ולדימיר פוטין ומשה קצב סוקרים היום משמר כבוד בבית הנשיא. פוטין: "אני נהנה בישראל" (צילום: אריאל ירוזולימסקי)

בצל חילוקי הדעות הקשים קיים היום (ה') נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין את פגישותיו המדיניות בירושלים. הוא סירב להתחייב שלא לספק טילים לסוריה וטען, כי "הטילים מסוריה לא יאיימו עליכם".

את יומו התחיל ולדימיר פוטין בלשכת עמיתו, הנשיא משה קצב, שם התקבל בטקס ממלכתי.

טילים לטווח קצר

אתר YNET דיווח, כי לצד החיוכים והזדמנות הצילום, נדרש פוטין לסוגייה הרגישה ביותר מבחינתה של ישראל - עסקת הטילים עם סוריה. "המערכות שאנחנו מספקים לסוריה הן לטווח קצר נגד מטוסים ולא מאיימות בשום פנים ואופן על שטח ישראל", הוא הדגיש וניסה להרגיע: "אנו מאזינים באוזן קשבת לדאגות בישראל ומביאים אותן בחשבון. המערכות מותקנות על משאיות וממילא לא ניתן להעביר אותן בחשאי לידי טרוריסטים".

פוטין וקצב חתמו על הצהרות כוונות משותפת בדבר הגברת המאבק בטרור ובאנטישמיות וחיזוק מערכת היחסים בין ישראל ורוסיה.

קצב ציין, כי "לרוסיה מעמד חשוב בזירה הבינלאומית ולשתי המדינות אינטרסים משותפים".

הוא הזכיר את תרומתה של ברה"מ לניצחון על הנאצים, את תמיכתה בהקמת מדינת ישראל ואת מחויבותה למאבק באנטישמיות. "לישראל עניין רב בפיתוח וקידום הקשרים עם רוסיה במגוון רחב של תחומים".

להדק את הקשרים

פוטין מצידו קרא לחיזוק הקשרים בין המדינות, בפרט בכל הנוגע ללחימה בטרור. "היחסים בין המדינות מתפתחים היטב, עד לא מזמן קשה היה להעלות על הדעת ביקור שכזה - ואני שמח שהצלחנו להוציאו לפועל", הוא הכריז.

הוא הוסיף, כי "אנו מעריכים את יחסי האמון וההבנה ההדדיים בין המדינות" והודה, כי "אני נהנה מהביקור בישראל". פוטין לא שכח להזכיר את יוצאי רוסיה הרבים שחיים בארץ, ואמר: "אני רואה את ביקורי כאן כציון דרך חשוב לטיפוח היחסים בעתיד ולהעלאת שיתוף הפעולה בין המדינות, במיוחד בכל הנוגע לאינטרסים המשותפים כגון הטרור והמאבק באנטישמיות".

אנדרטה רוסית

שני הנשיאים חנכו פסל שהביא עמו פוטין לישראל, המשמש כאנדרטה לזכר קרבנות השואה. "השואה היא הכאב האנושי הנורא ביותר בהיסטוריה, אי אפשר לשכוח אותו", אמר האורח. "במאה שלנו, צריך לשאוף שלא תהיה עוד שנאה בין העמים, אלא רק אחווה".

על שיתוף הפעולה המתהדק בין המדינות, אמר פוטין: "הסך הכללי של הסחר ביננו בשנים האחרונות הולך וגדל, ובשנה האחרונה השיג את המיליארד וחצי דולר. לרוסיה ולישראל יש מה להציע זו לזו ברפואה, בחשמל, בהיי-טק ובתקשורת. בקרוב ייחתמו כמה הסכמים בין-ממשלתיים בתחום הצבאי, בחלל, תוקם ועדה משותפת לנושאי כלכלה וסחר".

בסיום דבריו התייחס הנשיא האורח גם לעניינים המדיניים שיעלו בשיחותיו: "יש הזדמנות לשים קץ לסכסוך הישראלי-פלשתיני", הוא ציין והוסיף: "המפתח הוא ביישום ההבנות שהושגו לאחרונה בין הצדדים. חשוב ששני הצדדים לא ינקטו צעדים שיכתיבו מראש את הסדר הקבע, ושהחתירה אליו תהיה בלתי פוסקת". הוא הבהיר, כי "רוסיה, כאחת החברות ב'קוורטט', מוכנה לסייע להשגת המשימה האסטרטגית".

בצהריים נפגש פוטין עם שרון. פגישתם גם כללה ארוחת צהריים משותפת. לפנות ערב עמד פוטין לבקר במוזיאון "יד ושם" בירושלים ולהיפגש עם יוצאי הצבא האדום שלחמו כנגד הנאצים.

את ביקורו באיזור יסיים פוטין מחר, בפגישות ברמאללה עם בכירים ברשות הפלשתינית.