אהוד ברק נכנס לבורסה: ישקיע עם חזי בצלאל 10 מיליון ד' בגילת סאטקום

השניים מנהלים מגעים מתקדמים לרכישת 33%-55% ממניות החברה, שבשליטת צביקה בארינבוים

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, יחד עם איש העסקים חזי בצלאל, מנהלים מגעים מתקדמים לרכישת 33%-50% ממניות גילת סאטקום, הפועלת בתחום של שירותי תקשורת לוויינית. כך נודע ל"גלובס".

העסקה צפויה לשקף שווי של 20 מיליון דולר לגילת סאטקום, כך שהשקעתם של ברק ובצלאל תגיע לכל היותר ל-10 מיליון דולר. לאחר השלמת העסקה מתכננת גילת סאטקום להנפיק את מניותיה בבורסה של לונדון.

גילת סאטקום מרכזת את רוב פעילותה של חברת סאטקום הבורסאית, הנשלטת בידי צביקה בארינבוים. החתימה על העסקה צפויה בתוך שבועות ספורים. במקביל, מנהלים בצלאל וברק מגעים לרכישת מניות בחברה הפרטית שירון לוויינים, שהיא ספק ציוד לסאטקום.

מבחינתו של אהוד ברק צפויה ההשקעה בגילת סאטקום להיות ההשקעה הישירה הראשונה בחברה ציבורית. מאז פרש מהפוליטיקה, לפני כארבע שנים (לאחרונה מאותת ברק על רצונו לחזור ולהתמודד על ראשות העבודה), נחשב ברק לאיש עסקים מצליח המרוויח מיליוני דולרים מהרצאות, ייעוץ לחברות ולקרנות גידור רב-לאומיות ומשותפות בקרן ההשקעות האמריקאית SCP.

שוק היעד - אפריקה

לשותפו של ברק בעסקה הנוכחית, חזי בצלאל, אין כיום עסקים משמעותיים בישראל (בעבר ניהל מגעים לרכישת מחלבות טרה). בצלאל פועל במדינות אפריקה מזה כ-30 שנה ועוסק, ככל הידוע, בתחומים של בנקאות, תקשורת וסחר באמצעי לחימה. יצוין, כי אפריקה, ובפרט ניגריה, מהווה את שוק היעד העיקרי של גילת סאטקום.

החברה-האם, סאטקום מערכות, נשלטת ע"י חברת וורלדגרופ של צביקה בארינבוים, שמחזיקה 52% ממניות החברה. מדובר באחת מההשקעות היותר טובות של בארינבוים שהוסיף לאחרונה לסל עסקיו, הכולל חברות בתחומי התוכנה, התעשייה, התקשורת והספנות, וגם את השליטה בחברת הטקסטיל פולגת.

מאז רכשה וורלדגרופ את מניות השליטה בסאטקום אשתקד, במסגרת הליך כינוס נכסים של החברה-האם מנטרג'י, שילשו מניותיה בחברה את שוויין. בתווך, גייסה סאטקום כ-55 מיליון שקל באמצעות הנפקה פרטית של מניות, ובעיקר הנפקת אג"ח להמרה לציבור.

סאטקום פועלת בתחום של מתן שירותי תקשורת במגוון רחב של תחומים, לרבות שירותי תקשורת נתונים, וידאו וקול. השירותים הניתנים על ידי החברה מבוססים בעיקר על תקשורת באמצעות לוויין. רוב הכנסות החברה נובעות משירותי תקשורת נתונים בחו"ל, רובן באפריקה. פעילות התקשורת הבינלאומית כוללת שירותי קישור לשדרת האינטרנט הבינלאומית של לקוחות בחו"ל ושירותי תמסורת נתונים בינלאומית המבוצעת באמצעות קישור בין שתי נקודות.

