היועמ"ש מזוז החליט לסגור את תיק החקירה נגד השופט ג'מיל נאסר מחוסר ראיות

שופט בית משפט השלום בעכו היה חשוד בקבלת דבר במרמה * נאסר: לא היה ספק בלבי כי תיק התלונה הכוזבת ייסגר

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לסגור את תיק החקירה נגד השופט ג'מיל נאסר, שופט בית משפט השלום בעכו, בחשד לקבלת דבר במרמה, מחוסר ראיות מספיקות.

החלטת מזוז התקבלה לאחר קיום שימוע ושימוע משלים, בהם השתתפו סניגוריו של השופט נאסר, עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי וכריסטינה חילו-אסעד, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה, פרקליטת מחוז הצפון והפרקליטים המטפלים בתיק. בשימוע המשלים השתתף גם השופט נאסר.

הפרשה נוגעת לרישום העמותה "קהילת הנוצרים הרומים אורותוקסים כפר סמיע" בשנת 1993, בעת שנאסר היה עורך דין המייצג ועד מקומי בכפר מגוריו. נאסר שלח לרשם העמותות מכתב אליו צירף תצהיר של כומר העדה הרומית אורתודוכסית בכפר סמיע, בו מציין הכומר כי "הנוצרים בכפר סמיע הם בחלקם קתולים, בחלקם רומים אורתודוכסים ובחלקם יוונים אורתודוכסים", וכי "העדה הרומית אורתודוכסית שונה ונפרדת משאר העדות הנ"ל". תצהיר זה לא נוסח על ידי השופט נאסר. השופט נאסר אימת את חתימת הכומר על התצהיר, ובבמכתב הנלווה ביקש מרשם העמותות להשלים את רישום הוועד כעמותה.

החשד כלפיו היה, כי בכך השיג במרמה את רישומה של "קהילת הנוצרים הרומים אורתודוקסים כפר סמיע" כעמותה, שלא היתה נרשמת אלמלא הטענות במכתב שכתב נאסר לרשם העמותות, והמבוסס על תצהיר של כומר העדה שצורף למכתב. המדינה סברה כי נאסר ידע, כי בניגוד לאמור בתצהיר הכומר, "העדה הרומית אורתודוקסית" ו"העדה היוונית אורתודוקסית" הנם שמות שונים לאותה עדה, וזאת לאור היותו משתייך לעדה הנוצרית.

השופט נאסר הבהיר, בין היתר, כי תוכן המכתב ששלח לרשם העמותות הוא אמת ונכתב על בסיס תוכן תצהירו של הכומר (שהוא המומחה לענייני דת) ועל פי בקשת הוועד (הלקוח). עמדת השופט נתמכת על ידי חוות דעת של מומחה לפיה העדה הרומית אורתודוקסית אינה זהה לעדה היוונית אורתודוקסית, אף כי עקרונות האמונה לשתי העדות זהות. השופט נאסר הפנה לכך כי זו גם עמדת העדה הרומית אורתודוכסית במדינת ישראל, וכי זהו עניין דתי, הקשור לאמונתו של כל אדם ואדם.

מזוז ציין בהחלטתו כי לאחר הסבריו וטיעוניו של השופט נאסר בשימועים בעל פה ובטיעונים שבכתב, ובהתחשב בכלל נסיבות העניין, ובהיעדר ראיות להרשעה, החליט לסגור את תיק החקירה באופן סופי.

נאסר הגיב על ההחלטה באמצעות סניגורו ליבאי, באומרו כי לא היה ספק בלבו, לאורך כל הדרך, כי הוא נקי מכל רבב, וכי דין התלונה הכוזבת להיסגר.