שבע שנים אחרי: חברת ההלבשה התחתונה גיבור-סברינה בדרך חזרה לבורסה

יצרנית ההלבשה התחתונה שנמצאת בבעלות רוטלוי רוצה לגייס 70-60 מיליון שקל

מסתבר שהמטאור הפיננסי של ענף הטקסטיל, צביקה בארינבוים, התווה את הדרך לוותיקי הענף. את מהלך הצפת הערך המהיר שביצע בארינבוים בחברת הטקסטיל הוותיקה פולגת , באמצעות הנפקת החברה-הבת בגיר, מבקשת להעתיק משפחת רוטלוי, בעלת השליטה בחברת ארגמן .

בכוונת ארגמן להנפיק בשבועות הקרובים את החברה-הבת רוטקס, שמרכזת את פעילותה הרווחית של ייצור ומכירת הלבשה תחתונה וגרבונים בשיטת "אל תפר", המיועדים בעיקר לייצוא. ל"גלובס" נודע, כי רוטקס מבקשת לגייס 60-70 מיליון שקל בהנפקת מניות ואג"ח לפי שווי חברה של 120 מיליון שקל המשקף מכפיל 10 על רווחיה ב-2004.

שווי זה כפול משווייה של ארגמן, שהפסדיה בשנים האחרונות (עקב סגירת פעילותה המסורתית בתחום עיבוד האריגים) דלדלו את ההון העצמי שלה ל-7.8 מיליון שקל בלבד.

את הגיוס של רוטקס צפויה להוביל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי.

סיפור הצלחה

הסיפור שמסתתר מאחורי הנפקת רוטקס, הוא סיפור ההשבחה של מי שנחשבה עד לפני שבע שנים לרעה החולה של ענף הטקסטיל המקומי - חברת גיבור סברינה.

מדובר באותה חברה שבדצמבר 97', תחת שליטתה של כיתן מקבוצת כלל תעשיות , הגישה לביהמ"ש בקשה דחופה למנות לה מפרק זמני, בטענה שהגיעה לסוף דרכה בשל חובות ענק של 111 מיליון שקל. באפריל 98' נמכרו נכסיה של גיבור סברינה ע"י המפרק הזמני, עו"ד אלי זוהר, לחברת זי.זי גיבור, שייצגה קבוצת משקיעים מדרא"פ.

בחודש אוקטובר 2000 נמכרה החברה פעם נוספת, הפעם לחברת ארגמן של משפחת רוטלוי, שמזוהה בענף בעיקר עם המותג לודז'יה. תוך פחות מ-5 שנים הפכה רוטקס (שמה החדש של גיבור סברינה) לאחת החברות הבולטות בעולם בתחום ה"אל תפר" ועל לקוחותיה נמנים, בין היתר, המותגים פומה, קלווין קליין ודונה קארן. החברה מעניקה פתרונות כוללים בתחום ההלבשה התחתונה וגרבוני נשים משלב הסריגה ועד המוצר המוגמר והיא פועלת בשלושה אתרי ייצור, בישראל, בירדן וברומניה.

טיוטת התשקיף של רוטקס הוגשה בסוף חודש מארס לרשות ני"ע כאשר בד בבד התקבלה בארגמן החלטה להעביר לידי החברה המנפיקה את יתר פעילויותיה: החברה-הבת גיבור סחר, העוסקת בפעילות שיווק ומכירה בארץ ובחו"ל (גם באמצעות רשת חנויות לודז'יה המונה 21 סניפים) והחברה-הבת ברומניה, העוסקת בייצור מוצרי החברה. מדו"חות רוטקס לשנת 2004 עולה, כי הכנסותיה אשתקד הסתכמו ב-212 מיליון שקל - עלייה של 5.5% לעומת 2003.

המכירות לייצוא היוו אשתקד 62% מההכנסות. בחלוקה על פי מוצרים, היוו מכירות ההלבשה התחתונה 66.3% מההכנסות (רווח גולמי של 29%-32%), ואילו מכירת גרבונים היוו 24.4% מההכנסות (רווח גולמי של 37%-40%). רוטקס מוכרת את מוצריה הן לשוק המותג הפרטי (פרייבט לייבל) והן כמותגי החברה כשהלקוחות העיקריים לסוג הראשון, שהיווה אשתקד 53.7% מההכנסות, הם קמעונאים בחו"ל (בעיקר בארה"ב ובאירופה).

הלקוחות העיקריים למותגי החברה הם רשתות שיווק וחנויות קמעונאיות בישראל וכן מפיצים ברומניה. בחלוקה על פי מאפיינים גיאוגרפיים, התבצעו אשתקד 38% מהמכירות בישראל, 31% במערב אירופה, 21% בארה"ב ו-9% ברומניה.

לרוטקס לקוח אחד שהכנסות החברה ממנו מהוות מעל 10%. מדובר ברשת חנויות הכלבו Hema בהולנד, שמהווה בשנים האחרונות 26%-27% מהכנסות החברה. כ-50% מההכנסות נובע מלקוחות של למעלה מ-5 שנים. עלייה של 30% ברווח הרווח הגולמי של רוטקס היווה אשתקד 33.3% מהמכירות, לעומת 34.5% ב-2003, ירידה המוסברת בעיקר מתחרות מצד יצרנים חדשים של הלבשה תחתונה בשיטת ה"אל תפר", בניסיון לנגוס בפלח השוק האירופי. הרווח התפעולי היווה 8.6% מהמכירות, לעומת 10.8% ב-2003.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 12 מיליון שקל, עלייה של 30% לעומת 2003 ויותר מכפול לעומת 2002. ההון העצמי של החברה עומד על כ-36 מיליון שקל. בכוונת רוטקס, המעסיקה כיום כ-1,000 עובדים, לנצל את כספי הגיוס להמשך החדירה במוצרי "אל תפר" בתחום ההלבשה העליונה, לצד העמקת תחום ההלבשה התחתונה והגרבונים בשוק המקומי וברומניה (המתוכננת להפוך למרכז יצרני-שיווקי של החברה באירופה).

לצד אלה מבקשת החברה לחדור לשווקים בינלאומיים, בין היתר, יפן וסין, וכן היא בוחנת אפשרויות לרכישת פעילויות בחו"ל.

בעלת השליטה ברוטקס ארגמן, נשלטת ע"י משפחת רוטלוי ומנכ"ל הקבוצה, רענן סובל. ארגמן רשמה בשנתיים האחרונות הפסדי ענק, בעקבות חיסול פעילותה של החברה-הבת ארגמן טקסטיל בתחום של צביעה, אשפרה והדפסה של אריגים וסריגים. הפסקת הפעילות, במארס 2004, כללה סגירת מפעל ארגמן טקסטיל ביבנה ופיטורי מרבית עובדיו. בעקבותיה, הפרישה ארגמן להפסד 36 מיליון שקל ב-2003 ועוד 27 מיליון שקל ב-2004, הפרשות שהעבירו את החברה להפסד של 18.5 מיליון שקל ו-15.7 מיליון שקל בהתאמה.