סאטקום מתמקדת בשנתיים האחרונות בפעילותה בחו"ל, בעיקר במדינות מתפתחות בהן יש לה יתרון טבעי כספקית פתרונות לווייניים לעומת תשתיות קוויות שאינן מפותחות באזורים אלו. החברה מעריכה, כי בשנים הבאות תימשך מגמת הביקוש לשירותי תקשורת מבוססי טכנולוגיה לוויינית במדינות מתפתחות, וכי פוטנציאל השוק במדינות אלו טרם מוצה.

הרחבת פעילותה של סאטקום בחו"ל באה לידי ביטוי בצמיחה מהירה בהכנסות וברווח: הכנסות החברה ב-2004 הסתכמו ב-77.7 מיליון שקל - עלייה של 43% לעומת 2003. הרווח התפעולי היווה 13.9% מהמכירות, לעומת 11.5% ב-2003. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 10.1 מיליון שקל, לעומת 8.6 מיליון שקל ב-2003 והפסד של 10.5 מיליון שקל ב-2002.

רכישת פלנט המתחרה

במסגרת אסטרטגיית הצמיחה של סאטקום, שמטרה הפיכת החברה לספקית שירותי תקשורת גלובלית שתציע סל פתרונות תקשורת מלאים ללקוחותיה, רכשה החברה בשבוע שעבר את החברה המתחרה איי.פי פלנט מידי בעליה, בראשות יורוקום, תמורת 36 מיליון שקל.

פלנט, שבעצמה התחרתה אשתקד מול וורלדגרופ על רכישת השליטה בסאטקום, עוסקת בדומה לחברה במתן שירותי תקשורת לוויינית וקווית בחו"ל עם התמקדות בשיווק חבילות תקשורת למדינות מתפתחות, בעיקר באפריקה. מגוון לקוחות החברה הנרכשת כולל חברות תקשורת ממשלתיות, חברות סלולריות וחברות פרטיות.

פלנט, שמשרדיה ממוקמים בפתח תקווה, בסמיכות למשרדי סטקום, מעסיקה כ-38 עובדים (לעומת 50 בסאטקום). רכישתה צפויה כמעט ולהכפיל את מחזור הפעילות של סאטקום: בשנת 2004 הסתכם מחזור המכירות של פלנט ב-52 מיליון שקל, הרווח הגולמי על 17.8 מיליון שקל והרווח התפעולי על 13.5 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה פלנט רווח נקי של 4.3 מיליון שקל, לעומת 3.6 מיליון שקל ב-2003. ההון העצמי של החברה מסתכם ב-12.3 מיליון שקל.

סאטקום, שמימנה את הרכישה מכספי הנפקת האג"ח, מעריכה כי רכישתה של פלנט מקנה לה יתרונות לגודל, כמו גם חדירה למדינות נוספות ופתרונות משלימים שאותם תוכל להציעה ללקוחות.

ההשקעה האחרת של ברק ובצלאל, שירון לוויינים, נתונה מזה כמה שנים במצב קשה ומתקיימת רק באמצעות הלוואות בעלים (שהעמידו לה אשתקד 1.2 מיליון דולר). שירון הוקמה בשנת 96' ע"י ד"ר שאול לאופר וד"ר אריה רייכמן. החברה מפתחת ומוכרת פתרונות תקשורת לוויינית דו-כיוונית בפס רחב.

המערכת של שירון, מאפשרת חיבור לרשת האינטרנט במהירויות גבוהות בכל מקום ומצב. לחברה יתרון בפריסת המערכות שלה באזורים נידחים בהם הנחת תשתית קווית אינה אפשרית או כרוכה בעלויות גבוהות. החברה מוכרת את מוצריה ישירות ובאמצעות סוכנים בעיקר בארה"ב, בדרום אמריקה, באוסטרליה, באפריקה ובישראל. בחודש ינואר 2004 גייסה שירון בדרך של הלוואה 1.2 מיליון דולר מבעלי מניות קיימים. עם המשקיעים בחברה נמנות חברות ההשקעה 3 פאן, פולאר תקשורת, אמפל, קומיוטק וקרן ההון סיכון טכנופלס. הללו נאלצו למחוק כ"א מיליוני שקלים בגין השקעתן בשירון.