לבייב הציע ליצחק תשובה 10 מ' ד' עבור פנטהאוז בפלאזה

כך מדווח ה-Forward, שבועון הקהילה היהודית בארה"ב * רון לאודר לתשובה: "מה היית חושב אם פתאום היה מגיע איזה אמריקני ומחליט להפוך את מלון המלך דויד לקניון"

"סוחר היהלומים הישראלי לב לבייב היה הראשון להציע הצעה לרכישת פנטהאוז במלון הפלאזה שבבעלות חברת אל-עד של יצחק תשובה", כך מדווח השבועון Forward, עיתון הקהילה היהודית בארה"ב (שיוצא ביידיש בתרגום לאנגלית ורוסית). העיתון מסר כי לבייב הציע לתשובה 10 מיליון דולר עבור הפנטהאוז.

"מומחים אומרים כי הפעילות הניו-יורקית של לבייב ותשובה היא רק התחלה של גל חברות נדל"ן ישראליות שישטוף את ניו-יורק", טוען העיתון. "עם מחירי הנדל"ן בארה"ב ועלייה במחירי הנדל"ן למגורים בניו-יורק, צפויה המגמה הזו רק להעמיק".

העיתון מעריך כי עשרות חברות ישראליות כבר פעילות בשוק הנדל"ן הניו-יורקי, ומנצלות עסקאות מימון נוחות ותנאי שוק חיוביים לעומת אלה שהם יכולות למצוא בישראל. זאת בנוסף לתושבי ניו-יורק ממוצא ישראלי שהגיעו לעיר בדורות האחרונים. "זה אך הגיוני: בישראל, ייקח לך שנתיים למכור בניין של 100 דירות. כאן, זה לוקח שבועיים", אומר דן אבידן, סמנכ"ל הכלכלה בלבייב השקעות. "כל ישראלי מדבר אנגלית, ניו-יורק היא במרחק של טיסה סדירה - אנחנו מרגישים כאן בבית". שמעון שוקרי, תל אביבי לשעבר שמשמש היום פרופ' למינהל עסקים באוניברסיטת "ישיבה" וכשותף במשרד הייעוץ לעסקאות נדל"ן Massey Knakal, הוסיף כי "לפני עשר שנים פרח שוק הנדל"ן הישראלי בזכות העולים מרוסיה, אך הבום הזה נפסק והישראלים היו צריכים למצוא שווקים אטרקטיביים יותר".

ניו-יורק אכן היוותה את הקרקע למספר רכישות נדל"ן ענקיות של ישראלים בשנים האחרונות. לב לבייב ושותפו שמעיה בוימלגרין, רכשו נכסים בארה"ב בכ-3 מיליארד דולר, הנחלקים בין ניו יורק ומיאמי, בין היתר בניין בוול סטריט בו התגורר בעבר הבנקאי ג'יי פי מורגן ובניין הריבר לופט ברובע טריבקה - בניין מיוחד הנחשב לנכס לשימור. היזם הישראלי יאיר לוי רכש בניין בשם Shaffield Apartment Tower תמורת סכום של 418 מיליון דולר - אחד הסכומים הגבוהים ביותר ששולמו עבור בניין מגורים בעיר.

הפעילות הזו, טוענים ב-Forward, בדרך-כלל מחברת בין הישראלים לקהילה היהודית, אך בהזדמנויות אחרות דווקא מסכנת אותה. לצד שיתופי הפעולה המשמחים דוגמת אלה שבין לבייב לבוימלרגין ובין יאיר לוי לבין קנט סוויג, אחד מבניה של משפחה יהודית פילנטרופית מוכרת מאזור סן פרנסיסקו, קיימים גם מקרים כמו המאבק של תשובה מול רון לאודר או של לבייב מול היזם ברוס רטנר.

לאודר, בנה של אסתי לאודר ופילנטרופ מתחום האמנות, נבהל מאוד מהתכניות של אל-עד לגבי מלון הפלאזה. מספרים כי בביקור בישראל אצל תשובה אמר לו לאודר "מה היית חושב אם פתאום היה מגיע איזה אמריקני ומחליט להפוך את מלון המלך דויד לקניון". לאודר לא הסתפק בשיחות שכנוע - הוא איים לא מזמן כי "לא ישלול" תביעה משפטית אם תוכניותיו של תשובה למלון לא ישמרו מספיק מצביונו המקורי.

לבייב, מצידו, דווקא בעד מלונות. אלא שבניין על נהר ברוקלין שרכש כדי להפכו למלון, היה מוקד לסכסוך עם יהודי אחר - היזם ברוס רטנר, ממשפחה יהודית עשירה מקליבלנד, שרצה לרוכשו כדי להפוך אותו למרכז תרבותי. קבוצה של תושבי ברוקלין התנגדו למהלך של רטנר, מה שעיכב את רכישת הנכס על ידו, ואז הגיע לבייב והציע להם הצעה טובה יותר. רטנר זעם, ולבייב ובויימלגרין הסכימו למכור לו את הנכס תמורת 44 מיליון דולר. עכשיו זועמת אותה קבוצת תושבים על בויימלגרין, שכן גם הוא תושב השכונה. אבל בינתיים, מדווחים בפורוורד, לא נראה שהבעיות עומדות לעצור את הישראלים. *