בתוך חצי שעה וכמעט ללא עימותים פונו אנשי הימין הקיצוני מ"מעוז הים"

אחד המפונים ניסה לתקוף את אלוף פיקוד דרום; קצין משטרה בכיר: נערי הגבעות התגלו כנמושות

בפעולת בזק, שנמשכה פחות מחצי שעה, פונו כמעט ללא התנגדות עשרות פעילי הימין שהתבצרו במלון "מעוז הים" בגוש קטיף. למעט אירועים חריגים של התנגדות, פונו מרבית המתבצרים ללא קושי והועלו על האוטובוסים, שהובאו למקום מבעוד מועד. המבצע המשולב של המשטרה וצה"ל נערך בשיתוף מזל"טים שריחפו מעל המיתחם וספינות של חיל הים, ששייטו ללא הפוגה באיזור.

תקרית חריגה אירעה, כאשר אחד מהמפונים ניסה לתקוף את אלוף פיקוד הדרום, דן הראל. אולם, הוא נבלם ונעצר מיד.

"ברגע האמת נערי הגבעות התגלו כנמושות", כך סיכם קצין משטרה בכיר שנכח בהשתלטות על מלון הקיצונים "מעוז הים". מנגד אמרה בדמעות, מרים דרורי ממעלה מכמש, אחת המפונות: "אני בוכה על זה שעם ישראל הגיע למצב, בו חייל יהודי מפנה יהודים. הוא לא התחייב לזה כשהוא התגייס. אנחנו מכירים תקופות בהיסטוריה שאנשים עשו את הדבר הלא נכון ועם ישראל שילם על כך".

בתוך פחות מחצי שעה הצליחו כוחות מיוחדים של המשטרה והצבא לפנות את מעוז הימין הקיצוני במלון "מעוז הים" ללא נפגעים. מפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב אורי בר-לב, ואלוף פקוד הדרום, דן הראל, פיקדו בשטח על הכוחות. חלק מהמתנחלים קשרו עצמם בעזרת סרטים כתומים למיטות ולחדרים וסירבו להתפנות, אולם בתוך כחצי שעה פונה המלון מדייריו. מיד לאחר הפינוי המהיר של המתנחלים מחדרי המלון, הסתערו השוטרים והחיילים לעבר המקלט של המלון וגם משם פונו פעילי הימין. בין המפנים בלטו שוטרות, שהתמקדו בנשים ובילדים.

בין המפונים גם נראו משפחות עם ילדים. כמה מהמשפחות הגיעו למיתחם המלון רק ביממה האחרונה.

לפחות שמונה אוטובוסים עם כוחות משטרה גדולים, רובם מהיס"מ, נכנסו מעט אחרי השעה 14:00 למלון והחלו בהשתלטות על החדרים במלון. השוטרים פרצו לתוך המלון עם פטישים, כשהם נושאים עימם סולמות ברזל וקוראים במגפונים למתנחלים להתפנות. חיילי צה"ל איבטחו את השוטרים מחוץ למלון.

כשנכנסו הכוחות לשטח, הם גילו שולחן שהוכן להם עם כוסות מים וכיבוד, ועליו שלט גדול: "מי שמציית למוסר ולא לשרון - בתיאבון". השולחן נשארו מבלי שאיש מהשוטרים נגע בכיבוד.

בתחילה השתלטו הכוחות על החלק הדרומי של המלון כשהמתנחלים מתבצרים בחלק הצפוני. לאחר-מכן ביצעו הכוחות הערכה מחדש ואז החלו בהשתלטות על החלק הצפוני. השוטרים נשאו בזה אחר זה את המתנחלים שצעקו למיקרופונים - "יהודי לא מגרש יהודי". השוטרים, שהגיעו בכוחות גדולים מאוד למקום, לא נתקלו בבעיות מיוחדות והם עברו ממתנחל למתנחל, כאשר בממוצע תשעה-עשרה שוטרים מסתערים ונושאים במהירות כל אחד מהשוהים במלון. הכוחות הגדולים איפשרו לבצע את משימת הפינוי במהירות יחסית.

במערכת הבטחון ובמשטרה התכוננו גם לקראת תרחישים קשים, כמו עימותים אלימים, אך גם האופטימים ביותר הודו, כי לא ציפו לפינוי כל-כך מהיר וכמעט ללא עימותים אלימים.

האלוף הראל ציין, כי "האנשים פה התנהגו בצורה בלתי אפשרית וחלקם יילכו למעצר. אני מקווה שהשקט שכל-כך איפיין את האזור יחזור לקדמותו", הוא הדגיש והוסיף: "אנשי הגוש הם מלח הארץ, וזכותם להיאבק באופן לגיטימי. החלטנו לסגור את הרצועה עד שהמצב יאפשר לפתוח אותה מחדש".ניצב בר-לב אמר בתום ההשתלטות: "אנחנו נגד פורעי חוק, הקיצונים לא מאפיינים את כלל תושבי גוש קטיף". מיד כשסיים האלוף הראל את דבריו זינק עליו אחד המתנחלים בצעקות וניסה לפגוע בו,

אולם השוטרים השתלטו עליו והוציאו אותו מהמקום.

שר הבטחון, שאול מופז, הורה היום לבצע חקירה מהירה, בניסיון לאתר את פעילי הימין שהיו מעורבים בניסיון הלינץ' בפלשתיני, אתמול באיזור המלון וגם לחקור את המעורבים בהשלכות האבנים לעבר הפלשתינים. (אילן מרסיאנו)