משרד הדתות הקפיא התמיכה במוסדות תורניים החשודים במסירת נתונים כוזבים

סגן שר הדתות, אריה גמליאל: אנשים אלה הורסים את עולם התורה ועליהם להיענש בחומרה

משרד הדתות מהדק את הפיקוח על כ-2,000 הישיבות והעמותות התורניות המקבלות תמיכה ממשלתית, בעקבות חקירת המשטרה שנפתחה נגד עשרות מוסדות, חלקם פיקטיביים, החשודים בזיופים ובקבלת מיליוני שקלים במירמה. כך הודיע בכנסת סגן שר הדתות, אריה גמליאל (ש"ס).

לדברי גמליאל, כל המוסדות נדרשו להעביר לביקורת המשרד בחודש הקרוב רשימות מעודכנות של מספר התלמידים, בתוספת הצהרה של מורשי החתימה, לפיה הם לוקחים על עצמם אחריות אישית שכל התלמידים אכן לומדים במוסד. זאת, בנוסף לרשימה שהגישו עם בקשת התמיכה, כשהיא חתומה בידי רואה חשבון, שהצהיר, כי זיהה את התלמידים לפי מספרי הזיהוי שלהם.

גמליאל אמר, שמשרדו יגיש את מלוא העזרה לחקירת המשטרה. הוא הודיע, כי לאחר פתיחת החקירה נפסקה הזרמת הכספים למוסדות הנחקרים.

"אני מבטיח שניתן למשטרה כל חומר שיש בידינו. המטרה שלנו למגר את הנגע הזה. ניתן את כל הסיוע כדי למצות את הדין איתם. איש אחד לא יכפיש את כל מוסדות התורה", אמר גמליאל, ברומזו לאחד החשודים מהעדה החרדית בירושלים שנמלט לחו"ל.

"המטרה שלנו היא לנקות את כל מוסדות התורה. עשינו ונעשה כל מאמץ כדי שאת התמיכה יקבלו רק מוסדות שתומכים בלומדי תורה אמיתיים", הצהיר.

גמליאל דיבר בתשובה להצעה לסדר היום של ח"כ רפי אלול (עבודה), להקפיא את העברת הכספים למשרד הדתות עד להשלמת החקירה המשטרתית. גמליאל אמר כי התלונות הוגשו למשטרה לפני למעלה מ-4 חודשים.

שר האוצר, יעקב נאמן, חשף לפני קרוב לשנה, שהתגלו אי סדרים ברישום התלמידים ב-%10 מהמוסדות הנתמכים, ודרש ביקורת נוספת של רואי חשבון חיצוניים. הוא הודיע, שהאוצר הקפיא את הקצבותיהם. לאחרונה נחשפו ממצאים נוספים בבדיקה שערך חבר מועצת עיריית ירושלים, ארנן יקותיאלי.

גמליאל טען, כי כיום אין משרד ממשלתי שבו קיימת ביקורת קפדנית על מקבלי התמיכה הממשלתית כמו במשרד הדתות. "לפני שנה פתחנו מערך ביקורת מאוד אגרסיבית, שגרמה לטורח רב, להוצאות כספיות ולהרבה עוגמת נפש למנהלי המוסדות", אמר גמליאל. "סבורני, שמשרד הדתות ראוי לכל שבח על פעולותיו בנושא זה".

על עצם החקירה שנפתחה למרות הביקורת הפנימית, הגיב: "אני מוקיע ומגנה כל זיוף ומירמה. אנשים אלה אינם בני תורה. הם הורסים את עולם התורה. עליהם לעמוד לדין ולשלם על מעשיהם מחיר יקר ומרתיע"