השמאים: ההליכים החדשים להשגות על שומה יפגעו קשות במעמד החוכרים

דורשים לעכב ההחלטה במועצה; יוצאים נגד ההצעה לפיה רק השמאי הממשלתי יטפל בהשגות

לשכת שמאי המקרקעין ביקשה אתמול (ג') משר התמ"ת ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אהוד אולמרט, לעכב במועצה כל החלטה אשר נוגעת לשינוי הליכי ההכרעה בהשגות על שומה. המועצה אמורה לדון בהצעת השינוי בישיבתה שנקבעה להיום (ד').

יו"ר לשכת השמאים, רן וירניק, טוען, כי כבר מעיון ראשון בהצעת ההחלטה עולה, כי ההליכים החדשים המוצעים גורמים להרעה ניכרת במעמדם של החוכרים מול המינהל. לדבריו, הצעת ההחלטה גם נגועה לכאורה בפגמים מינהליים היורדים לשורש ההחלטה, בעיקר סביב ההצעה למנות את השמאי הממשלתי כפוסק אחרון במחלוקות שהתעוררו בין שמאי המינהל לבין שמאי החוכרים.

וירניק מציין, כי לאור העובדה שהמינהל מחזיק אדמות מדינה, לא יעלה על הדעת למנות לתפקיד שמאי ממשלתי שהוא אחד מזרועות השלטון, ובמיוחד בנסיבות שבהן השמאים המבצעים בפועל את השומות עבור המינהל כפופים אליו באופן מינהלי ומקצועי. הוא מדגיש, כי הדבר עומד לכאורה גם בניגוד גמור לכללי האתיקה המקובלים, ומהווה התנהגות שאיננה הולמת את מקצוע שמאות המקרקעין בהתאם לתקנות.

וירניק תובע לעכב כל החלטה עד שמועצת המינהל תזמן אליה את נציגי הלשכה לצורך שמיעת עמדתם בנידון. זאת, נוכח ההשפעה המכרעת שתהיה לקבלת ההחלטה על קניינם של חוכרים רבים. הוא מצביע לעניין זה על פסיקת בג"ץ שפורסמה לאחרונה, לפיה "אין חולק אודות חשיבותה של זכות השימוע להתנהלותה התקינה של הרשות".

הצעת ההחלטה שתעלה על סדר היום של המועצה התגבשה בעקבות המלצות ועדת רונן וההוראות שהמינהל הוציא בעקבותיהן, ולפיה אין בערעור על שומה כדי לעכב ביצוע עיסקה. עם זאת, בהוראות המינהל לא הונהגו כללים אחידים בעניין הליכי ההשגה בפעילויות השונות של המינהל, ועל כן התגבשה הצעת החלטה אשר תקבע כללים אחידים בתחום זה.

השינויים העיקריים הכלולים בהצעה לעומת המצב הקיים: קביעת הליך השגה אחד וסופי בכל הפעילויות, תוך מתן אפשרות לברור הנתונים העובדתיים שבבסיס העיסקה והשומה, במקום שתי ההשגות כפי שנהוג היום בחלק מהפעילויות.

ההחלטה מציעה להסדיר גם לוחות זמנים לייעול ולקידום הליכי העסקאות; כן נקבעת האפשרות לשינוי השומה בהשגה לשתי כיוונים, במקום המצב הקיים שבו השמאי הדן בהשגה מוגבל לשינויה לטובת המערער בלבד; ההצעה כוללת גם הסדרת ניתוב מלא של כל הטיפול בהשגות על שומות המינהל אל השמאי הממשלתי, במקום ניתוב חלקי במצב הקודם. סעיף זה הוא העילה העיקרית לצעדי לשכת השמאים.

מטרת ההצעה, כפי שהוצגה לחברי מועצת המינהל, היא צמצום פעילויות והקטנת העלויות הקשורות בהליכי העסקאות; הגברת מחויבות יזמים ובעלי זכויות לעסקאות היזומות על ידם וצמצום פעילויות סרק של המינהל; קביעת הליך אחד, סופי ומסכם, של השגה על שומות המינהל תוך שמירת על זכויות המשיגים וקידום העסקאות; טיפול בסוגיית ההשגות על חיובים המבוססים על טבלאות של ערכי קרקע.