"ההשקעות שלנו לא רק כספיות, הן מתאימות לאסטרטגיה של סימנס"

רלף שנל, נשיא ומנכ"ל SVC, זרוע ההון סיכון של התאגיד הגרמני סימנס, בביקור בארץ: "יש 'נקודות חמות' שבהן אנחנו משקיעים יותר מאמץ, וישראל היא אחת מהנקודות האלה"

קרן ההון סיכון התאגידית של סימנס, Siemens Venture Capital, היא גוף הון סיכון בולט אך שונה מהקרנות הרגילות. המטרה העיקרית של הקרן, שסימנס היא המשקיעה היחידה בה, היא לשרת את העסקים חובקי העולם של תאגיד הענק, לזהות טכנולוגיות חדשניות שיתרמו ויעצימו את עסקי הליבה של סימנס.

SVC הוקמה בשנת 99' והיא מחולקת לקרנות הפונות לתחומים ספציפיים: תקשורת ניידת ונייחת, פתרונות לאוטומציה תעשייתית, פתרונות בתחום הרפואי וכלי אבחון, מערכות המיועדות לתעשיית הרכב וטכנולוגיה ביטחונית. ההשקעות שהקרן מבצעת הן כלי נוסף לסייע ליחידות העסקיות השונות בתאגיד כמו תקשורת, IT, אוטומציה ובקרה, פתרונות רפואיים, תחבורה ואנרגיה.

SVC השקיעה עד היום 600 מיליון אירו ביותר משבעים חברות סטארט-אפ ובשלושים קרנות הון סיכון בארה"ב, באירופה ובישראל. כ-75% מחברות הפורטפוליו ו-50% מהקרנות ממוקמות בארה"ב.

בשנה שעברה (שהסתיימה בספטמבר 2004) השקיעה הקרן ב-16 חברות חדשות, ביצעה 17 השקעות המשך ורשמה לזכותה חמישה אקזיטים. בין ההשקעות בשנה שעברה השקיעה SVC בסטאר ונצ'רס של מאיר בראל ובחברת ברודלייט הישראלית. בין חברות הפורטפוליו בישראל אפשר למצוא את קיארו, פולואפ וויז'ואליטי. SVC השקיעה גם בקרנות הון הסיכון כרמל ונצ'רס, פורטוויו ומילניום מטיריאלס.

ל-SVC היו גם כמה אקזיטים בישראל: מיזוג בריזקום ופלאואר לאלווריון, מכירת קאגור נטוורקס ב-67 מיליון דולר לג'וניפר, מכירת בלו פמפקין לויטנסס סיסמטס (Witness Systems) ב-75 מיליון דולר, הנפקת רדויז'ן בנאסד"ק בשנת 2000 ורכישת טלנולדג' בידי מר טכנולוגיות (MTS) ב-3 מיליון דולר.

ד"ר רלף שנל (Schnell) נשיא ומנכ"ל SVC, יבקר השבוע בארץ במסגרת כנס שעורכת קרן ההון סיכון סטייג'1 ונצ'רס והחממה שלה לאב1. הכנס יעסוק בטרנדים הלוהטים בתחום הטלקומוניקציה.

"חלק אינטגרלי מהתאגיד"

מה שעושה את SVC לקרן "אחרת", מסביר שנל, הוא היתרון של קרן תאגידית - היא פחות תלויה בהחזרים של ההשקעות באמצעות הנפקות ראשוניות בבורסה או מכירת חברות פורטפוליו. "סימנס משקיעה בחברות שיש פוטנציאל שיתרמו באופן משמעותי לקבוצות העסקיות המגוונות של התאגיד. מצד אחד, החברות מרוויחות את הנגישות והחשיפה לקבוצות התאגיד, לשווקים פוטנציאליים, בנוסף לגישה למקורות הפנימיים של התאגיד. סימנס מעסיקה 426 אלף עובדים ב-190 מדינות והמכירות השנתיות שלה הן מעל 74 מיליארד אירו. הם נחשפים לערוצי השיווק, לקוחות ומפיצים". אומר שנל.

* אתם קרן הון סיכון או מאתרי טכנולוגיה חדשנית באמצעות כלי ההון סיכון?

