התובע הכללי בניו-יורק פתח בחקירה על המתרחש בקונגרס היהודי העולמי

הערכות: שפיצר ידרוש הכנסת שינויים ארגוניים, אך לא יגיש כתבי אישום נגד בכירים בארגון

התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, אליוט שפיצר, פתח בחקירה על הנעשה בקונגרס היהודי העולמי. בסוף השבוע הודיעה לשכתו, כי מדובר ב"חקירה פעילה" ולא ב"בדיקה" כפי שנמסר קודם לכן.

השבועון היהודי-אמריקני "ג'ואיש וויק" מסר, כי נראה שבסיום החקירה ידרוש שפיצר להכניס שורה של שינויים בתיפקודו של הארגון, אך קרוב לוודאי שלא יינקטו אמצעים פליליים נגד הארגון וראשיו.

בקהילה היהודית בניו-יורק מעריכים, כי שפיצר יקדם את החקירה על מנת להוכיח שאין הוא נרתע מעוצמתו של נשיא הקונגרס, אדגר ברונפמן, אחד התורמים הבולטים למפלגה הדמוקרטית. שפיצר מעוניין להתמודד על מועמדות הדמוקרטים לתפקיד מושל ניו-יורק.

הסערה סביב התנהלותו של הקונגרס היהודי החלה בשנה שעברה, כאשר התברר ש-1.2 מיליון דולר שהעניקה הסוכנות היהודית לארגון, הועברו לחשבון בנק בשווייץ בו שלט יו"ר הקונגרס, ישראל זינגר.

לטענת זינגר, מדובר היה בכספים המיועדים לתשלום הפנסיה שלו ושל אחרים, על-פי הסדר עם היו"ר הקודם של הסוכנות, אברהם בורג. היו"ר הנוכחי, סלי מרידור, טען בתגובה, כי הכספים יועדו לפעילות הקונגרס היהודי ולאו דווקא לתשלומי פנסיות. בדיקה של רשת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג אימצה את גירסתו של מרידור.

לדברי "ג'ואיש וויק", שפיצר החליט לעבור לחקירה מלאה בעקבות גילוי מספר עובדות חדשות על התנהלותו של הקונגרס היהודי:

* מכתב בו מבטיח ברונפמן לתורמים לקונגרס, כי הוא יכפיל מכיסו כל תרומה מ-36 דולר ועד 25 אלף דולר. אלא שבפועל, תרומותיו של ברונפמן - לפי דו"חות המס שלו - עומדות על 2 מיליון דולר בשנה, בעוד התרומות האחרות מגיעות ל-10-12 מיליון דולר בשנה.

הקונגרס אמר בתגובה, כי מדובר בנוסח מכתב הנמצא בשימוש מזה 18 שנים, וכי ברונפמן קיים את התחייבותו. לדברי הארגון, ברונפמן תרם לו 75 מיליון דולר ב-24 שנותיו כנשיאו, ולא כל תורם ביקש לממש את ההתחייבות להכפלת תרומתו.

* טיוטת מזכר הבנות בלתי חתומה מנובמבר 2002, ולפיה תוקם חברת ייעוץ בידי זינגר, עו"ד צבי ברק (מקורבו הישראלי והיועץ המשפטי של הקונגרס היהודי בארץ) ואיש יחסי הציבור קרטיס הוקסטר. לפי הטיוטה, זינגר יעמיד את המימון לחברה החדשה.

לטענת מבקרי הארגון, בראשות איזי ליבלר, הקמתה של חברה כזו עשויה להסביר את העברת הכספים מניו-יורק לשווייץ, ולאחר מכן ללונדון ובחזרה לניו-יורק. הסכום הראשון מכספי הקונגרס הועבר לז'נבה חודש בלבד לפני ניסוח הטיוטה.

הקונגרס אמר בתגובה, כי בעת הכנת הטיוטה - שלא הבשילה לפעילות ממשית - כבר לא היה זינגר עובד בשכר של הארגון, לאחר שסיים את תפקידו כמזכ"ל ועבר לשמש כיו"ר. בתפקידו החדש, קיבל זינגר "פנסיה לפנים משורת הדין" בסך 168 אלף דולר לשנה - 60% משכרו הקודם.

* דיווחים בעיתונות מחוץ לארה"ב, לפיה הכספים שהועברו לשווייץ, הוחזקו בידי ברק בחשבון נאמנות על שמם של זינגר ורעייתו אוולין. הקונגרס היהודי הכחיש בתוקף פרסומים אלו.

טענה נוספת של האופוזיציה בקונגרס, היא חשש לכאורה לניגוד עניינים מצידו של זינגר, המשמש כיום גם כיו"ר ועידת התביעות מגרמניה. הוקסטר פעל מטעמו של זינגר במגעים מול אוניברסיטת גתה בפרנקפורט, להזמנתו של זינגר לשאת בה 3-4 הרצאות על "דת ומודרניות".

כמו כן, נדונה האפשרות לייסד קתדרה באותה אוניברסיטה, במימון "קרן העתיד" של התעשייה הגרמנית, ואשר תממן את הרצאותיו של זינגר. "קרן העתיד" הוקמה במסגרת ההסדר בן 10 מיליארדי המארקים לפיצוי עובדי כפייה וקורבנות אחרים של הנאצים, הסדר בו מילא זינגר תפקיד מרכזי.

הקונגרס היהודי מסר בתגובה, כי אין כל ניגוד עניינים בנושא זה, שכן זינגר לא קיבל תשלום כלשהו (וגם לא החזר הוצאות) תמורת ההרצאות. הקונגרס אישר שהוקסטר מקבל ממנו 200 אלף דולר בשנה, והוסיף שהוא ראוי לתשלום זה.