למרות המינוי ליו"ר תע"א: יאיר שמיר לא יוותר על יתר עיסוקיו במגזר העיסקי

נתניהו עדיין לא אישר את המינוי: דורש לוודא ששמיר יתמוך בתהליך ההפרטה של התעשייה האווירית

היו"ר החדש של התעשייה האווירית, יאיר שמיר, לא יוותר על שאר עיסוקיו. על המינוי הודיע אתמול שר הביטחון שאול מופז. שמיר, יו"ר שמיר אופטיקה ולשעבר מנכ"ל סאייטקס, מנכ"ל עלית ויו"ר אל על, נענה לבקשת מופז לכהן בתפקיד, למרות עומס הפעילויות הנוספות שלו.

שמיר מכהן גם כנשיא חברת ההיי-טק ויקון, הנסחרת בבורסה בצרפת ועוסקת בפיתוח מערכות מתקדמות לשיחות ועידה וכן מכהן כסגן נשיא קרן ההון סיכון אתגר. הוא מכהן גם כדירקטור באורכית, במרקורי ובקבוצת DSP בראשות אלי איילון.

שמיר מכהן גם כיו"ר קרן ההשקעות קטליסט ועומד בראש החברה הקיבוצית שמיר אופטיקה שהונפקה בחודש שעבר בבורסת נאסד"ק והפכה לחברה הקיבוצית הראשונה הנסחרת בבורסה האמריקנית.

בתפקידו החדש יוביל שמיר את הנפקת 20% מהחברה בבורסה בתל-אביב עוד השנה. ההנפקה הצפויה היתה הסיבה לגיוס של יו"ר מהמגזר העיסקי ולא של מישהו מתוך המערכת. שר האוצר בנימין נתניהו מתנה את מינויו של שמיר בקבלת הסכמתו לקדם את הפרטת החברה. נתניהו, שעדיין לא אישר סופית את המינוי, אמר: "יאיר שמיר הוא מועמד ראוי, אך התאמתו לתפקיד תיבחן על סמך נכונותו לקדם את הפרטת החברה".

עוד אמר נתניהו כי "הכנסת גורם פרטי לתעשייה האווירית, תכפיל ואף תשלש תוך זמן קצר את היקף המכירות של החברה ותוסיף אלפי מקומות עבודה חדשים".

על מינויו של שמיר הוחלט לאחר שנתיים בהם התנהל דירקטוריון התעשייה האווירית ללא יו"ר קבוע, בגלל מחלוקות בין שרי הביטחון והאוצר בשאלת היו"ר הבא.

בתעשיות הביטחוניות גורסים כי מינויו של שמיר מהווה מכה קשה למשה קרת, המנכ"ל הוותיק של התעשייה האווירית, שעבר את גיל הפנסיה, ושקיווה להתמנות לתפקיד היו"ר. בעקבות זאת צפויה גם החלפת המנכ"ל בקרוב, בתמיכתו החמה של נתניהו שראות בתפקיד המנכ"ל גורם התומך במהלך הפרטת החברה.

באחרונה הפעילו גורמים בתעשייה האווירית לובי למען מינויו של קרת ליו"ר, במקביל לפעילותם למינויו של האלוף (מיל') הרצל בודינגר למנכ"ל. בשלב זה קרת, לא מתכנן לפרוש, אך עוצמתו וודאי תפחת תחת שמיר, הנחשב כמי שאינו מתכופף בפני לחצים פוליטיים.

בתחילת החודש הנוכחי החלה שמיר אופטיקה להיסחר גם בבורסה בת"א, לאחר שהרישום הכפול שלה התאפשר לאור תיקון תקנות ניירות ערך. התיקון קובע חברה ששוויה מעל 150 מיליון דולר רשאית להירשם ברישום כפול ללא ותק של שנת מסחר בנאסד"ק. שווי השוק של שמיר אופטיקה בעת ההנפקה היה 265 מיליון דולר, ואיפשר למניה להיכלל במדדי ת"א 100 ותל-טק.

בשנת 93' היה שותף שמיר, מהנדס אלקטרוניקה בוגר הטכניון בחיפה, להקמת חברת הפרייבט אקוויטי קוואנטום. לפני כן, בשירותו בחיל האוויר שירת כטיס וכראש מחלקת האלקטרוניקה של חיל האוויר. שמיר השתחרר משירותו הצבאי בדרגת אל"מ.

שמיר הוא בנו של ראש הממשלה השביעי, יצחק שמיר שקרא לבנו יאיר שמיר, על שמו של מנהיג לח"י, אברהם יאיר שטרן.

זהו המינוי השני בתוך שבועיים בתעשיות הביטחוניות, לאחר מינויו לפני מספר שבועות של עובדיה עלי ליו"ר התעשייה הצבאית. לא ניתן היה להשיג את תגובת שמיר, השוהה בחו"ל.

בתוך כך השיקה תע"א את המסוק "דרוב" במשותף עם החברה ההודית HAL. בגלל עלויות הייצור הנמוכות בהודו המסוק יהיה זול ב-20% בהשוואה למתחרים.