מיזוג בין מפעלי המזגנים של אמקור ופרג; אמקור סוגרת את המפעל בבית שמש

המכירות המשותפות של שתי החברות - 100 מיליון שקל בשנה, שהם %15 מכלל השוק בישראל

חברת פרג, הנשלטת ע"י קבוצת שיכון ובינוי, חתמה על הסכם עם אמנור אמקור, בבעלות אמקור, להקמת מיזם משותף בתחום המזגנים. השותפות תמזג מ-1 באפריל את כל הציוד, פעילות הייצור ופעילות השיווק של המזגנים של שתי החברות.

במסגרת ההסכם ייסגר מפעל אמנור אמקור בבית שמש ועובדיו יפוטרו. פעילות הייצור המשותפת תבוצע במפעל פרג באיזור התעשיה עטרות בירושלים. השותפות החדשה תשכור את המפעל מפרג. מכירות שתי החברות עומדות על 100 מיליון שקל, כולל יצוא.

יו"ר מפעלי פרג, שמעון הייבלום, אמר היום (ה') ל"גלובס", כי היקפי השיווק של המזגנים בפרג לא היו גדולים. מכירותיהם עמדו על כ-12 אלף מזגנים בשנה, ולכן הוחלט שמיזוג כזה יכול לסייע בהגדלת נתח השוק.

הייבלום הוסיף, כי המפעל בירושלים ייצר מזגנים תחת שמות המותג "אמקור" ו"פרג" וכן תחת שם מותג משותף, עליו לא הוחלט עדיין. בנוסף להסכם המיזוג הוחלט, כי אמפא, הבעלים של אמקור, תשווק את המזגנים של שתי החברות, בעיקר לרשתות השיווק. עד כה שיווקה פרג בעצמה את המזגנים שלה. היא תמשיך לעשות זאת למוסדות, קבלנים וחברות מסחריות.

מנכ"ל פרג, שלמה קופיץ, אמר ל"גלובס", כי במפעל בעטרות ייוצרו מוצרי המיזוג שפותחו ע"י פרג ואמנור. הללו כוללים יחידות מיזוג על בסיס מים, מזגנים עיליים, רצפתיים, מיני מרכזיים, מפוחי נחשון עיליים על בסיס מים ומזגני חלון. קופיץ מאמין, שכתוצאה מהמיזוג תצליח השותפות להגיע לנתח של %18 משוק המזגנים בארץ, שהיקפו נאמד ב-160 אלף מזגנים ו-800 מיליון שקל בשנה.

שוק המזגנים מתחלק בין אלקטרה - %45, תדיראן - %35, אמקור ופרג - %15 מהשוק והשאר מיוצר ע"י יצרנים קטנים.

ב-1997 הסתכמו מכירות המזגנים של פרג, לדברי החברה, ב-40 מיליון שקל. ברבעון השלישי של 1998 עמדו מכירות החברה על 14 מיליון שקל והיא הפסידה 66 אלף שקל, בהשוואה להפסד של 762 אלף שקל ברבעון המקביל ב-1997, ו-377 אלף שקל ברבעון השני של 1998.

מנכ"ל אמקור, חיים שולמן, אמר ל"גלובס", כי העיסקה יוצרת סינרגיה הן בצד הייצורי והן בצד ההנדסי/תכנוני והשיווקי. לדבריו, מבחינת המוצרים מבוצע איחוד מיתקן הייצור כמו בין אלקו ואלקטרה ויש השלמת מוצרים בין שתי החברות.

שולמן הבהיר, כי בתחילת אוגוסט נחתם עם עובדי אמנור הסכם וסוכמו תנאים מיוחדים להם יזכו אם המפעל ייסגר. במפעל מועסקים בתחום המזגננים 80 איש, וחלקם הקטן יעברו לעבוד במפעל החדש. במפעל מיוצרות כיום גם מערכות סולריות, ושולמן אמר, כי ייתכן שייצורן יועתק לאתר אחר