בית הדין: משרד הפנים יפצה עובד שפוטר לאחר שהתלונן על התנהלות לא תקינה

קבע כי פיטורי העובד, לשעבר רכז ביחידת האכיפה של עובדים זרים במחוז הצפון, נבעו ישירות מהאווירה העוינת סביבו, כיוון שהעז להביע ביקורת על עמיתיו

ביה"ד לעבודה בחיפה הורה למשרד הפנים לפצות עובד שפוטר, לאחר שהתלונן על התנהלות לא תקינה ביחידתו.

אסף גרטי היה רכז אכיפה בכיר ביחידת האכיפה של עובדים זרים במחוז הצפון. במארס 2003 פנה למנהל יחידת האכיפה לזרים במינהל האוכלוסין, בטענה לאירועים לא תקינים ביחידה.

הוא שלח מכתבים דומים לשר הפנים, לנציב שירות המדינה, למבקר המדינה וליועמ"ש, ובהמשך, הורה מנהל מינהל האוכלוסין דאז, הרצל גדז', לפטרו. נציבות שירות המדינה הישעתה את ההחלטה, לצורך בירור טענתו של גרטי, כי מתנכלים לו בעבודה.

ביה"ד קבע, כי יחידת האכיפה לזרים במשרד הפנים הוקמה בחופזה, מה שיכול להסביר חלקית את העדר הנהלים ואת התלות הרבה במשטרת ההגירה.

גרטי נרדף בידי עמיתים לעבודה בגיבוי מנהליו, נקבע, וסדרים לא יעילים תרמו לכך לא מעט. פיטוריו נבעו ישירות מהאווירה העוינת סביבו, כיוון שהעז להביע ביקורת על עמיתיו, ובכל התנהלות משרד הפנים ניכרים חוסר מקצועיות וחוסר תום לב.

ביה"ד דחה את בקשת גרטי לצו להחזרתו לעבודה, אך חייב את משרד הפנים לשלם לו פיצוי של שישה חודשי שכר, ועוד 30 אלף שקל בגין עוגמת נפש. (ע"ב 1389/04).