העלאת מחיר המים לחקלאים: נציבות המים דוחה עמדת משרד החקלאות וטוענת כי עדיין קיים מחסור במים

הוחלט לייקר המים ב-15 אגורות למ"ק תמורת פיצוי * משרד החקלאות התנגד - "אין מחסור במים"

"משק המים מצוי במחסור חמור ומתמשך", כך טוענת נציבות המים בתגובה לעמדת משרד החקלאות לפיה אין לייקר את מחיר המים לחקלאות. משרד החלאות טען שההתייקרות לא נחוצה, כי משק המים נמצא באיזון ואף ביתרה.

מהנציבות נמסר עוד, שאקוויפר החוף ואקוויפר ההר סובלים ממחסור של 1.5 מיליארד מ"ק מים, וגם הכינרת סובלת מירידת מפלסים. אם בתום חורף 2004 היה המפלס 8 ס"מ מתחת לקו העליון האדום, בסוף חורף 2005 המפלס הוא 84 ס"מ מתחת לקו העליון האדום, אמרו.

לדעת הנציבות, אין ספק שצריך לסבסד את החקלאות, אך אין לעשות זאת בשום מקרה באמצעות מחיר המים.

משרד החקלאות מתנגד להחלטת ועדת הכספים ליקר את מחיר המים ב-15 אגורות למ"ק ולפצות בתמורה את החקלאים ב-84 מיליון שקל.

לטענת מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, החזר של 2,000 שקל לכל חקלאי הוא מגוחך, ולכן משרד החקלאות יתנגד לאישור ההחלטה בכנסת.

ישי טוען שאם ההחלטה תאושר, יש לעשות בכספי הפיצוי המוצע שימוש מושכל. ישי מציע להקצות 70% מהסכום לעידוד הייצוא, על-ידי ביצוע פרויקט של הגדלת חממות עד למינימום של 10 דונם.

ביתרת הכסף, מציע ישי לבצע פרויקטים לייעול חסכון במים ולהביא להקטנת הפחת עד ל-5% בלבד.

ישי דחה את הטענה לפיה החקלאים תומכים בייקור המים בתמורה לפיצוי כספי. לדבריו, החקלאים מיוצגים כיום על-די ארגונים שונים, ולכן אין להסתמך על עמדה של ארגון יחיד התומך בהעלאת המחיר, בשעה שרוב החקלאים מתנגדים לו.

ישי מציע להפנות את המים המותפלים למגזר העירוני, שכן הרשויות המקומיות משלמות כבר כיום 2.5 שקל למ"ק. לדבריו, המים המותפלים איכותיים יותר, ולכן מתאימים לצריכה עירונית. לדבריו, החקלאים ימשיכו לקבל מי כנרת ומי קידוחים, שאיכותם טובה פחות, וישלמו עבורם בממוצע 1.22 שקל למ"ק בלבד.