ברונפמן רכש 25% הנותרים ממניות איקאה לפי שווי של 219 מיליון ש'

ברונפמן: החנות השנייה תיפתח עד 2006; תגדיל היקף המכירות ב-50% * עפ"י נתוני ינואר-מאי, איקאה תעבור היעד ל-2005 של קצב גידול של 5% במכירות * הבהיר: איקאה לא תיפתח בשבת, נפתח מזנון גלאט כושר

מתיו ברונפמן השלים רכישה של 25% הנותרים ממניות איקאה ישראל שנותרו בידי משפחת גנאט הקנדית, לפי שווי חברה של 219 מיליון שקל, בדומה למחיר שבו נרכשו המניות (75%) מאגודת הקו-אופ. היום (ד') נערך בסניף איקאה ישראל טקס העברת הבעלות על הרשת מידי הוועד הממונה של הקו-אופ לידי מתיו ברונפמן. בטקס נכח גם הנס סקאלין, העומד בראש איקאה העולמית.

בנוסף נכחו בטקס נציגי משפחת גנאט, לרבות אשתו של אלברט גנאט (ז"ל), היו"ר היוצא של איקאה. במסגרת טקס העברת הבעלות אמר ברונפמן, כי "העיתוי הנוכחי לרכישת איקאה מהווה עבורנו הזדמנות גדולה בעיקר לקראת יציאתה לדרך של החנות השנייה שתוקם בין אשדוד לנתב"ג, ותיתן מענה לצרכנים נוספים המרוחקים כיום גיאוגרפית מהחנות בנתניה, ובוודאי שתתרום להכנסות הכוללות של איקאה ישראל". ברונפמן הביע את נכונותו בכך שה"מהפכה האיקאית" נמצאת בעיצומה, והצרכנים הישראליים ימשיכו לאמץ יותר ויותר את חבילת הקנייה בקונספט המשלב מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים.

בין אשדוד לנתב"ג

ברונפמן מסר, כי איקאה החלה להיערך להקמת החנות השנייה שתיפתח מדרום לת"א בין אשדוד לנתב"ג. איקאה מחויבת לפתיחת החנות עד ספטמבר 2008, אולם ברונפמן מעריך כי הקמת החנות תושלם בתוך שנתיים עד סוף 2006. הוא הוסיף, כי לפי תחזיות שנמסרו לו, החנות השנייה תגדיל את היקף המכירות של איקאה בכ-50%. מחזור המכירות של איקאה במונחים שנתיים מסתכם ב-350 מיליון שקל. בהתייחס לקצב הצמיחה הצפוי לאיקאה מסר ברונפמן, כי היעד המוגדר לשנת 2005 הוא קצב גידול של 5% בהיקף המכירות. אולם, להערכתו על-פי נתוני חמשת החודשים הראשונים של השנה, איקאה תעבור את היעד המתוכנן. לדבריו, הצמיחה המתוכננת לשנים הקרובות עוד לפני פתיחת החנות השנייה היא 5%-10% לשנה.

בישראל פועלת הרשת מאז אפריל 2001 על בסיס חנות ששטחה 23 אלף מ' במחלף פולג בנתניה. "אתמול עם הגעתי הראו לי כרזה לרגל יום העצמאות שזכתה במקום הראשון של בי"ס לעיצוב", סיפר ברונפמן. "הכרזה המראה עגלת קניות של איקאה על רקע צבעי החברה כנקודת ציון חשובה בסוף שנתה ה-57 של מדינת ישראל ממחישה יותר מכל את המהפכה שאיקאה הובילה בשוק הישראלי. ההחלטה לרכוש את איקאה היתה אומנם החלטה אישית על רקע מספרים ותחזיות, אבל תפיסת הצרכנים הישראלים את איקאה באופן שבו חזרה תרבות הצריכה בישראל והשפיעה עליו, חיזקו עוד יותר את האמון שלנו ברכישה זו".

ברונפמן התייחס גם לנושא הרכישה של כלל מניות איקאה: "רובכם יודעים על רכישת 75% ממניות איקאה, והיום אנו משלימים את רכישת שארית אחזקתה. אני ובני משפחתי נחזיק ב-100% ממניות הרבוע הכחול רהיטים, בעלת הזיכיון באיקאה ישראל.

אוהבים את ישראל

"לפני שלוש שנים החליטה משפחת ברונפמן להגביר את פעילותה הכלכלית במדינת ישראל, מעבר לפעילות הציבורית ארוכת השנים הקשורה לעם היהודי ולמדינה. זאת, הן מתוך אמונה בכלכלה הישראלית, שניתן לבצע כאן השקעות שיניבו תשואה נאותה, והן כדי להוות דוגמה למשקיעים נוספים מחו"ל ולעודד אותם להגדיל את היקף ההשקעות שלהם בישראל. האסטרטגיה שקבענו היא לרכוש עסקים מובילים בעלי פוטנציאל השבחה, תוך מעורבות אסטרטגית פעילה בניהולה".

