נייס: דו"ח מאכזב אבל לא מפתיע

הרווח הנקי ברבעון השלישי צנח בלמעלה מ-%50, בהתאם לתחזיות האנליסטים *יובל ינאי, סמנכ"ל הכספים: "יכולנו להפחית את הוצאות המו"פ בשני מיליון דולר ולהציג דו"ח שיפתיע את המשקיעים, אבל זו תהיה טעות להציג רבעון אחד טוב ולדפוק את החברה בטווח הארוך"

מבין כל החברות אשר הוציאו אזהרות רווח בתקופה האחרונה, זכתה נייס מערכות לכותרות, בעיקר בגלל שההפתעה באה ממי שזכתה לכינוי "יקירת המשקיעים". מנייתה של נייס קרסה בספטמבר בוול-סטריט ובתל-אביב ב-%53, תוצאה של אכזבת יתר מצד המשקיעים שקיצצו אותה לשווי שוק של 160 מיליון דולר (שעלה בשבועות האחרונים ל-220 מיליון דולר).

נייס מערכות, הפועלת בתחום מוצרי ההקלטה הדיגיטלית ותחום ה-CTI (פיתוח ושיווק של תוכנה וחומרה למרכזי תמיכה טלפוניים), פירסמה היום (ד') את תוצאותיה הכספיות. מן הדו"חות הכספיים עולה כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של 98' נפל ל-1.5 מיליון דולר (או 0.13 דולר למניה) לעומת 3.3 מיליון דולר (או 0.30 דולר למניה) ברבעון המקביל אשתקד, ללא הוצאה חד פעמית בגין רכישת חברת דיס הקנדית אשתקד. מדובר בירידה של %55.

הכנסות החברה ברבעון השלישי של 98' הסתכמו ב-20.6 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 18.7 מיליון דולר ברבעון השלישי אשתקד, שיפור של %10. יחד עם זאת, מדובר בירידה של כ-%14 לעומת ההכנסות ברבעון השני של 98'. יודגש כי תוצאות כספיות אלו תואמות את תחזיות ההנהלה מהודעתה למשקיעים בספטמבר.

ההכנסה העיקרית של נייס ברבעון הנוכחי באה דווקא מצבר המזומנים שלה (97 מיליון דולר) כמו גם מהשקעותיה בניירות ערך שהסתכמו ב-1.46 מיליון דולר.

הנתון המאכזב ביותר הוא ללא ספק הרווח התפעולי של החברה: 120 אלף דולר ברבעון השלישי של 98', לעומת רווח תפעולי של 2.1 מיליון דולר (בניכוי פריטים חד פעמיים שכללו את רכישת IBS ואת מעבר החברה למשרדיה ברעננה) ברבעון המקביל אשתקד. "הרווח התפעולי היה מאכזב אבל לא מפתיע", אמר ל"גלובס" יובל ינאי, סמנכ"ל הכספים של נייס.

"אומנם פספסנו את הרבעון השלישי של 98', אבל אנחנו חושבים לטווח ארוך. יכולנו להפחית את הוצאות המחקר והפיתוח בשני מיליון דולר, ואז היינו מציגים דו"ח שיפתיע את המשקיעים. אבל זו תהיה שגיאה להציג רבעון אחד טוב שידפוק אותנו בטווח הארוך. ההשקעות שלנו בחברה נועדו להפוך אותה לחברה עם מחזור מכירות של מאות מיליוני דולרים", הוא מצהיר.

ואכן, בהתאם לשאיפותיה של הנהלת נייס, זינקו הוצאות המחקר והפיתוח ברבעון השלישי של 98' ל-2.85 מיליון דולר, עלייה של %41 לעומת הרבעון המקביל ב-97'. הוצאות השיווק צמחו ל-7 מיליון דולר, עלייה של %53 לעומת אשתקד, והדבר נובע מעיבוי המערך השיווקי והתמיכה בצפון אמריקה באמצעות החברות הבנות דיס הקנדית ו-IBS האמריקאית.

נייס פעלה להרחבת מחלקת התמיכה הטכנית באופן שיאפשר מתן פתרונות מהירים ללקוחות הקבוצה ושילוב אנשי מכירות שהצטרפו לקבוצה בעקבות רכישת IBS. בנוסף, נייס הרחיבה את מערך השיווק שלה בבריטניה, ישראל, צרפת וגרמניה.

הדו"חות של נייס טומנים בחובם גם הפתעה חיובית מסוימת. למרות שההכנסות ברבעון הנוכחי נמוכות מאלו שברבעון השני של 98', הרווח הגולמי זהה בשני הרבעונים. חשיבותו של נתון זה היא שהוא מעיד על התייעלות בתהליכי הייצור ובמעבר למוצרי בקרת האיכות (בתחום ה-CTI) המאופיינים ברווח גולמי גבוה יותר.

