שטרום אישר שיתוף פעולה בין חברות מישראל ונורבגיה המחזיקות 90% מהקרטונים לחלב

למרות שמדובר במיזוג חלקי, סבור שטרום שכוחות השוק והייבוא הזמין ימנעו עלייה במחירים

הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, נתן פטור נדיר לשיתוף פעולה בין חברת תעשייה יצרנית ישראלית לחברה בינלאומית, אשר תופסות יחד 90% מהשוק הישראלי בתחומן.

באחרונה אישר שטרום שת"פ המהווה בפועל מיזוג חלקי בין דוקרט אינטרנשיונל פייפר, שבשליטת קיבוץ כפר מסריק והחברה הבינלאומית אינטרנשיונל פייפר (השותפה גם במנא"י), לבין אלופק ישראל, התופסות יחד 90% משוק אריזות הקרטון לחלב ומשקאות.

דוקרט לבדה מחזיקה 60% מהשוק, ואת 10% הנותרים תופס ייבוא מחברת טטרה-פק, הגדולה בעולם בתחום.

הפטור לשיתוף פעולה נומק בייבוא זמין, בכך שהמחלבות דיווחו שהן מסוגלות בקלות רבה ובתוך זמן קצר לבצע ייבוא מחו"ל אם יעלה המחיר בישראל, בהעדר פערי מחיר מהותיים בין הארץ לחו"ל, ולאור חוזקם של הלקוחות - תנובה, שטראוס וטרה.

דוקרט ואלופק קיבלו אישור לשת"פ, אך ללא מיזוג מלא, כך שבשלוש השנים הקרובות תוכל כל אחת לבצע שיווק בנפרד או במשותף. רק בתום התקופה ייבחן מיזוג מלא, על-פי השפעות השת"פ על השוק.

כן דרש שטרום לבטל את סעיפי הבלעדיות שהוצעו בהסכם, אשר דרשו התחייבות לבלעדיות הדדית בשיווק האריזות בישראל. כך, תוכל דוקרט להתחרות בעצמה במיזם המשותף.

דוקרט מתמחה בייצור אריזות קרטון בצורת תיבה בעלת ראש משופע, המשמשות לאריזת משקאות קלים (תחום בו התחרות מגוונת) וכן למשקאות חלב טריים ואספטיים. אלופק היא חברה נורווגית, בעלת פעילות בינלאומית בפיתוח וייצור מוצרי מזון נוזלי ומכונות מילוי.

על-פי ההסדר, תייצר דוקרט במפעלה אריזות בהתאם להזמנות אלופק, לצורך שיווקן ללקוחותיה בישראל ובחו"ל. אלופק תנצל את עודף כושר הייצור הקיים בדוקרט לייצור לשווקים סמוכים באירופה, ודוקרט תיעזר בשותף בינלאומי לחדירה לאירופה ולשימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

לדברי שטרום, קשרי הבעלות של המחלבות עם גופים בינלאומיים חזקים עשויים לסכל ניסיונות אפשריים מצד ספקי האריזות להעלות למחלבות את מחירי האריזות, רק בשל קיומו של כוח שוק.