עיסקהב רביעית

רכישת איקאה מהווה עיסקה רביעית של מתיו ברונפמן בישראל. קדמו לה השקעה בתאגיד הנרות פאלס קנדל ורכישת גרעין השליטה בחברת הרבוע הכחול יחד עם שותפו שולם פישר ביחד עם קבוצת דור אלון, וכן רכישת גרעין השליטה בבנק דיסקונט, בשיתוף עם קבוצת רובי שרוהן, עיסקה שצפויה להיסגר בתוך כשלושה חודשים. "ההשקעה המוצלחת בניסיון חיובי שלנו ברבוע הכחול עודדו את המשפחה שלנו להאיץ את תהליך הרכישה של איקאה ישראל", אמר ברונפמן. הוא הסביר, כי ההחלטה לרכוש את איקאה באה על רקע היקפי פעילותה ושיעורי הצמיחה שלה, שמהווים לדבריו עדות לכלכלה הישראלית החזקה שצומחת מיום ליום.

ברונפמן אינו שולל אפשרות לרכוש זיכיונות נוספים של איקאה במדינות נוספות. בהתייחס למודל העיסקי של רשת איקאה ישראל שתוכנן במקור לכלול מכירה גם ביום שבת אמר מתיו ברונפמן: "חנות איקאה חד משמעית לא תיפתח בשבת. כשקנינו את הרבוע הכחול הצהרנו שלא נפעיל את הרשת בשבת. יתרה מזאת, אנו נפתח מזנון גלאט כושר במסעדת איקאה". בהתייחס לתוכניות הפריסה בארץ אמר ברונפמן, כי בכוונתו לפתוח חנות שנייה של איקאה במהירות האפשרית, ו"אם יש אפשרות לחנות שלישית נעשה זאת, על פי צרכי השוק".

הרבה ביקורת על המכרז

הנס סקאלין, נציג איקאה העולמית שנדרש לשאלה מדוע בחרה איקאה דווקא בברונפמן ולא במועמד אחר מקרב המועמדים הרבים שהתעניינו ברכישת הרשת, אמר: "לנו לא היה מה למכור בארץ. לקו-אופ היה", והפנה את השאלה לליפא מאיר, ראש הוועד הממונה מטעם הקו-אופ. על כך אמר ליפא מאיר: "היו הרבה מועמדים שהביעו רצון לרכישת איקאה. עד לפני מספר חודשים היה ברור שזו לא מכירה של עסק פשוט, אלא מכירה של זיכיון. מצאנו דרך חלקה כדי לאפשר שהרוכש של הרשת בארץ יהיה מקובל על איקאה, ולאחר מכן הבאנו את העיסקה לאישור ביהמ"ש, שאישר שזו הדרך הנכונה לטובת כל הצדדים".

הוועד הממונה, כידוע, הואשם על-ידי שאר המועמדים שביקשו להתמודד על רכישת איקאה, כי הבטיח להם קיומו של מכרז בעוד שבמקביל קידם את עיסקת המכירה לברונפמן בהליך עוקף מכרז. על כך ענה ליפא מאיר ל"גלובס": "רצינו לקיים מכרז, אבל איקאה אמרה: 'לנו יש לנו זכיין'. פנינו לביהמ"ש והוא שחרר אותנו מהצורך לקיים מכרז. עוד קודם היתה לנו טיוטת מסמך מביהמ"ש בבקשה לקיים מכרז, והעברנו לאיקאה את המסמך כדי לקבל תגובה לבקשה. הם הודיעו לנו שהם הגיעו למסקנה שהזכיין שלהם יהיה ברונפמן".

האם יכול היה הוועד הממונה להשיג עבור בעלי המניות באגודת הקו-אופ סכום גבוה יותר עבור מכירת איקאה, בדרך של מכרז ו/או התמחרות?

מאיר: "בדרך של מכרז יכולנו להשיג הרבה פחות, כי איקאה היתה עלולה לאשר מישהו שיתן הרבה פחות. לעומת זאת, בדרך של משא ומתן ישיר ומועמד אחד קיבלנו הרבה מעבר להערכת השווי שלנו.

* כמה יותר?

"ב-20% יותר מהערכת השווי שלנו. רציתי 30% יותר, הם רצו 0%, וכך הגענו ל-20%. איקאה שלחה את נציגי ברונפמן לנהל אתי משא ומתן. אמרתי להם: 'אם אתם רוצים שביהמ"ש יאשר את העיסקה, תנו לי מעבר להערכת השווי, אחרת ביהמ"ש ישלח את הנושא למכרז'".

הנס סקאלין, נציג איקאה העולמית, אמר: "זה יום גדול עבורנו. סוף סוף הגענו לסוף המסע". סקאלין ציין את בני גאון ומרים פיירברג, ראש עיריית נתניה, ש"בלעדיהם חנות זו לא היתה קיימת". סקאלין הודה גם לאלברט גנאט ז"ל, וכן לליפא מאיר "שהכיר לנו את מתיו ברונפמן".

החנות השנייה של איקאה תיפתח בתוך שנה וחצי בהשקעה של 10 מיליון דולר ותשתרע כל 28 אלף מ' לעומת 23 אלף מ' בחנות הנוכחית. עוד תכלול החנות קטגוריות נוספות בתחום הבית שאינה קיימות בחנות הנוכחית של איקאה ישראל. לחנות החדשה יגויסו 300 עובדים.