הרכבת התחתית בתל-אביב יוצאת לדרך. הוועדה המחוזית בתל-אביב אישרה את הקו הירוק בעלות משוערת של 1.8 מיליארד דולר. טרם הוחלט על מועד פרסום המכרזים.
מסלול הקו המתוכנן יהיה 21 ק"מ - מראשון-לציון ועד להרצליה. בתוך תל-אביב הוחלט שהמסלול יהיה תת-קרקעי באורך של 10 ק"מ ויכלול 32 תחנות. על-פי התחזית ייסעו בקו זה 50 מיליון נוסעים בשנה.
לפי שעה אושרה רק מחצית התוכנית, בקטע שיעבור תחת שדרות הר ציון ועד לרחוב קרליבך בתל-אביב. הקטע הצפוני, מרחוב קרליבך ועד להרצליה, שעובר תחת לרחובות אבן גבירול ועד לרחוב הירקון טרם אושר.
הדעות על רכבת תחתית בתל-אביב היו חלוקות. באפשרות זו תמכו העירייה בראשות רון חולדאי ומהנדס העיר דני קייזר. משרדי האוצר והתחבורה התנגדו לרעיון, בטענה שהטמנת הקו תייקר את הפרויקט ב-300 מיליון דולר. עלות הקמת ק"מ אחד של קו רכבת על פני הקרקע מוערכת ב-25 מיליון דולר. הקמת קו מוטמן יעלה 150 מיליון דולר.
לפני מספר חודשים פרסמה חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מכרז לביצוע הקו האדום של הרכבת, שיתחיל בבת-ים ויסתיים בקמפוס בבילינסון של בי"ח רבין בפתח-תקוה. עלות הפרויקט כ-1.5 מיליארד דולר וסיומו המשוער ב-2011. בדרכו יעבור הקו תחת שדרות ירושלים ביפו, ימשיך ברחוב אלנבי ורחוב ארלוזורוב בתל-אביב.
לדברי קייזר, עיריית תל-אביב והארגונים הירוקים פעלו לטובת האפשרות של קו תת קרקעי שימנע גזילת 10 מ' מרוחב הרחובות המרכזיים בתל-אביב. ההטמנה תאפשר לפתח את רחובות העיר, ובהם את רחוב אבן גבירול, כסביבת הולכי רגל איכותית, תאפשר לסלק את מקורות הזיהום התחבורתיים, תאפשר להרחיב מדרכות, לסלול שבילי אופניים ולפתח עסקים וגינון.
מהחברה להגנת הטבע נמסר, שהיא מברכת על ההחלטה האמיצה להטמין גם את הקו הירוק, ומצרה על כך שהתוכנית הופרדה לשני קטעים מתוך חוסר היכולת להסכים לגבי אופי הקו ברחוב אבן גבירול. בחברה להגנת הטבע מדגישים, שבמקביל לתוכנית הרכבת מקימה העירייה חניון מכוניות ענק בכיכר רבין.
ראיון מלא עם ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, ב"גלובס הערב".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.