חברת הבקרה של הרכבת: לקדם מיד את פרויקט המסילה הרביעית באיילון

להערכתה, המסילה הכרחית ובלעדיה כל רשת המסילות תיתקע * ב-2008 יהיה עומס רכבות באיילון

"רכבת ישראל חייבת לקדם בדחיפות את פרויקט המסילה הרביעית באיילון". כך קובע דו"ח של חברת הבקרה האמריקנית על תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. חברת הבקרה פי.בי, מציינת כי יש לקדם בדחיפות פרויקט זה מכיוון שעליו מתבססות כל המסילות בפרויקט הפיתוח של רכבת ישראל.

לדעת פי.בי, המסילה הרביעית באיילון היא פרויקט הכרחי שבלעדיו כל רשת המסילות צפויה להיתקע. כבר ב-2008 צפוי להיות עומס רכבות באיילון שיחייב את הרכבת במציאת פתרונות זמניים.

פרויקט המסילה הרביעית לא נכלל בתוכנית החומש הנוכחית וככל הנראה יחלו בהנחתה רק בתוכנית החומש הבאה. מצוקת הקיבולת הרכבתית באיילון היא בעיה ידועה שמחריפה כתוצאה מהתקדמות פרויקטים של הרכבת.

משרד התחבורה בוחן ארבע חלופות לפתרון הגודש הצפוי באיילון: חלופה מזרחית - יצירת מסילה עוקפת איילון, שתאפשר נסיעה ישירה מצפון לדרום מבלי להיכנס לתל-אביב; החלופה השנייה מתייחסת לחפירת מסילה תת-קרקעית באיילון שתאפשר הכנה לתשתית גם של מסילה חמישית; חלופה עילית - מסילה על עמודים מעל המסילות הקיימות; וחלופה שתצריך את הטיית נחל האיילון. עלות כל אחת מהחלופות מוערכת במיליארד שקל.

החלופה המזרחית היא פשוטה יחסית ובה תונח מסילה עוקפת בתוואי נתב"ג-ראש העין. חלופה זו בעייתית מכיוון שעפ"י הערכה מרבית משתמשי הרכבת מבקשים להגיע לתל-אביב.

סמנכ"ל כלכלה במשרד התחבורה, צ'רלי סלומון, אמר ל"גלובס" כי משרד התחבורה, בשיתוף עם הגורמים הרלוונטיים, בדק מספר חלופות והוא מגבש את עמדתו, עוד לפני פרסום הדו"ח של פי.בי.

לדבריו, הצורך להגדיל את הקיבולת באיילון הוא ידוע ולהערכתו עד 2010- 2011 יסיימו את הפרויקט. לדברי סלומון, ב-2005 תבחר החלופה המועדפת, עד 2007 יאושרו התוכניות הסטטוטוריות וב-2008-2011 תונח המסילה.

גורם אחר אמר ל"גלובס", כי לאור התקדמות תוכנית הפיתוח ברכבת, צפוי פקק חמור באיילון לקראת 2009. לדברי אותו גורם, הבעיה שפי.בי העלתה היא בעיה ידועה והביקורת לא הפתיעה אף אחד.

רכבת ישראל בוחנת מספר דרכי פעולה לטווח הקצר כדי להתמודד עם הגודש בתנועת הרכבות באיילון, ביניהם ציפוף תנועה, ודילוג של רכבות על תחנות בתוואי איילון.

לדברי גורם במשרד התחבורה, רכבת ישראל צריכה להפסיק לרוץ ולעשות מסילה לכל פינה בארץ, כל עוד לא פתרה את הבעיה המהותית באיילון.

גורם אחר מציין, כי כעת הכול מבינים שבלי טיפול יסודי כל ההשקעה ברשת המסילות עלולה לרדת לטמיון.