האנטנות הסלולריות: מתקרב שלב הפיצוי

לפי הערכות שמאי, דירה במרכז ת"א ששווייה 500 אלף דולר תסבול ירידת ערך של 25% לאחר הקמת אנטנה סלולרית בקרבתה, והתביעות בדרך * עם זאת, נכון לעכשיו יש צורך באישור שר הפנים כדי להגיש תביעה

לאחרונה אנו עדים למבול של כתבות, בעיקר במדיה הטלוויזיונית, שעניינן הסכנות הבריאותיות הצפויות מאנטנות סלולריות, שהוקמו בעיקר על גגות בתים במרכזי הערים הגדולות. רצף הידיעות בעניין הביעו בלבול, מבוכה וחשש רב של האוכלוסיה מפני נזקים צפויים כתוצאה מהקרינה האלקטרומגנטית.

ניראה, כי כולנו הפכנו להיות שפני ניסוי שיארך עוד שנים רבות, ותוצאותיו אינן ברורות. חששות רבים מועלים בעניין, וקיימת דעה כי מדובר במהדורה חדשה של נזקי עישון. גם לעניין העישון הרגיעו אותנו עשרות שנים, וכשהובהר לכולם כי העישון מזיק - לרבים כבר היה מאוחר.

בשנים האחרונות המצב החמיר, וזאת מפני שבלחץ החברות הסלולריות פורסמה תוכנית מתאר ארצית, תמ"א 36 א', המאפשרת בעיקרון להקים אנטנות סלולריות מעל כל גג בלי שקיימת חובה ליידע את הציבור ובלי שהרשויות המקומיות, שיתכן כי טובת תושביהן חשובה להן, יכולות לסרב להקמתן.

כיום קיימות כ-6,000 אנטנות חוקיות בארץ (כנראה עוד רבות בלתי חוקיות), ומספרן צפוי לעלות בתוך זמן קצר ל-18,000. התוצאה היא, שקצב הקמת האנטנות מסחרר. מידי יום מוקמת אנטנה חדשה, על-פי רוב בהיחבא, באישון לילה ותוך ניסיון להסוותן כדודי שמש, שלטי חוצות, אביזרי נוי או עצים. כך הוקמו לאחרונה 29 אנטנות על שיפולי גג התיאטרון הלאומי הבימה, אנטנה בגובה 9 מטר ברח' בן יהודה, אחת ענקית על גג הבית ביהודה הלוי 141 בתל אביב ועוד.

קיימים מחקרים רבים המראים, כי נזקי קרינה מופיעים ברמות קרינה נמוכות בהרבה מה"תקן", שגם הוא לא ברור, עליו מסתמכות לכאורה החברות הסלולריות. קשה להשתחרר מהתחושה, שלגיונות של אנשי מקצוע ומומחים מנסים להרגיע את הציבור הרחב לטובת החברות שמגלגלות מיליארדי שקלים. כלומר, סביר להניח שנטיית אנשי המקצוע מטבע הדברים היא להעדיף את בעלי המאה.

לאחרונה נעשה ניסיון לתקוף את הבעיה מזווית אחרת. די ברור שערכן של דירות יורד לאחר שמוקמת אנטנה סלולרית מולן. כלומר, הציבור הרחב לא מוכן לשלם את אותו מחיר שהיה מוכן לשלם עבור דירה שהוקמה לידה אנטנה סלולרית.

בימים אלו החלו דיירים שונים בתל-אביב להגיש לעירייה תביעת פיצוים על ירידת ערך דירותיהם, עקב הקמת אנטנה בסמוך לדירתם. כך, דיירים הגרים בסמוך לתיאטרון ה"בימה", דיירים הגרים בסמוך לאנטנה שהוקמה על גג הבית שברח יהודה הלוי 141, והדירות הסמוכות לאנטנה שהוקמה לאחרונה על גג הבית שבבן-יהודה 56. התביעות שהוגשו, באמצעות משרדנו, נתמכות בחו"ד של ד"ר זמיר שליט"א, מומחה לנזקי קרינה אלקטרומגנטית, הטוען בקיצור נמרץ כי ה"תקנים" המרגיעים מבוססים בתמצית על הקונצנזוס שרווח בתחילת שנות ה-90, שאמר: "מה שלא צולה אותי, לא מזיק לי" - הנחה מופרכת לחלוטין שהתבססה על נזק כביכול רק אם הקרינה מחממת את רקמות הגוף. זאת, שעה שקיימות עדויות רבות לכך שנזקי גוף, ובכלל זה מחלות ממאירות, מופיעות לאחר שהאדם נחשף לקרינה במינונים קטנים הרבה יותר, לא מחממים, ובלתי מורגשים בזמן הקצר.

כמו כן, נתמכות התביעות בהערכות של שמאי מקרקעין, בהן הוערכה ירידת ערך הדירות. רק לסבר את האוזן: דירה בשווי של 500 אלף דולר, ובלב ת"א קיימות לא מעט כאלו, שמוקמת לידה אנטנה, יכולה לסבול ירידת ערך בשיעור של 25%. דירות מרוחקות יותר או עורפיות "מסתפקות" בירידת ערך של 10%. כך או כך, בדוגמה שהובאה אנו מדברים על נזק של 50 עד 125 אלף דולר.

בשולי הדברים נציין, כי יהיה זה יומרני בשלב זה להעריך ירידת ערך כתוצאה משינויים דמוגרפיים בטווח הארוך. כך למשל, נטישה של שכונות שלמות על-ידי אוכלוסיות מבוססות ובעלות מעמד סוציו אקונומי גבוה והחלפתן באוכלוסיות חלשות, שעסוקות במאבק הישרדות יום-יומי ותודעת איכות הסביבה שלהן עדיין נמוכה.

ישנן דירות שאף רוכש פוטנציאלי בעל מודעות לא יסכים לרוכשן כאשר הוא מבחין באנטנה הסמוכה, כך שבפועל יתכן וירידת הערך גבוהה בהרבה.

הדיירים המודאגים, ששאיפתם המרכזית היא הסרת האנטנות לחלוטין, נאלצים אט-אט להסתגל למציאות המרה. יחד עם זאת, הם מוצאים נוחם בעובדה שלפחות יזכו לפיצוי כספי.

הכותב שותף במשרד עו"ד רוזן-קרן.