משפ' פריצקר מארה"ב מחזיקה ב-%80 ממניות החברה המשווקת את ה"גלאקסי" של תע"א

הרווחים מתחלקים בשווה בין החברות * תע"א דורשת לשנות את ההסכם ולהגיע לייצוג זהה בדירקטוריון

משפחת פריצקר האמריקנית, בעלת רשת מלונות היאט, דרשה לקבל שליטה בחברת גלאקסי איירוספייס המשותפת עם התעשייה האווירית, כתנאי לכניסתה לשיווק מטוסי המנהלים "גלאקסי" מתוצרת תע"א. כך נודע ל"גלובס". בהתאם לתנאי זה גובש הסכם, לפיו מחזיקה משפחת פריצקר ב-%80 מהחברה, לעומת %20 בלבד שבידי תע"א.

בהתאם לכך קיבלה פריצקר %80 מהמושבים במועצת המנהלים, אולם הרווחים ממכירת מטוסי ה"גלאקסי" מתחלקים בשווה. יצויין, כי עם חתימת ההסכם להקמת החברה המשותפת, דרשה פריצקר מתע"א להטיל חיסיון מלא על פרטי השותפות, ובאף מסמך רשמי של החברה לא מפורטת חלוקת הבעלות.

משפחת פריקצר הזרימה 50 מיליון דולר להמשך הפעילות בפרוייקט, וכניסתה היא שהצילה, למעשה, את מטוס המנהלים העתידי של תע"א, שנקלע לקשיים בעקבות סירוב האוצר להזרים אליו כספים נוספים מעבר ל-55 מיליון דולר.

הקשיים התבטאו, בין השאר, בכישלון התקשרות עם יצרנית המטוסים הרוסית יאקובלב, שתוכננה לייצר את חלקי הגוף העיקריים. סוכם, כי ייצור חלקי המטוס יבוצע בידי חברת סוג'רמה בצרפת; המטוסים יורכבו בישראל ועבודת הגימור והמסירה ללקוחות תהיה בטקסס.

יו"ר תע"א, יאנוש בן-גל, חשף היום (ב') את הרכב השותפות, והביע תקווה, כי בשנה הבאה תשונה חלוקת הבעלות על החברה: "לא רבים בתע"א ובישראל מבינים את המבנה המורכב של חברת גלאקסי איירוספייס.

"אנו שואפים עתה לקבל בעלות של %50, ובמיוחד חשוב לנו להיות עם מספר חברים זהה לפריצקר במועצת המנהלים. דירקטוריון בארה"ב הוא פונקציה חשובה מאוד, יותר מאשר בכמה חברות בישראל, ויש להשוות את הבעלות לנתח לו אנו זוכים לקבל כיום מהרווחים".

בן-גל טען היום, כי על תע"א להוזיל את מטוסי ה"גאלקסי", שנמכרים כיום ב-16.5 מיליון דולר. "המתחרות העיקריות, ריית'און ובומברדייה, עומדות להוציא לשוק מטוסי מנהלים מקבילים, אותם יציעו במחיר נמוך ב-%10-%15 ממטוסינו. נוכל להגיע לאיזון בפרוייקט ולהתחיל להרוויח לאחר מכירת 80-60 מטוסים, אותה אנו מקווים להשלים בתוך 5-4 שנים"