יעלון: הדחתי - מסר שלילי לקצינים; שרון אמר שמופז לא יכול לעבוד איתי

"נתפסתי בתוך המערכת כמסוייג מתוכנית ההתנתקות ואין לזה שחר" * שריד: רקמו קנוניה פוליטית

"ההדחה שלי מהווה מסר שלילי לקצינים", כך אמר היום (ג') הרמטכ"ל משה יעלון לחברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

אתר YNET דיווח, כי יעלון, שהתבקש על-ידי חברים בוועדה לפרט את תהליך הדחתו, אמר, כי "סיימו את תפקידי ללא כל הצדקה. הופתעתי מאוד מהנימוקים שנמסרו לי, כאילו יש נתק ביני לבין שר הביטחון. בפגישה שקיימתי עם שרון הוא אמר שמופז לא יכול לעבוד איתי".

יעלון חשף עוד פרטים מפרשת הדחתו: "נתפסתי בתוך המערכת כמסויג מתוכנית ההתנתקות ואין לזה שחר. הנימוק השני היה שמופז ביקש לערוך רפורמות בצבא, והטענה היתה שאני כרמטכ"ל לא יכול לעשות את זה בשנה האחרונה לכהונתי, אבל כמה ימים לפני כן, סיכמנו, אני ושר הביטחון, את כל תוכניות העבודה של צה"ל".

דברי יעלון עוררו תדהמה וחברים בוועדה מתחו ביקורת על מופז, שהביא להדחת הרמטכ"ל ערב ביצוע תוכנית ההתנתקות.

ח"כ גילה גמליאל אמרה, כי "הרמטכ"ל נראה פגוע, עצוב ומתאר עובדות של יום רודף יום, של טראומה, ומתאר כל פעם ניסוח חדש שמצא שר הביטחון כדי להעביר אותו מתפקידו".

ח"כ רן כהן ציין, כי "האווירה בוועדה היתה קודרת" וכי הרמטכ"ל "שפך את גרסתו במלואה".

ח"כ יוסי שריד אמר ליעלון: "זו היתה הדחה מהסוג הנקלה ביותר. קשרו קשר נגדך ורקמו נגדך קנוניה פוליטית".

שריד גם רמז: "אבל לא רק ראש הממשלה ושר הביטחון לקחו חלק בקנוניה המכוערת הזו. עוד פוליטיקאים פעילים השתתפו בה ואולי מישהו יושב עכשיו בחדר הזה".

ח"כ אילן שלגי מתח ביקורת אישית על מופז: "קפיצתו המהירה של מופז מתפקיד הרמטכ"ל לכס שר הביטחון, תוך ארבעה חודשים מוכיחה עד כמה חשוב שתהיה תקופת צינון. שר הביטחון החושב ולפעמים פועל כרמטכ"ל-על פוגע בצה"ל".

בסוף השבוע האחרון תקף הרמטכ"ל פומבית את מתנגדיו , ברמז עבה לכיוון מופז: "אני בעד תקופת צינון ארוכה בין תפקידים צבאיים לפוליטיקה. בתור רמטכ"ל אני יכול להגיד איזה נזק נגרם לצבא על ידי פוליטיקאים שרואים בי איום", אמר יעלון שדיבר במועדון העסקי בחיפה.

בחודש שעבר הדהים שר הביטחון, שאול מופז,את צמרת צה"ל, כשהודיע שלא תוארך כהונת הרמטכ"ל, לראשונה בתולדות ישראל.

מופז ציין, כי מדובר בהחלטה עקרונית, שכן גם הרמטכ"ל הבא יכהן רק שלוש שנים, אך ללא ספק, זה היה שיאה של המתיחות בין האישים, שהיא הסיבה האמיתית לשחרורו המוקדם מהצפוי של יעלון.

חלק גדול מנאומו, הקדיש יעלון לנעשה בשטחים: "לא להשתכר מהרגיעה הנוכחית. עד שאבו-מאזן לא יאסוף את הנשק, לא יסתיים הסכסוך הנוכחי.בחסות הרגיעה, מתחמשים הארגונים, מייצרים חומרי נפץ וממלאים את השורות שהידלדלו".