ליבת העסקים של נייס היא תחום ההקלטות הדיגיטליות, והחברה מנסה לנצל את בסיס מעמדה המוביל בתחום זה לכיבוש מעמד דומה בתחום הקול סנטרס (Call Centers, מרכזי תמיכה טלפוניים המיועדים בין היתר לטלמרקטינג, תמיכה טכנית טלפונית ובנקאות ישירה.

חיבור מערכת הטלפוניה למאגרי המידע הממוחשבים בארגון מאפשר לנהל בצורה זולה וחכמה יותר את הקשר בין הארגון ללקוחותיו. דוגמאות לארגונים המנצלים מערכות אלו על מנת לרכוש יתרון תחרותי הם חברת דל מחשבים בארה"ב ובנק פירסט דיירקט בבריטניה.

שוק מרכזי התמיכה הטלפוניים משולבי המחשב (CTI) הוא הנישה הצומחת ביותר של תחום הקול סנטרס, ועל פי הערכות חברת הייעוץ גרטנר גרופ, הוא צפוי להגיע לגודל שוק של 1.8 מיליארד דולר בשנת 2003 לעומת 500 מיליון דולר ב-98'.

נייס מייצרת חומרה ותוכנה לתחום זה. תחום החומרה ב-CTI מבוסס על התקנת מערכות הקלטה דיגיטליות (נייסלוג ונייסקול) המאפשרות בו זמנית גם השמעה מחדש של מאות ערוצים, גם מאגר מידע למיון וניתוח שיחות טלפון (נייס CLS) וגם מערכת אגירה ואחזור של פקסים (נייספקס).

בתחום זה מובילה החברה ונוגסת %27 מפלח השוק העולמי, כאשר אחריה נמצאת מתחרתה, דיקטפון, המחזיקה בנתח שוק של %20.

בעיותיה של נייס נובעות מתחום התוכנה, ומכאן באה גם הבעיה שגרמה לאזהרת הרווח. שוק התוכנה ב-CTI, הקרוי גם שוק מוצרי בקרת איכות, הוא תחום חשוב המקנה לארגון המשתמש בידול תחרותי חשוב. תוכנות בקרת האיכות מתמקדות בתפקוד הסוכן (הטלפן) ומאפשרות לארגון לפקח, להקליט ולהשמיע מחדש שיחות בין סוכן ללקוח.

נייס התבססה בתחום זה על מוצר הנייס יוניברס שלה, אולם הבעיה היתה שמוצר זה יועד לפלח הגבוה של השוק (HIGH-END). על מנת להגדיל את קצב הצמיחה נייס היתה זקוקה למוצרים שיתאימו ללקוחות עם צרכים פחות מורכבים, קהלי ה-LOW-END וה-MEDIUM-END. הסיבה היא שלקוחות בדרך כלל מתחילים במערכות פשוטות יחסית, וכאשר הם מתרגלים לשימוש במרכזי הטלפוניה הממוחשבים, הם מעוניינים לשדרג מערכות אלו.

לשם כך נייס רכשה את חברת דיס הקנדית ואת IBS האמריקאית. לאחר רכישות אלו, היתה אמורה נייס, על פי הערכות בנק ההשקעות האמריקאי רוברטסון סטיבנס, לכבוש %13.5 משוק התוכנה ל-CTI.

לדברי בני לוין, מנכ"ל נייס, "לוויטנס וטקנטרון, מובילות שוק בקרת האיכות, שהוא כרגע שוק קטן, יש יתרון שנובע מהעובדה שהן ותיקות יותר ויש להן בסיס מוצק יותר.

"אבל אם נביט קדימה", מוסיף לוין, "נראה כי השוק הזה, שמתקדם מהר מאוד, יהווה זרז של מכירות בתחום ההקלטה הדיגיטלית. לוויטנס וטקנטרון אין אחיזה כמו של נייס בשוק ההקלטה הדיגיטלית, ומכאן שלנייס יש הזדמנות להיות מובילת שוק בתחום ה-CTI".

ואולם, נייס התאכזבה לגלות, ששדרוג המערכות השונות כפי שתכננה יהיה מבצע מורכב ומסובך מדי, ולכן הוחלט לעצור את שיווקן ולפתח פלטפורמות לשוק הנמוך והבינוני על בסיס המוצר המקורי של נייס. העיכוב הביא כמובן לפגיעה ברווחיות ולהאטת הצמיחה.

בשורות למשקיעים? לוין סבור שנייס תחזור למסלול הצמיחה שאפיין אותה בשנים האחרונות במהלך 99'. "להערכתי ההכנסות בשנים הבאות יבואו בעיקר ממוצרי בקרת האיכות ומוצרי ההקלטה הדיגיטליים, וממוצר נוסף - הנייסויז'ון, שהוא למעשה מאגר נתונים של וידאו, שמקליט את התמונות שמוזנות לתוכו על ידי מצלמות אבטחה במוסדות שונים. להערכתי, מדובר בהזדמנות גדולה יותר ממה שהיה שוק ההקלטות הדיגיטלי בזמנו"