בינתיים, לא לזעזע את מערכת החשמל

באחרונה מעופפות באוויר כמה סנוניות, יצרני חשמל פרטיים, שיש לתת להם הזדמנות לקום ולפעול בקפיטליזם אמיתי: מי שיצליח לייצר חשמל - בלי סובסידיה גלויה או מוסווית - ולמכור אותו במחיר שאינו גבוה מזה של חברת החשמל - יבורך! ומי שלא יצליח? ייעלם

הפלפול התלמודי אופייני לכל תחומי החיים בישראל, ורק טבעי הוא, שגם ייצור החשמל מסור בידי חכמי פומבדיתא המעיילים פילים בחור המחט. לפני זמן-מה ישבו עוקרי ההרים, הטוחנים אותם זה בזה, והתדיינו בשאלה גורלית: האם טורבינת הגז באשדוד היא תחנת כוח חדשה ולכן אסור לחברת החשמל להפעיל אותה, או שטורבינה מסכנה זו היא בסך הכל יחידת ייצור שהחליפה טורבינה ישנה, ולכן מותר לחברת החשמל להפעיל אותה.

בני הפלוגתא בסוגיה זו הם התנאים של משרדי המשפטים, האוצר והתשתיות, וגם האמוראים של רשות החשמל וחברת החשמל. הרקע לסוגיה: התיקון לחוק החשמל, שקבע, כי צריך לייקר את החשמל בארץ ולעודד הפסקות חשמל פתאומיות.

איך משיגים מטרות נעלות אלו? מפצלים את חברת החשמל לחברות בנות, שכמובן תופרטנה בהדרגה. מאחר שמדינת ישראל היא מדינת חוק, וההקפדה על החוק מאפיינת את כל תחומי חיינו, החליטה הגברת דוידה לחמן-מסר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לאסור על חברת החשמל לייצר חשמל בטורבינות הגז בטרם תוקמנה החברות הבנות.

פיצול חברת החשמל והפרטתה יביאו גם להתייקרות החשמל וגם לשיבושים בהזרמתו לצרכנים. דברים אלה מתבררים דווקא לרגל האפשרות המסתמנת לייצר חשמל בארץ, שלא במסגרת החברה הוותיקה. אין צורך לחזור באריכות על יוזמת האחים עופר, הנסחבת כמה וכמה שנים בדיוק מפני שהיזמים אינם יכולים לייצר חשמל במחיר שהחברה הוותיקה כן יכולה לייצר אותו. גם הסיכוי המסתמן למכירת עודפי חשמל שמייצרים גורמים שונים לצרכים עצמיים - כמו קיבוצים שונים או נייר חדרה - מעיד על הקושי לייצר אנרגיה זולה מזו המיוצרת בחברת החשמל ומזו שהחברה תייצר בגז, אם הפלפלנים לא יפריעו לה.

מדברים הרבה על שכר עובדי חברת החשמל. ברור שהשכר לא יירד אם תפוצל החברה ותופרט. קודם כל, הפיצוי שיינתן לעובדים יגמד את הפיצוי שהובטח לעובדי הנמלים - פיצוי המבטיח שגם בענף הזה, הגשמת חזונו של בנימין נתניהו לא תוזיל את הפעילות אלא דווקא תייקר אותה, לפחות בחמש השנים הקרובות, שבהן יהיה שקט בנמלים. ואחרי חמש שנים? אלוהים גדול!

אבל לא רק הפיצוי יעלה את השכר. גם הפיצול. חברות בנות פירושן תוספת נאה של בכירים ומנהלים, שלמעשה אין בהם צורך - אפילו בהנחה שלא יסתובבו אחד לשני בין הרגליים - אבל הם יבקשו וגם יקבלו שכר גבוה. בקצרה, אם שכר העובדים מפריע להוזיל את החשמל, שכר העובדים המפוצלים יפריע עוד יותר להשגת המטרה הזאת.

מיותר לציין, שייקור החשמל ינבע גם מעובדה נוספת, שהתבררה כבר בסיפור היזמים הפרטיים המסתובבים סביב החשמל הישראלי: הפיצול ברכישת הציוד לתחנות הכוח ייקר את הציוד הזה, שחברת החשמל האחידה משיגה בזול יותר הודות להיותה קונה גדול.

אשר לתקלות הצפויות, אמנם באחרונה היה ויכוח בין רשות החשמל לבין חברת החשמל על גובה הרזרבות הדרושות כדי למנוע הפסקת חשמל, כאשר תקלה ביחידת כוח מפריעה לאספקת החשמל. אפילו אם צודק יו"ר הרשות, דוד אסוס, הטוען שהחברה אינה עושה די לשכנוע צרכנים גדולים לוותר על חשמל כשהעומס גדול ולרכישת אנרגיה אצל בעלי גנרטורים, ברור שהסדרת שאלות אלו קלה יותר כשהמערכת מרוכזת ביד אחת ולא מפוצלת בידיים רבות. בה בשעה, יתכן שצודקת החברה הטוענת שאין בארץ רזרבה מספקת בעוד היא דווקא מצליחה לקיים ניצולת עצומה אפילו בימי החורף הפרובלמטיים.

כאן המקום להזכיר, שהמשבר באספקת החשמל בקליפורניה, לפני שנים מספר, נבע בדיוק מן הפיצול בין יזמי האספקה. מאחר שאף יצרן אינו אוהב להחזיק עודף לא פעיל של ציוד יקר - עודף כושר הייצור היה זעום וגרר מפולת.

לפני שנים אחדות הוצע פתרון לבעיית המונופול בייצור החשמל ואספקתו בישראל: החברה תתקיים, אבל יותר לחברות חדשות לייצר חשמל באופן עצמאי ולמכור אותו - אם לחברת החשמל ואם ישירות לצרכנים גדולים שיהיו מעוניינים בכך. לפי שעה עוד לא צצו כפטריות יצרני החשמל. אמנם, באחרונה מעופפת באוויר כמה סנוניות המבשרות את האביב. צריך לתת ליזמים המסתמנים באופק הזדמנות לקום ולפעול וצריך להבטיח בתחום זה קפיטליזם אמיתי: מי שיצליח לייצר חשמל - בלי סובסידיה גלויה או מוסווית - ולמכור אותו במחיר שאינו גבוה מזה של חברת החשמל - יבורך! ומי שלא יצליח? ייעלם.

ובינתיים יש לאפשר לחברה להתקיים, בלי שינויים ארגוניים מסבכים ומסובכים ובלי לזעזע את המערכת ואת האספקה. לחברת החשמל יש ניסיון, יש גז ויש עובדים טובים וגם יקרים בכל המובנים. עובדים אלה יהיו יקרים עוד יותר אם תצלח מדיניותו של בנימין נתניהו הדורש להפריט כל מה שזז ולא זז - ויעלה כמה שיעלה!