האוצר פירסם את המכרז להקמת נתיב אגרה מהיר באורך 13 ק"מ עד הכניסה לתל-אביב

4 קבוצות מתמודדות על הקמת נתיב גודש ממחלף בן-גוריון למחלף קיבוץ גלויות - יציעו מענק הקמה

משרד האוצר פירסם היום (ג') את המכרז להקמת הנתיב המהיר בכניסה לת"א. ועדת המכרזים, בראשות סגן החשכ"ל צבי חלמיש, מבקשת מארבע המתמודדות להגיש את הצעותיהן לגובה מענק ההקמה. הנעים בין 100 ל-200 מיליון שקל.

מדובר במכרז בעלות של כ-400 מיליון שקל להקמת נתיב באורך של 13 ק"מ לאורך כביש מס' 1, ממחלף בן-גוריון ועד מחלף קיבוץ גלויות, ובנוסף הקמת חניון ל-2,000 כלי רכב ומערכת שאטלים.

הנתיב ישמש לתחבורה ציבורית ולבעלי רכב פרטי שישלמו בגין הנסיעה בנתיב המהיר אגרת גודש, שתשתנה בהתאם לעומסים. קיבולת הנתיב היא 1,600 כלי רכב ו-100 אוטובוסים בשעה.

האומדן של משרד האוצר לגובה האגרה הוא 10 עד 20 שקל לנסיעה. לפרויקט זה, הראשון מסוגו בישראל, קמו מתנגדים רבים ובראשם מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון, שסבר כי הפרויקט אינו יעיל תחבורתית וכלכלית.

למרות זאת, משרד האוצר קידם את הפרויקט ולאחר שנה של פרסום שלב המיון המוקדם מתפרסם היום המכרז לקבלת ההצעות הכספיות. מדובר במכרז BOT, שבו יתבקש הזכיין שייבחר להקים את הנתיב ולנהל את התנועה. תקופת הזיכיון היא ל-30 שנה.

הפרויקט מאפשר לבעלי כלי רכב פרטיים להשאיר את רכבם בסמוך למחלף בן-גוריון, ולהיכנס לתל-אביב באמצעות מערכת שאטלים - שירותי הסעה באוטובוסים בחינם למספר מקומות מרכזיים בתל-אביב. בסוף היום יוחזרו הנוסעים לחניה בה חנה רכבם.

ארבע קבוצות מתמודדות על המכרז: הראשונה - תהל מהנדסים, קווים, איתורן ו-TELVENT; השנייה - שותפות בין טר ארמה, מלרג, קונקס, ו-Q-FREE; השלישית - שפיר הנדסה, חברת האוטובוסים דן, סימנס וריית'ון; הרביעית - שותפות של אפריקה-ישראל, אגד, שיכון ובינוי והקבוצה הקנדית אייקון.

החשב הכללי באוצר, ד"ר ירון זליכה, אמר ל"גלובס", שזו הפעם הראשונה שפרויקט תחבורתי מטפל בצד הביקושים, ולא מסתפק בתוספת של עוד נתיב או כביש.

יו"ר ועדת המכרזים, צבי חלמיש, ציין, כי על מנת למנוע עיכובים בסגירה הפיננסית ניתנו למתמודדים במכרז שורה של הטבות ותמריצים. כך למשל, ניתנו הגנות על הריבית וביצוע דרוג ראשוני לפרויקט על מנת לאפשר כניסה של גורמים מוסדיים.

חלמיש אמר עוד, כי הזכיין שייבחר צפוי לקבל מענק של עד 2 מיליון שקל במידה ויקדים בחודשיים את הסגירה הפיננסית. פרויקט הנתיב המהיר הוא יוזמה של הכלכלן הראשי בחברת חוצה ישראל, ניצן יוצר.

יוצר גיבש מודל על בסיס הניסיון הבינלאומי להתמודדות עם עומסי התנועה בכניסה לערים הגדולות. הרעיון הוא מתן עדיפות לתחבורה הציבורית, ומכירת עודף הקיבולת לבעלי רכב פרטי במחיר של אגרה משתנה.