מספר שיא: 18,000 משתתפים במצעד החיים

מספר שיא של כ-18 אלף זקנים, נשים, גברים ובני נוער משתתפים היום (ה') לפנות ערב ב"מצעד החיים" מאושוויץ לבירקנאו. הם יצעדו לאורך כעשרה קילומטרים. בתום "מצעד החיים", יתקיים בבירקנאו הטקס המרכזי לציון השואה והגבורה, בהשתתפות ראש הממשלה, אריאל שרון, ושרים, נשיא פולין, ניצולים וקרובי משפחתם.

בשעה 10:00 נשמעה ברחבי הארץ צפירה, שנמשכה שתי דקות, לזכר קורבנות השואה. לאחר הצפירה השתתפו אלפים בטקס הנחת הזרים ב"יד ושם" בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה, משה קצב, יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, נשיא בית המשפט העליון, אהרון ברק, הרמטכ"ל משה יעלון, מפכ"ל המשטרה, משה קראדי, ניצולי שואה ותלמידים. לאחר הטקס החלו ב"יד ושם" לקרוא את שמותיהם של מיליוני נספים.

"כשאני מגיע ל'יד-ושם', אני מרגישה ניצולה. לכן אני מגיעה עם טלאי צהוב. אני הייתי ילדה בת 14 כשנפלתי בידיים של הצבא הרומני", כך אמרה הבוקר אסתר גלבלמן, שעדותה מופיעה לראשונה כניצולת שואה מרומניה במוזיאון החדש ב"יד-ושם". "ראיתי את המוות של אמא שלי שהייתה בת 42. העם היהודי לא ידע על הפשע של הרומנים. היום אני מרגישה שהצלחתי, שהגעתי לכל העולם".

ביד ושם גם התקיימו היום סדנאות מיוחדות, סיורים ואירועים בהשתתפות אלפי תלמידים, מבקרים ותנועות נוער. באוהל יזכור נערך מעמד "לכל איש יש שם" בו הוקראו שמות הנספים על-ידי הציבור הרחב. אירוע דומה התקיים במקביל במשכן הכנסת בחסות יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין. אחה"צ נערך טקס אזכרה מרכזי באוהל יזכור.

יו"ר הסוכנות היהודית, סלי מרידור, המכהן גם כסגן הנשיא של ועידת התביעות, המנהלת את חלוקת הפיצויים שממשלת גרמניה מעניקה לעם היהודי, המליץ לוועידה לאשר הקצבה מיוחדת של כמיליון דולר ל"מצעד החיים" בפולין.

מדובר בהקצבה מיוחדת וחד פעמית כדי לכסות את הוצאות "מצעד החיים" שנערך השנה באופן חסר תקדים בהיקפו. מרידור ציין, כי "ההשקעה בחינוך הדור הצעיר לזיכרון השואה והנצחתה הינה יעד מרכזי לצד המשך תשלום הפיצויים לניצולים".