בפולין ובמרכז-מזרח אירופה בכלל. שתי הרכישות, אם יושלמו, יוסיפו לשטראוס-עלית כ-45 מיליון יורו לשורת המכירות.

זה המקום להזכיר כי ההסכמים לרכישת שתי החברות בפולין ובסרביה טרם נחתמו אך מכיוון שטראוס-עלית נמצאת עם תשקיף פתוח, שמחייב אותה למשנה זהירות באשר לדיווח על משאים ומתנים מהותיים, היא העדיפה לצאת עם ההודעות הנוכחיות. בכוונת החברה לגייס כ-500 מיליון שקל על ידי הנפקת איגרות חוב ולא מן הנמנע שחלק הארי של סכום הרכישה ימומן באמצעות הכספים שיגויסו בהנפקה.

אנליסט בשוק ההון ציין היום כי הרכישה של שטראוס-עלית בסרביה תגדיל את הסינרגיה שתיווצר לשטראוס-עלית שכן כעת החברה תהיה בעלת בית יחידה ותוכל ליצור סינרגיות עם פעילויות מקבילות שלה, מבלי להיות תלויה בשותף אחר. לגבי הרכישה בפולין ציין האנליסט כי רכישה זו היא אולי משמעותית אפילו יותר. "שטראוס-עלית תוביל, יחד עם חברה פולנית, את השוק הכי גדול בו היא פועלת. להערכתי מדובר בקפיצת מדרגה הן בהיקף המכירות שיתווספו לחברה והן בהיבט של מובילות השוק שהיא אלמנט חשוב מאין כמוהו בתעשיית המזון", אמר האנליסט.

אלו שתי הרכישות הראשונות שמבצעת עלית אינטרנשיונל לאחר שמכרה את כל פעילותה בתחום המותג הפרטי ולאחר שעברה רה-ארגון בשנתיים האחרונות. במסגרת תהליך זה, עברה עלית אינטרנשיונל לעבודה בארבעה אשכולות גיאוגרפיים.

מחזור המכירות המאוחד של קבוצת שטראוס-עלית במהלך שנת 2004 הסתכם בכ-3.69 מיליארד שקל והוא משקף צמיחה של 13.2% על בסיס פרופורמה (דהיינו, אילו שטראוס ועלית היו מתמזגות כבר בשנת 2003), לעומת מחזור המכירות המאוחד של הקבוצה בשנת 2003. הצמיחה במחזור המכירות משקפת צמיחה בכל הקטגוריות העסקיות של הקבוצה בשנה החולפת, כאשר המנוע העיקרי של צמיחת החברה הוא גידול בפעילות בחו"ל וצמיחה מתונה יותר של שטראוס-עלית ישראל.

הרווח התפעולי של קבוצת שטראוס-עלית הסתכם בשנת 2004 בכ-308 מיליון שקל והיווה כ-8.3% מסך המכירות של הקבוצה בשנה זו. מדובר בצמיחה של 32.8% בשורת הרווח התפעולי ובשיפור של 1.2% במרווח התפעולי של החברה בשנה האחרונה. בחברה ציינו, עם פרסום הדו"חות הכספיים, כי המיזוג בין שטראוס ובין עלית כבר החל לבוא לידי ביטוי בשיפור מבנה ההוצאות של החברה וכי החברה עמדה בשנה החולפת במטרות שהציבה לעצמה בפרמטר זה.

בהתחשב בעובדה כי הסינרגיות עדיין לא באות לידי ביטוי מלא, הרי שבהחלט ייתכן שבשנת 2005 תצליח שטראוס-עלית לעשות צעד נוסף למעלה בכל מה שקשור לשיעורי הרווחיות התפעולית שהיא מציגה. השיפור ברווח התפעולי שמציגה החברה נובע מתנועת מלקחיים: מחד, עלית אינטרנשיונל, שהסבה הפסדים, תרמה לרווח התפעולי השנתי כ-26.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 23.1 מיליון שקל בשנת 2003. מנגד, השכילה החברה לצמצם את שיעור ההוצאות ביחס למחזור.