בעלי השליטה בקבוצת בולוס מואשמים בשורת עבירות גניבה, זיוף וניירות ערך

כתב אישום הוגש גם נגד רואי החשבון לשעבר של הקבוצה, באשמת הכללת פרטים מטעים בדו"חות כספיים

פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הגישה בסוף השבוע לביהמ"ש המחוזי בת"א כתב אישום נגד איברהים בולוס, בנו יעקב וחתנו עזמי נשאשיבי בעלי השליטה בקבוצת בולוס; רו"ח אלימלך אביגוש, שותף במשרד ברייטמן-אלמגור, ורו"ח ואליד סייד ששימשו כרואי החשבון של קבוצת בולוס.

הפרקליטות מאשימה את בני משפחת בולוס בעבירות של פרטים מטעים בדו"חות כספיים, אי הגשת דו"חות מיידיים ומתן פרט כוזב בדו"ח מיידי וזאת בכדי להטעות משקיע סביר.

איברהים ויעקב בולוס מואשמים גם בעבירות של גניבה בידי מנהל, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף מסמכים בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף. רואי החשבון מואשמים בפרסום פרטים מטעים בדו"חות כספיים בכדי להטעות משקיע סביר.

לטענת המדינה, בין החודשים דצמבר 2000 ומארס 2001 נטל איברהים בולוס 2.4 מיליון דולר מקופתה של חברת TMT, חברת-בת של בולוס תיירות. בעקבות לחצם של רואי החשבון,שלחה בולוס תיירות הסכם הלוואה בין איברהים בולוס ל-TMT על סכום זה.

הלוואה זו היתה עיסקה חריגה של חברה ציבורית עם בעל שליטה, אך היא לא דווחה בדו"ח מיידי, והנאשמים לא קיימו את הליכי אישור העיסקה בהתאם לתקנות בעלי שליטה.

התביעה טוענת, כי על מנת להסוות את נטילת הכספים שלא כדין, החליטו איברהים ויעקב בולוס להטעות את הציבור בכך שיצרו מצג שווא, לפיו ההלוואה שניתנה לאיברהים מחברת TMT הוחזרה במסגרת עיסקה סיבובית.

לפי מצג זה, השתמש איברהים בכספי ההלוואה למתן מקדמה בסך 2.4 מיליון דולר לחכירת או רכישת האונייה PRIMEXPRESS בידי בולוס תיירות. לצורך תוכנית ההסוואה, זייפו האב ובנו שלוש קבלות בסכום כולל של 1.5 מיליון דולר, אשר מתעדות תשלום שבוצע לכאורה לבעלי האונייה.

הבן מסר את הקבלות המזויפות למנהל החשבונות בבולוס תיירות, על מנת שירשום אותן בספרי החברה. בפועל, הסכום היחיד שהועבר כמקדמה על חשבון הרכישה היה 240 אלף דולר. בדוח שהגישה בולוס גד צויין, כי ההלוואה שולמה במלואה.

עוד נטען, כי בולוס תיירות התחייבה, כי השלמת ההון העצמי הנדרש לרישום ניירות הערך שלה למסחר, ייעשה כנגד הקצאת מניות תמורת מזומן. בולוס תיירות הקצתה מניות לבולוס גד תמורת 3 מיליון שקל במזומן.

אולם, על אף המצויין בתשקיף, לא שילמה בולוס גד - בהוראת בני משפחת בולוס - את התמורה המתחייבת לבולוס תיירות. האחרונה דיווחה בכזב לרשם החברות על הקצאת המניות.

בהנהלת החשבונות של בולוס תיירות בוצע קיזוז בסך 3 מיליון שקל לטובת בולוס גד במקום התשלום במזומן, וזאת בניגוד להתחייבות בתשקיף. על-פי כתב האישום, הנאשמים גרמו להכללת פרטים מטעים בדו"חות הכספיים של בולוס תיירות ובולוס גד.

התובעות, עוה"ד אילנה מודעי ואפרת חושן-מנדל, טוענות עוד, כי במאי 2000 נערך הסכם בין בולוס גד לבולוס תיירות, לפיו תפרע בולוס תיירות עלויות בהן נשאה בולוס גד בהכשרת אוניית הטיולים והנופש SERENADE, אותה חכרה בולוס תיירות, בסך 8.4 מיליון שקל.

על-פי כתב האישום, הנאשמים הכלילו בתשקיף האג"ח שפירסמה בולוס תיירות ביולי 2000,ב פרטים כוזבים ומטעים ביחס לתיאור אופציית הרכישה של האונייה SERENADE ע"י בולוס תיירות ב-9 מיליון דולר. זאת, כדי להסוות את המטרה האמיתית שלהם - לייעד את כספי ההנפקה לבולוס גד.

התשקיף כלל גם פרטים כוזבים ביחס למו"מ עם בעלי האונייה, שנועד להסוואת הייעוד האמיתי של תמורת ההנפקה. התביעה טוענת, כי הנאשמים גרמו להכללת פרטים מטעים בתשקיף ביחס לייעוד תמורת ההנפקה.

עוד נאמר, כי בשמונת החודשים שלאחר ההנפקה, נמשכו בהוראת בעלי השליטה 9 מיליון שקל מחשבון בולוס תיירות, בנוסף ל-5.8 מיליון שקל שהועברו מחשבון בולוס תיירות לחשבון בולוס גד, בניגוד לתנאי המתלה שבתשקיף ביחס להסכם החזר עלויות האונייה SERENADE.

סעיף האישום האחרון עניינו הסתרת מהלך הבוררות בעניינה של האונייה SERENADE ותוצאותיה. נאמר בו, כי איברהים ויעקב בולוס נמנעו ממתן דיווח מיידי על ביטול הסכם החכירה של האונייה והעברת הסכסוך המשפטי לבורר, ולא דאגו לפרסם את עובדת מתן פסק הדין (סכום תביעת הפיצויים של בעלי האונייה עמד על 2.4 מיליון דולר).

פסק הבוררות חייב את בולוס תיירות בנזקי בעלי האונייה בסך 2.5 מיליון דולר. איברהים ויעקב בולוס לא הגישו דו"ח מיידי בנוגע לפסק הבוררות וחילוט הערבות הבנקאית בסך 480 אלף דולר ע"י בעלי האונייה. (ת.פ 40136/05).