"הנאצים היו קרובים להשגת פצצה אטומית"

בצירוף מקרים מצמרר, התפרסם בגרמניה בצמוד לחנוכת המוזיאון החדש של יד ושם, ספר בו נטען, כי משטרו של היטלר לא היה רחוק מלהשיג פריצת דרך אשר היתה עלולה לשנות את תוצאות מלחמת העולם השנייה. ההיסטוריון ריינר קרלש טוען בספרו "הפצצה של היטלר", כי גרמניה היתה קרובה להשיג יכולת אטומית בחודשים האחרונים של המלחמה.

הספר התפרסם אתמול (ב') בגרמניה ומיד עורר מחלוקת עזה. אשר הגיעה היום ג' לעמוד הראשון של "וולסטריט ג'ורנל". אבל מי שחולק על חלק ממסקנותיו של קרלש, מסכים, שככל הנראה, יש לשנות את החשיבה המקובלת בנושא מרכזי זה.

במשך 60 שנה היה מקובל להניח, כי המחקר האטומי של גרמניה הנאצית נתקע בשלב ראשוני למדי. ניתנו לכך שני סיבות עיקריות:

האחת: מדענים רבים סירבו לשתף פעולה עם המשטר. השנייה: מדענים אחרים נשלחו לעבוד על פרויקטים אווילים שונים במקום להמשיך במחקר.

ואולם, קרלש טוען, שלמעשה, הקהילה המדעית שיתפה פעולה במחקר הגרעיני של גרמניה הנאצית, לטענתו, רק מחסור באורניום הביא לכך שגרמניה לא הצליחה לפתח נשק גרעיני. יצוין, כי בעלות הברית השמידו במהלך המלחמה מפעל למים כבדים בנורבגיה, ממנו תכננו הגרמנים לרכוש מרכיב חיוני זה של תוכניתם הגרעינית.

הגילוי השנוי ביותר במחלוקת בספרו של קרלש הוא הטענה לפיה ביצעה גרמניה ניסוי גרעיני במארס 1945 - חודשיים בלבד לפני תום המלחמה. קרלש טוען, כי איתר את המקום בו בוצע הניסוי, במדינת תורינגיה שבגרמניה. ולדבריו מצא שם שרידים של אורניום, דוטוניום, ורכיבים אחרים של נשק גרעיני.

ואולם, היסטוריונים ומדענים תמימי דעים בדחיית מסקנה זו. לדבריהם, יתכן שמקור האלמנטים שמצא קרלש הוא אחר לגמרי - אולי מהכור הגרעיני בצ'רנוביל. גם הוועדה לאנרגיה אטומית אומרת, שקרלש לא ביצע את הבדיקות הראויות על מנת להגיע למסקנה זו.

עם זאת, חלק מהמומחים המצוטטים "בוולסטריט ג'ורנל, אומרים, כי יתכן וגרמניה ביצעה ניסוי "מלוכלך". הכוונה היא לנשק מעין אטומי, בעל יכולת הרס גבוהה משל פצצות רגילות אך נמוכה משל נשק גרעיני.

תומכיו של קרלש טוענים כי הביקורת נגדו מקורה בכך שהוא היסטוריון עצמאי ואינו שייך לאוניברסיטה כלשהי. מתנגדיו טוענים כי הוא לא מילא אחר כל הכללים האקדמיים המקובלים בכתיבת מחקרים מסוג זה.

תמיכה מפתיעה מקבל קרלש מפי פרדוורט וינטרברג, אדם מכובד מאוניברסיטת נוואדה, החוקר את הנושא מזה שנים. למרות שגם הוא דוחה את הטענה בדבר ניסוי גרעיני, אומר וינטרברג, כי כעת הוא משוכנע שלגרמניה היתה יכולת לבנות פצצה גרעינית בשלהי המלחמה "עם קצת יותר זמן, גרמניה היתה יכולה להביא לכך שהפצצה תפעל", הוא אומר.

סביר להניח שהוויכוח יימשך עוד חודשים רבים, למרות שבעיקרו הוא נסוב על שאלה שהיסטוריונים בדרך כלל מעדיפים להימנע ממנה: מה היה קורה אילו?