עוה"ד של מנכ"ל מודיעין אזרחי: המשטרה, בתי המשפט והתקשורת שוברים אנשים טובים ונורמטיביים

(עדכון) - יצחק רט, העצור כבר שבועיים, נפל או קפץ הבוקר מהקומה השנייה של בניין משטרת מרחב הירקון ברחוב הרכבת בת"א - ונפצע בינוני

מנכ"ל חברת החקירות מודיעין אזרחי, יצחק רט, הנתון במעצר זה שבועיים בפרשת הריגול העסקי, נפל הבוקר (ד') מהקומה השנייה של בניין משטרת מרחב ירקון, ברחוב הרכבת בתל-אביב.

במשטרה טרם יודעים לומר בוודאות, אם מדובר בניסיון התאבדות או בנפילה, אך ההערכות נוטות לאפשרות הראשונה. סגן מפקד מחוז תל-אביב, תת-ניצב דני חן, מינה קצין בודק לבדיקת נסיבות האירוע.

רט קיבל טיפול רפואי ראשוני במקום ע"י צוות של מד"א, ופונה באמבולנס לבית החולים איכילוב, כשהוא נתון בהכרה מלאה, אך במצב קשה. מבית החולים נמסר, כי רט מורדם, מונשם וסובל מחבלות בכל חלקי גופו, ומצבו אינו יציב.

האירוע התרחש, לאחר שרט יצא מחדר החקירות במפלג ההונאה, כדי ללכת לשירותים. הוא לא היה כבול באזיקים, משום שבמשטרה לא נוהגים לכבול חשודים בעבירות צווארון לבן. ככל הנראה, רט קפץ לתוך חדר המדרגות, מגובה שתי קומות.

רט הוא אחד החשודים הבכירים והמרכזיים בפרשת הריגול העסקי. על-פי החשד, משרדו סיפק ללקוחותיו מידע עסקי רגיש על חברות מתחרות, באמצעות שתילת "סוסים טרויאניים" במחשביהן של המתחרות. יחד עימו נעצרו עובדים נוספים ממשרדו, וכן בעליהם של שלושה משרדי חקירות נוספים: צביקה קרוכמל חקירות, פילוסוף-בללי ומטרה.

בא כוחו, עו"ד ציון אמיר, אמר ל"גלובס" בעקבות האירוע: "אני לא יודע עדיין מה בדיוק קרה, ואם איציק מעד או קפץ. אולם כך או כך, אני רואה את הדבר באופן חמור וקשה. זה מבטא בעיני את כל הביקורת שהיתה לי בשבועות האחרונים על בית המשפט, שהאריך את המעצר מפעם לפעם. "הדבר לא שירת כל אינטרס אמיתי ומהותי של החקירה. זו גם תוצאה של התלהמות בלתי מתקבלת על הדעת וחסרת תקדים נגד חוקרים כדוגמת איציק רט, שהוא איש אשכולות ואיש משטרה לשעבר, המוערך ע"י גורמים בתוך המשטרה ומחוצה לה".

לדבריו, המקרה מעיד שוב כי "קל מאוד לשבור אנשים, במיוחד אנשים נורמטיביים, ועוד יותר קל לשבור אותם כשהם נתונים במעצר. המעצר שלו וכליאתו במשך תקופה כה ארוכה ובתנאים בלתי נסבלים, לא באה לשרת שום מטרה, מלבד אחת שכמעט הצליחה: לשבור את נפשו, ואולי גם לשבור את גופו. זה חמור מאוד ואני מקווה שמישהו במשטרה ובבית המשפט יבדוק את עצמו בעקבות האירוע".

אמיר הדגיש, כי אינו מאשים איש בדחיפה פיזית שלו, "אבל אני מאשים את מדיניות המעצרים של המשטרה במקרה הזה, והחלטות של בית המשפט בהארכות המעצרים. גם התקשורת פרסה עמודים שלמים של כתבות, ואיציק רט מצא עצמו טובע בים של חשדות, שאין בינם ובין האמת דבר וחצי דבר".

מודיעין אזרחי חקירות נוסדה בשנת 72', והיא חלק מקבוצת מודיעין אזרחי, הנחשבת אחת המובילות בתחום. היא מתמחה במגוון רחב של חקירות בארץ ובחו"ל, ומספקת שירות ללקוחות בכל רחבי העולם. בנוסף, היא מספקת שירותי שמירה ואבטחה. אחד מלקוחותיה העיקריים הוא ההתאחדות לכדורגל, שהחברה מבצעת עבורה את כל עבודות החקירה הכרוכות בפיקוח על טוהר המידות.

בחברה פועלת מחלקה למודיעין עסקי, העוסקת באיסוף מידע מסחרי, שיווקי וכלכלי, בניתוחו ועיבודו. בפרסומי החברה נאמר, כי "מודיעין אזרחי הינה החברה היחידה שעושה שימוש בתוכנת מחשב ייעודית לנושא מודיעין עסקי".

אמש (ג') הגיע למשרדי מפלג ההונאה המשנה למנכ"ל פלאפון, גיל שרון, כדי למסור עדות במסגרת חקירת הפרשה. במהלך עדותו, הודיעו לו החוקרים, כי הוא הופך להיות חשוד בפרשה, וכי ההודעה שהוא מוסר הופכת לחקירה באזהרה. בשבוע שעבר מסר עדות בפרשה גם מנכ"ל החברה, יעקב גלברד, שהכחיש כי ידע על דרכי הפעולה של החוקרים הפרטיים.

מוקדם יותר אמש נגבתה עדות מאוולין דואק, בת-זוגו בנפרד של איש העסקים רוני דואק, ובתו של המיליונר השוויצרי לאון תמם. על-פי החשד, אוולין היתה זו שהזמינה מעקב אחר דואק ממשרד החקירות מטרה, שבמהלכו הוצא חומר ממחשביו, באמצעות תוכנת הסוס הטרויאני.