ממשלת ברזיל מכרה 12 חברות טלפון וסלולר ב-18.85 מיליארד ד', %64 מעל יעד המינימום

ההצלחה המדהימה - הפרטת הטלקום הגדולה ביותר של השנים האחרונות - סוללת את הדרך לחלוקת זיכיונות נוספים וגיוס 50 מיליארד דולר ע"י המדינה * הזוכות הגדולות: טלפוניקה, MCI וטלקום איטליה

ממשלת ברזיל מכרה אתמול (ד') את יתרת אחזקות המדינה בשלוש חברות טלפוניה מקומית, חברת התקשורת הבינלאומית ושמונה חברות סלולריות תמורת סכום שיא של 18.85 מיליארד דולר, הגבוה ב-%64 מסכום המינימום שנקבע למיכרז, 11.51 מיליארד דולר. זוהי ההפרטה הגדולה ביותר של שוק טלקומוניקציה בשנים האחרונות. ברזיל - אחת המדינות הגדולות בעולם, המונה 165 מיליון תושבים - צפויה להיות בשנים הקרובות שוק הטלקום החם ביותר בעולם.

תהליך המכירה הפומבית התקיים באולם הבורסה של ריו דה ז'נירו, בחסות כוחות גדולים של משטרה, לאור הפגנות המונים כנגד תהליך המכירה של נכסי המדינה לחברות זרות. המתנגדים ניסו גם דרכים משפטיות, ואף הצליחו לקבל שני צווי מניעה מקומיים, אך הממשלה עתרה לבית המשפט הפדרלי, וזה ביטל את הצווים ואיפשר את קיום תהליך המכירה.

תהליך ההפרטה של שוק הטלקום הענק בברזיל מתקיים במקביל לתהליך של ליברליזציה ופתיחת השוק לתחרות חופשית. השלב הראשון התקיים לפני כ-3 שנים, כאשר פורסמו מיכרזים להקמת חברות סלולריות מתחרות לחברות הסלולריות המקומיות בשליטת הממשלה.

גם מיכרזים אלה הכניסו למדינה מיליארדי דולר. הגדילה מכולם לעשות קבוצה בראשות בלסאות האמריקנית ובנק האחים ספרא הברזילאי - שתיים מבעלות חברת סלקום הישראלית - שרכשה את הזיכיון להקים רשת סלולרית שנייה בעיר הגדולה בת 18 מיליון התושבים סאו פאולו, תמורת 2.4 מיליון דולר - פי-4 מסכום המינימום שנקבע על ידי המדינה. חברת BCP של בלסאות וספרא חנכה את הרשת החדשה בסאו פאולו במאי.

עתה, לאחר שנמכרו אחזקות המדינה בחברות הטלפון והסלולר, השלב הבא הוא פירסום מיכרזים להקמת חברות מתחרות גם בטלפוניה המקומית וגם לחברת שיחות החוץ אמברטל. במקביל, נפתחו לתחרות בברזיל גם שוק הטלוויזיה בכבלים ושוקי טלקום קטנים נוספים. בסך הכל, מצפה ממשלת ברזיל להכנסה כוללת מתהליך ההפרטה והפתיחה להתחרות של כ-50 מיליארד דולר.

ברזיל היא אחת המדינות הגדולות בעולם, ושטחה גדול מארה"ב. כמוה, היא מחולקת למדינות פדרליות שלכל אחת ממשלה משלה. המימשל הכללי יושב בעיר ברזיליה. שוק הטלקומוניקציה הממשלתי בברזיל בנוי מחברת אחזקות בשם טלבראס, ש-%80 ממנה נסחרים בבורסה ו-%20 בבעלות המדינה. טלבראס שלטה עד אתמול בכל חברות הטלפון והסלולר המקומיות בכל מדינה, שלכל אחת הנהלה נפרדת ושם משלה, וכן בחברת שיחות החוץ אמברטל. כל החברות המקומיות הן ציבוריות בהיקפים שונים.

הזוכות הגדולות במיכרז אתמול הן טלפוניקה הספרדית ו-MCI האמריקנית, שלהן גם הסכם שיתוף פעולה בדרום אמריקה. טלפוניקה רכשה את השליטה בחברת הטלפון המקומית בסאו פאולו, טלספי, תמורת 4.9 מיליארד דולר, תוך שהיא גוברת על טלקום איטליה בהצעה הגבוהה ב-%60 ממחיר המינימום של המדינה. MCI גברה על ספרינט במאבק לרכישת השליטה באמברטל, ותשלם למדינה 2.28 מיליארד דולר.

חברת הטלפון המקומית טלסנטרו סול נמכרה לטלקום איטליה תמורת 1.76 מיליארד דולר, וחברת הטלפון המקומית טלנורתה נמכרה לחברת הבנייה הברזילאית אנדראדה גוטיירז תמורת 2.9 מיליארד דולר.

חברת הסלולר של סאו פאולו, טלספי, נמכרה לפורטוגל טלקום תמורת 3.04 מיליארד דולר, טלסודסט הדרומית נמכרה ל-NTT היפאנית תמורת 1.15 מיליארד דולר, טלמיג סלולר נמכרה לטלה סיסטמס המקומית תמורת 642 מיליון דולר, טלסול סלולר נמכרה לטלקום איטליה תמורת 595 מיליון דולר, טללייסט סלולר נמכרה תמורת 364 מיליון דולר, טלנורדסט סלולר נמכרה לטלקום איטליה תמורת 561 מיליון דולר. כל החברות הזוכות מובילות קבוצות בהן כלולות עוד חברות מקומיות