יופי מסנוור וריק בלתי נתפס

התקליט האחרון של מחתרת הקטיפה, שיצא בהוצאה מחודשת, הוא פריט חובה > יוסי בבליקי

לו ריד הוא הילד שנולד עם האגרוף מהודק במסמרים לפרצופו. מחתרת הקטיפה שלו תפקדה בהתאם, על השטחים המתים, על הצד האפל של מסורת החיפושיות, שניסו לשכנע אותנו שכל מה שצריך זו אהבה.

ריד ידע כל מה שלנון-מקרטני ידעו; לכתוב שירים זמינים ומפתים, לזקק חזון גלובלי, עדכני, והכי נדיר, הוא ידע כמוהם לשיר את הכאב, את הפער, את האוטיזם הפרטי שלו. אבל אם הביטלס שרו "כל מה שאתה צריך זה אהבה", ריד ומחתרת הקטיפה שלו כיוונו דווקא ל"כל מה שאתה צריך זה תנאים סבירים לאהבה, והעולם לא מספק את זה כרגע!". זה לא מקרה שאלבום הבכורה של ריד, ג'ון קייל וחבורתו - "מחתרת הקטיפה עם ניקו" (אלבום ה"בננה") יצא ב-66, השנה בה הביטלס הוציאו את "ריבולבר" והפכו למשהו הרבה יותר חשוב מלהקה יפת שיער. זה לא מקרה שהביטלס היו הצלחה ומחתרת הקטיפה היו פיאסקו מסחרי נורא. וזה לא מקרה שכמו הרביעייה ההיא, ריד סגר את הבאסטה ב-1970, עם האלבום "Loaded".

לא מזמן חגגו אוהדי ריד 35 שנים לצאת "Loaded", האלבום האחרון, שירת הברבור של ההרכב הניו-יורקי המופלא הזה. "Loaded", האלבום של מחתרת הקטיפה שאני הכי אוהב, הוקלט אחרי שלו ריד הספיק לגרש את ג'ון קייל וניקו מהלהקה ולסגור חוזה הקלטות מבטיח בחברת אטלנטיק הגדולה. האנשים באטלנטיק, שקיוו סוף סוף לגזור את הקופונים מהבחורים המוזרים האלה מניו יורק שרק השתחררו מאחיזתו של הארטיסט אנדי וורהול, ביקשו מריד לכתוב הפעם אלבום "גדוש" בלהיטים.

ריד, בתגובה, קרא ליצירה החדשה "Loaded" (עמוס, טעון) וציוות את דאג יול, בחור עם מיתרי קול מוזהבים, כסולן בארבעה משירי האלבום שבאופן לא ברור מספק את החוויה הכי פופית ו"פשוטה" מצד אחד, והכי עמוקה ושוברת לב שהמורשת של מחתרת הקטיפה יודעת להציע.

יש שני דרכים להאזין היום ל-"Loaded". האחת, בגרסת התקליטור הבודד שמכילה את 10 השירים המזהירים של התקליט המקורי. אפשר גם להרחיב לגרסה הכפולה - "The fully Loaded Edition", שכוללת דיסק נוסף של גרסאות אלטרנטיביות לשירי האלבום, דמואים והקלטות ראשונות של שירים שיככבו בתקליטי הסולו המוקדמים של לו ריד. תבחרו באיזה פורמט שתרצו, אל תוותרו על האלבום הזה, יש בו יופי מסנוור וריק בלתי נתפס.

* מחתרת הקטיפה, Loaded