השופט בדימוס ביין: לבדוק שאלת חבות המס בשיוך הדירות בקיבוצים

סגנית השר אורית נוקד: אולמרט מסכים להאריך החלטה 925 בדבר הנחות במגורים לקו התפר בשנתיים

מרכז ההדרכה להתחדשות עירונית קיים לאחרונה כנס, שבדק את התמודדות המגזר הקיבוצי עם השינויים הדמוגרפים של ימינו, ובכנס התייחס השופט המחוזי בדימוס, פרופ' דן ביין, לנושא שיוך הדירות בקיבוצים וטען, כי אל נוכח המצב המשפטי, הלוקה עדיין באי בהירות רבה, קיים חשש, שנושאי תפקידים בקיבוץ יסתבכו בעבירות פליליות הקשורות באי דיווח על אירועי מס.

שאלת המיסוי בהליך שיוך הדירות בקיבוצים היא רלוונטית בעיקר בקיבוצי אזור המרכז, בהם ערך הקרקע גבוה.

לדברי עו"ד ביין, "חשוב שבטרם תעשנה עסקאות הנוגעות לצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים, יצטיידו נושאי התפקידים בחוות דעת המנחות אותם בשאלה אימתי חלה חברות מס, באילו מועדים יש לדווח על העסקאות השונות וכיוצא באלו. בדרך כלל, מי שמסתמך על חוות דעת מבוססת על גילוי מלוא העובדות, לא ניתן יהיה לייחס לו אחריות פלילית".

כתב "גלובס" מעיר, כי נושא שיוך הדירות בקיבוצים מצוי בדיונים בפורומים שונים, ולאחרונה טען גורם בכיר במינהל הכנסות המדינה, כי שיוך הדירה לחבר הקיבוץ הוא אירוע מס.

מומחי מיסוי נדל"ן עוסקים בנושא זה באינטנסיביות בתקופה האחרונה, וקיימות עמדות של מומחי מיסוי בענף הטוענים, כי בהליך שיוך הדירות אין מדובר באירוע מס המחייב את החבר.

סגנית השר במשרד המשנה לראש הממשלה לענייני הגליל והנגב, ח"כ אורית נוקד, חברת קיבוץ שפיים, אמרה: "משרד האוצר מתנגד להעניק הטבות מס לכל הקיבוצים בארץ, כפי שנעשה באזורים כגון שדרות. עם זאת, בכוונתי לפעול כבר בקרוב בכדי לוודא כי הטבות אלו יוחזרו לפחות ליישובי הערבה, שם הבעיה הדמוגרפית קשה במיוחד. בנוסף, מפנה משרד השיכון סכומים רבים מתקציבו לקיבוצים ולאחרונה אף הוקמה ועדה, שאמורה לבדוק את מימון יחידות הדיור לקיבוצים בעלי בעיה תקציבית. כמו כן, שוחחתי כבר עם השר אולמרט, שהביע הסכמה עקרונית להאריך את החלטה 925 בדבר הנחות במגורים לקו התפר בשנתיים (ההטבה צפויה להסתיים לקראת חודש יולי). מדובר בהחלטה שפועלת גם לטובת הקיבוצים במרכז ובגליל, שצפויים ליהנות מהטבות אלו במידה ויוארכו".