הפועלים: להקטין את מרכיב השחרים ולהגדיל רכיב הגילונים בתיק ההשקעות השקלי

שיעור האחזקה של הזרים בבורסה בת"א - יהווה סיכון לשוק בטווח הקצר; בטווח הקצר - תנודתיות באחד העם, בארוך - עליות

המשך המגמה החיובית בכלכלה הישראלית, כפי שמשתקף בין היתר מהנתונים המאקרו כלכליים שפורסמו במהלך השבוע, יחד עם המשך התהליך המדיני ושיפור בסביבה הגיאו פוליטית יקרינו לחיוב על שוק המניות. עם זאת, שיעור האחזקה של המשקיעים הזרים בשוק המקומי ימשיך להוות בתקופה הקרובה סיכון, על רקע השפעתן של מגמות גלובאליות על הבורסה של תל-אביב. כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים.

בין התהליכים הגלובאליים הצפויים להשפיע על השוק המקומי מזכירים בבנה"פ את עליית הריביות במשק האמריקאי, המהווה אלטרנטיבה להשקעה בשוק המניות הישראלי, ולכן עשויה להביא ליציאת כספים מהשוק המקומי, ועליית מחירי הסחורות, אשר עשויה להעיב על שיעורי הצמיחה הגלובאלית. גורם נוסף שמעלה את רמת חוסר הוודאות הגלומה בשוק המניות בטווח הקצר הוא יישום תהליך ההתנתקות שעלול ליצור חיכוכים בזירה המדינית-בטחונית.

בבנק מעריכים כי ההשפעות המתוארות ישמרו בטווח הקרוב את התנודתיות הגבוהה במסחר בשוק המניות המקומי, כשבטווח הארוך השיפור בכלכלה הוא זה שיתן את הטון ויאפשר את המשך המגמה החיובית.

אי לכך, בבנק ממשיכים להמליץ על הצטיידות סלקטיבית במניות אשר צפויות לרשום שיפור בתוצאותיהן, בהם מניות אשר מחיריהן שבו והפכו אטרקטיביים בעקבות מימושים בעת האחרונה. בנוסף, ניתן לבחון את הגדלת רכיב ההשקעות בשוקי חו"ל, ולפעול בדרך של פיזור השקעות על-מנת להקטין את הסיכון של תיק ההשקעות הכולל.

שוק האג"ח

בהתייחס לאגרות השקליות מציינים כלכלני הפועלים שציפיות להעלאת ריבית כפי שנגזרות מעקום המק"מ ממשיכות לגלם עליית ריבית בחודש יולי השנה. המק"מ לשנה, נסחר היום בתשואה של 4.14% ברוטו (3.07% תשואה נטו בניכוי עמלות). נכון להיום המק"מ לשנה לא מניב תשואה גבוהה מפיקדון שקלי לאותה התקופה והעדפתו גלומה ביתרון הנזילות בלבד.

כלכלני הבנק ממליצים לשקול בחיוב הקטנת חלקם של השחרים לטובת הגדלת רכיב הגילונים במרכיב השקלי של התיק.

בבנק מוסיפים ואומרים שנראה כי הביקושים לנכסים בריבית משתנה ימשכו, ככל שתגבר הציפייה לעליית הריבית. השחרים ממשיכים להיסחר ברגישות גבוהה לשינוי בתשואות אג"ח הדולריות.

בבנק ממליצים לנקוט במשנה זהירות ולהיות בחלק הבינוני של העקום. להערכתם, כחלק ממדיניות צמצום חלקם של השחרים בתיקים יש מקום להסטת חלק מההשקעה השקלית להשקעה באג"ח צמודות למדד המחירים לצרכן.

בהתייחס לאגרות הצמודות, מציינים בבנק כי בהינתן תחזיות אינפלציה של 2.3%, הצמוד הקצר בתשואה ברוטו של 1.9% אינו עדיף על פני המק"מ הנסחר בתשואה ברוטו של 4.12%.

בבנק מעריכים כי פדיונות גבוהים בשקלים במקביל להיקף הנפקות מצומצם של האוצר, בשילוב סביבת אינפלציה חיובית אשר תביא להסטת כספים מהרכיב הנומינלי לריאלי ישפיעו לחיוב על הביקוש לצמודים הבינוניים בטווח הקרוב.

תחת ההנחה כי התשואות בארה"ב צפויות לעלות נראה כי רמת הסיכון בצמודים ארוכים גדלה.

מאידך, בבנק סבורים כי המשך מדיניות התומכת בצמצום גירעון אשר תוביל להפחתת הכמות המונפקת בשוק אג"ח בצירוף פדיונות גבוהים של צמודים במהלך 2005 יקרינו לחיוב על המסחר בהם.

השקעה זו מומלצת ללקוחות הבנק המעונינים להגדיל את רמת הסיכון בתיק ההשקעות לתקופה קצרה.