בתי הדין הצבאיים יוכלו להימנע מהרשעה הנושאת רישום פלילי

דוקטרינת "הגנה מן הצדק" תאפשר לבתי הדין הצבאיים לבטל סעיפים בכתב אישום, וכנראה אף להמירם באחרים, כדי להימנע מלהרשיע חייל בעבירה הנושאת רישום פלילי שיפגע בהמשך עתידו

דוקטרינת "הגנה מן הצדק" תאפשר לבתי הדין הצבאיים לבטל סעיפים בכתב אישום, וכנראה אף להמירם באחרים, כדי להימנע מלהרשיע חייל בעבירה הנושאת רישום פלילי שיפגע בהמשך עתידו. כך קבע באחרונה בית הדין הצבאי במחוז שיפוט מרכז, בראשות סא"ל אורלי ירון. עד לפסק הדין, בעקבות הלכת אטדג'י, לפרקליטות הצבאית היתה סמכות בלעדית לקבוע את סעיפי האישום, ובית דין שהשתכנע כי חייל עבר עבירה שיוחסה לו בכתב האישום, ואשר יסודותיה הוכחו, היה חייב להרשיע את החייל ולגזור עליו עונש.

במערכת נשמעה ביקורת על ריכוז הכוח שבידי התביעה הצבאית, בין היתר על-רקע מדיניותה לייחס עבירות הכוללות רישום פלילי לחיילים, שביצעו עבירות סמים "קלות", כמו שימוש חד-פעמי בסם מסוג מריחואנה וחשיש בביתם, במהלך חופשה. המבקרים טענו, כי ניתן להסתפק בענישה החמורה במקרים אלה.

במקרה זה, כתב האישום ייחס לחייל ניסיון להחזיק חומר החשוד כסם מסוג קנאביס, באמצעות אדם אחר. עו"ד זאב פישר, שייצג את החייל במסגרת שירות מילואים בסניגוריה הצבאית, טען כי מדובר בחייל מעולה, לוחם המשמש כמפקד לחיילים רבים וצפוי להיות מוכרז כחייל מצטיין. הוא טען לתחולתה של דוקטרינת "הגנה מן הצדק", לפיה מוסמך בית המשפט לתת סעד לאדם, כאשר תחושת הצדק מתערערת כתוצאה ממעשי הרשות, או כתוצאה מפגיעה בזכותו להליך הוגן.

בית הדין הצבאי קבע באופן תקדימי, כי דוקטרינת "הגנה מן הצדק" חלה בצבא, וכי הוא מוסמך, במקרים מיוחדים, לבטל סעיפים ספציפיים בכתב אישום, במידה והתביעה נהגה באופן בלתי סביר כאשר העמידה לדין בגינם. בית הדין רמז באופן ברור כי תהיה לו סמכות להמיר סעיפי אישום לכאלה שאינם נושאים רישום פלילי.

עוד נקבע, כי במידה שבית הדין השתכנע שאין מקום לרישום פלילי, אך החלטת התביעה לייחס לחייל עבירה הנושאת רישום פלילי אינה בלתי סבירה עד שתחושת הצדק נפגעת, עליו לבחור באמצעי אחר כדי "לפצותו" על הרישום הפלילי, למשל בהקלה בעונשו. כך היה במקרה זה, כאשר העונש שנגזר על החייל היה ריתוק בלבד. בקרוב יידרש בית הדין הצבאי לערעורים להכריע בסוגיה, לאחר שהתביעה ערערה על קולת העונש, ועו"ד פישר ערער על שבית הדין בחר שלא להימנע מהרישום הפלילי.

פישר, שהיה עוזר ראש מדור הדין המשמעתי בפרקליטות הצבאית, אומר כי "קביעותיו של בית הדין הצבאי יפתחו כעת פתח לנאשמים בעבירות שאינן חמורות, לפנות לבית הדין ולבקש ממנו להימנע מהכתמת חייל המורשע בפניו ברישום פלילי".