"אנחנו קרן הון סיכון ואנחנו מבצעים השקעות בחברות בשלבים המוקדמים ובשלבי ההתרחבות. האסטרטגיה שלנו היא בעצם האסטרטגיה של התאגיד כולו. אנחנו רואים עצמנו חלק אינטגרלי מהרשת הגלובלית. סימנס מאמינה שצמיחה ויצירתיות משמשת תפקיד מרכזי ולכן אנחנו מנסים למצוא טכנולוגיה חדשניות בכל רחבי העולם. אנחנו לא מתמקדים בגיאוגרפיות מסוימות למרות שיש 'נקודות חמות' ואנחנו משקיעים שם יותר מאמץ. ישראל היא אחת מהנקודות האלה".

* 75% מחברות הפורטפוליו שלכם ו-50% מהקרנות שבהן השקעתם ממוקמות בארה"ב.

"וזה לא בגלל הקצאה מיוחדת אלא משום שאנחנו משקיעים איפה שאנחנו מאתרים הזדמנויות. השקענו בעבר בישראל בחברות ובקרנות. כל ההשקעות שלנו בחברות בישראל היו קשורות לתקשורת, כי בישראל תחום התקשורת חזק ויש בו משיכה לעסקים של סימנס. לסימנס יש חטיבת תקשורת בישראל וזה התאים למה שראינו בישראל".

* אילו חברות יכולות לעניין אתכם בישראל, ובאילו תחומים?

"יש לנו חברות בתחומי התקשורת, האוטומציה, הבריאות והאנרגיה. נשמח לעשות עסקה שקשורה לאוטומציה בישראל".

* ותחום המכשור הרפואי?

"לא השקענו עדיין בחברה ישראלית שעוסקת במכשור רפואי, אבל אנחנו מסתכלים על התחום ופנויים לרעיונות חדשים".

* ההשקעה שלכם בקרנות ההון סיכון הישראליות הייתה ממוקדת גם היא?

"לסטאר פורטפוליו מגוון, כרמל הייתה עד לאחרונה קרן שהתמקדה בתחום התוכנה ולאחרונה הרחיבה את הפעילות לתחום התקשורת, פורטוויו עוסקת בהשקעות בתקשורת ומילניום (MMT) משקיעה בתחומים שונים".

* כרמל וסטאר מצויות בתהליך של גיוס קרנות חדשות. תשקיעו בקרנות ההמשך?

"אנחנו לא מגיבים על השקעות וכוונות עתידות. אנחנו מרוצים מהיחסים שיש לנו עם הקרנות בישראל, ולא רק עם אלה שבהן השקענו. יש לנו רשת פעילה ועשירה ואנחנו שומרים על קשר באמצעות הצוות שיש לסימנס בישראל".

* אין לקרן נציגות בישראל, הפעילות נעשית באמצעות נציגות סימנס בישראל.

"נכון, אבל אנחנו עוקבים מקרוב אחרי מה שמתרחש".

* העובדה שאתם פחות דואגים להחזרים, שאין לכם משקיעים שאתם צריכים להרגיע, משנה את הפעילות שלכם?

"זה לא לגמרי מדויק כי אנחנו בהחלט רוצים להראות החזרים יפים על ההשקעות בחברות ובקרנות. אנחנו רוצים להראות ביצועים פיננסיים טובים ולכן אנחנו מקפידים לבחור חברות טובות ומלווים אותן מקרוב. נכון שההשקעות שלנו אינן רק פיננסיות אלא צריכות להתאים לאסטרטגיה של התאגיד, אבל בעיני זה מועיל לחברות כי אנחנו משתדלים להביא להן תועלת באספקטים שונים ולא רק בהון שמזרימים לחברה".

* כמו למשל?

"בפיתוח עסקי אנחנו מאוד פעילים ותומכים בשותפויות. תומכים בחברות עצמן בסיוע המומחיות שיש בסימנס. עוד בשלב בחירת החברות אנחנו לא רק מנהלים דיאלוג בין ההון לחברות. כל הקבוצות בסימנס מעורבות בשלב הבדיקה. חברות הפורטפוליו יודעים על קבוצות החטיבות ויש להם קשר אתם. הרעיון שלנו הוא להביא ערך מוסף".

שנל מדגים עם שורה של שותפויות של חברות הפורטפוליו עם סימנס: "רדויז'ן, אלווריון, קאגור. בנוסף, ג'וניפר שבסופו של דבר רכשה את קאגור לפני כחודש היא שותפה של סימנס".

* שלא כמו תאגידים אחרים שסגרו את פעילות ההון סיכון שלהן אחרי הבועה סימנס החליטה להמשיך ולפעול בתחום?

"היו זמנים קשים אחרי הבועה אבל מדובר בעסק מחזורי. לסימנס מחויבות לחדשנות ויצירתיות וזו הסיבה העיקרית שאנחנו עסוקים בפעילות הון סיכון". *