170 כתבי אישום נגד חשודים בחסימות הכבישים; הפרקליטות מבקשת מעצרים עד תום ההליכים

שלושה בני 17 שהבעירו צמיגים בצומת רעננה צפון מואשמים בסיכון נוסעים; העונש המירבי - 20 שנות מאסר

המאבק של המדינה במתנגדי תוכנית ההתנתקות עולה מדרגה, לאחר שעשרות כתבי אישום הוגשו ביומיים האחרונים כנגד חוסמי הצמתים, ולראשונה מוגשת גם תביעה אזרחית, נגד שני צעירים שביימו את חטיפתם. ההערכות הן, שבימים הקרובים יוגשו יותר מ-100 כתבי אישום נוספים ובחלק מהמקרים הפרקליטות תבקש מעצר עד תום ההליכים.

414 פעילי ימין נעצרו השבוע ע"י המשטרה, בעקבות חסימות הכבישים ברחבי הארץ, כמחציתם בני נוער. 205 מפירי סדר הובאו להארכת מעצר בבתי המשפט, ועד כה הוגשו כ-65 כתבי אישום בהליך מזורז. במשטרה אומרים, כי כעת שוקדים על גיבוש 104 כתבי אישום נוספים.

פרקליטות מחוז המרכז הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי לנוער בתל-אביב, כתבי אישום באשמת סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה, נגד שלושה צעירים כבני 17 מרעננה והרצליה, החשודים שהבעירו צמיגים ביום שני ליד צומת רעננה צפון, "במטרה לפגוע בנוסעים בכביש או בכלי הרכב או לסכן את בטיחותם".

במקביל, מבקשת הפרקליטות לעצור אותם עד תום ההליכים המשפטיים, בנימוק שהם מהווים סכנה לציבור. "מסוכנות זו אך מתעצמת נוכח מציאות התקופה, קרי ערב יישום תוכנית ההתנתקות, והאווירה הציבורית של חשש מפגיעה בתחושת הביטחון, חופש התנועה ויציבות שלטון החוק", נטען בבקשה.

מדובר בכתבי אישום חמורים, שכן העונש המירבי בגין העבירה הוא 20 שנות מאסר בפועל. כתב אישום בסעיף חמור זה הוגש אמש גם נגד אסתר אליעזר (53) ואיב כהן (54), שני פעילים מנתניה, הנאשמים שהבעירו שלשום צמיגים והשליכו אותם על כביש החוף, בין מחלף חבצלת למחלף נתניה לכיוון דרום, "שהיה באותה עת הומה מכוניות וסואן".

השופט חאלד כבוב האריך את מעצרם עד תום ההליכים, וקבע כי אם יציעו חלופת מעצר סבירה, יוכלו להגיש בקשה לעיון חוזר. כבוב כתב בהחלטתו, כי "אין מערכת אכיפת חוק יכולה להרשות לעצמה פריבילגיה שכזו, של שחרור נאשמים ממעצר, תוך העמדת כלל הציבור בסכנה נוספת של חזרה על מעשים דומים, מצד נאשמים שמעידים על עצמם שנכונים הם לעשות כל מעשה, תוך סיכון חיי חפים מפשע, רק כדי להשיג את מטרתם האידיאולוגית, שחותרת תחת אותו משטר דמוקרטי".

לבית המשפט לנוער בת"א הוגשו היום כתבי אישום נגד 16 נערים ונערות, שנעצרו ביום שני בעת שחסמו את צומת מורשה. הם יואשמו בעבירה קלה יותר, של הפרת הסדר הציבורי. כולם, אגב, נתונים עדיין במעצר לאחר שלא הסכימו לחתום על התחייבות שלא להתקרב לזירות ההפגנות, שהיתה חלק מתנאי השחרור שקבע בית המשפט.

לבית משפט השלום בראשון-לציון יוגשו כתבי אישום ובקשות למעצר עד תום ההליכים נגד שני מפגינים, החשודים שתקפו שוטרים במהלך הפרות סדר בבת-ים. פרקליטות מחוז דרום הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, כתב אישום נגד 4 פעילי ימין, באשמת תקיפת שוטרים והתפרעות. על-פי הנטען, באותה התפרעות נשברה ידו של אחד השוטרים. הפעילים, אגב, מסרבים עדיין להזדהות ולכן שמם אינו מופיע בכתב האישום.

אתמול הוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד אברהם לבקוביץ', תושב אלון-מורה, ונגד הרב מרדכי לווינשטיין ואליצור לווינשטיין, מהיישובים חומש ויצהר שבצפון השומרון. השלושה חשודים, שתיכננו להצית שני כלי רכב בנתיבי איילון, במסגרת המאבק בהתנתקות.

הרצינות בה מתייחסים בפרקליטות להפרות הסדר מתבטאת, בין היתר, בכך שפרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, חתום בעצמו על ערר שהוגש לבית המשפט המחוזי, על ההחלטה לשחרר בתנאים מגבילים שניים ממארגני ההפגנות השבוע, שי מלכה ואריאל וונגרובר. בערר נטען, כי בכוונת השניים "להמשיך ולפעול על-מנת שחסימות כבישים ימשיכו להתרחש בעתיד הקרוב, וכי הם אף הצהירו על כך בצורה פומבית".

השופט יצחק ענבר קיבל את הערר, והורה להותירם במעצר ארבעה ימים נוספים, לאחר שהשתכנע כי השניים "עומדים בראשו של מבנה ארגוני מסועף, הכולל רכזים במספר רמות (אזורים וצמתים)", וכי מדובר רק ב"ניסוי כלים" לקראת יום פקודה. לפיכך, קבע, הם "מסכנים את שלום הציבור בצורה מוחשית ומיידית".