ביה"ד לעבודה אסר על עובדי ממגורות דגון לשבות עד לדיון מחר

אתמול החלו העובדים בשביתה, הבעירו צמיגים והפסיקו פריקת אונייה; המפעל: הסכסוך לא לגיטימי

ביה"ד האיזורי לעבודה בחיפה הורה לעובדי מפעל ממגורות דגון לא לנקוט עיצומים עד לדיון מחר (ה') בבקשת המפעל, לצו מניעה זמני נגד ההסתדרות והוועד על ההחלטה לשבות.

אתמול החלו העובדים בשביתה מלאה, הבעירו צמיגים בשער הממגורות והפסיקו פריקה של אונייה הנושאת 55 אלף טון תירס. צעדים אלה, טוען המפעל, יגרמו נזק כבד.

המפעל לא זכה במכרז רשות הנמלים להפעלת הממגורות, אך הסכים להמשך הפעלתן עד יולי 2005, אז יפעילו אותן כימוביל ולוגי. לטענתו, הרשות דאגה להבטחת זכויות העובדים כשההפעלה תעבור, ועיגנה אותן בתנאי ההתקשרות עם הזוכה.

במאי הודיעה ההסתדרות על סכסוך עבודה ושביתה, בשל סירובי הנהלת המפעל לחתום הסכם על תנאי הפרישה עם סיום העבודה בדגון; להבטיח בנפרד את הפיצויים העודפים (2-2.5%) לעובדים, ולשלם להם זאת עם הפסקת עבודתם. הממונה על יחסי עבודה קבע תיווך ב-20 ביוני, אך כבר אתמול החלו העובדים לשבות.

לטענת דגון, באמצעות עו"ד שושנה גביש, עילות הסכסוך לא לגיטימיות. הזכאות לפיצוי, כמו הזכאות לפדיון ימי מחלה ופיצויי פיטורים, מתגבשת רק בעת הפרישה הסופית מהעבודה, ואם הפעלת הממגורות תעבור, ימשיך רוב העובדים לעבוד אצל המפעיל החדש ברצף. אין לעובדים עילה לפיצוי כלפי דגון, נטען, אלא כלפי המפעיל החדש.

יתרה מכך, למקרה שייקבע בבוררות, שדגון יממן פיצוי כזה בגין העבודה אצלו, הוא נכון להפקיד את הסכום המתחייב - 3.6 מיליון שקל - בקופה חיצונית.

לטענתו, ההודעה על סכסוך עבודה לא צריכה להיות מופנית כלפיו, אלא כלפי כימוביל ולוגי או חברת נמלי ישראל. בנוסף, על יחסיו עם העובדים חלים כמה הסכמים קיבוציים, שכולם מחייבים את העובדים בשקט תעשייתי.

לדברי עו"ד נחום פיינברג, שמייצג את נמלי ישראל, "אנו רואים בחומרה את השביתה. על העובדים לשוב לעבודה, ולנהל מו"מ עם המעביד".