עסקת יפנאוטו נחתמה: מטיס קפיטל תממן את זאבי ב-7.5 מיליון דולר

מטיס תשלם 37.5 מיליון דולר ותחזיק בכ-50% ממניותיה של יפנאוטו

מטיס קפיטל (לשעבר אלקטרוניקס ליין), מקבוצת גמול של אייל יונה ואמנון ברזילי, דיווחה היום כי השלימה חתימה על מערך ההסכמים לרכישת 50% ממניות יבואנית סובארו בישראל, יפנאוטו, המשתייכת לקבוצת גד זאבי. ברכישת המניות תשקיע מטיס 37.5 מיליון דולר, מתוכן 7.5 מיליון דולר כהלוואה למוכר, זאבי.

במהלך חודש אפריל נרכשו חובותיו של זאבי בגין קבוצת הרכב יפנאוטו לבנקים (הבינלאומי ודיסקונט) ע"י לי קוסברג, שותפו של זאבי מטקסס, תמורת כ-45 מיליון דולר - דיסקאונט של 30% על היקף החובות. יומיים לאחר מכן חתם זאבי על העסקה למכירת 50% מיפנאוטו למטיס, לפי שווי חברה של כ-60 מיליון דולר.

כעת צפויות מניות יפנאוטו להיות מועברות לחברה חדשה שתוחזק ע"י זאבי ומטיס בחלקים שווים. עם השלמת העסקה (הכרוכה בפירעון החוב לקוסברג) יחלקו קוסברג וזאבי רווח של כ-15 מיליון דולר ממהלך רכישת החובות ומכירת המניות למטיס.

כאמור, תשלם מטיס 37.5 מיליון דולר תמורת המניות שתרכוש (כולל ההלוואה לזאבי). יתרת הסכום, בסך של 22.5 מיליון דולר, יגויס באמצעות מימון שישיג המוכר, זאבי, עבור החברה החדשה שלתוכה יועברו מניות יפנאוטו.

מתוך חלקה בסכום התמורה, כבר שילמה מטיס 6 מיליון דולר כמקדמה ו-24 מיליון דולר נוספים הופקדו על ידה היום בחשבון נאמנות. יתרת התמורה, בסך של 7.5 מיליון דולר, ישולמו ע"י מטיס עד ה-15 באוגוסט, במועד העברת המניות הנמכרות לידיה.

את המימון החיצוני, נדרש זאבי להשיג עד סוף חודש אוגוסט, כאשר להבטחת החזר ההלוואה יועמד לגורם המממן שיעבוד ראשון על כל נכסיה של החברה החדשה שתחזיק במניות יפנאוטו וכן שיעבוד שני בדרגה על כל נכסי קבוצת יפנאוטו. אם זאבי לא ישיג את המימון, בסך 22.5 מיליון דולר, תעשה זאת מטיס בדרך של העמדת הלוואה לזאבי, לתקופה של שלוש שנים.

הסכום שתעמיד מטיס לעסקה, כאמור 37.5 מיליון דולר, יחשב כהלוואות לזמן ארוך לחברה החדשה (מהן 7.5 מיליון דולר עבור זאבי - הלוואה שתפרע בתום 18 חודשים).

ארבעה נכסי נדל"ן

יפנאוטו עוסקת בייבוא ושיווק מכוניות וחלפים מתוצרת סובארו. מנתוניה העסקיים, שפורסמו ע"י מטיס, עולה כי ב-2004 מכרה יפנאוטו בישראל כ-5,300 מכוניות שהיוו נתח שוק של 3.7%. מחזור המכירות של יפנאוטו עמד על 518 מיליון שקל - עלייה של 17% לעומת 2003.

הרווח הגולמי של יפנאוטו אשתקד היווה 11% מהמכירות, לעומת 10.5% ב-2003 והרווח התפעולי עמד על 3.3%, לעומת 2.1% ב-2003. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח נקי של 6.7 מיליון שקל, שהיווה עלייה של 450% לעומת 2003, שעמד על 1.2 מיליון שקל בלבד.

את פעילות הרכב משרתים ארבעה נכסי נדל"ן: מבנה ברחוב המסגר בתל אביב, חלקו בבעלות וחלקו בחכירה, שבו ממוקמים משרדי ההנהלה הראשית ואולם התצוגה; אולם תצוגה ברחוב יצחק שדה בת"א, הנמצא בבעלות פרטית ושני מבנים בהרצליה פיתוח, האחד בבעלות פרטית והשני בחכירה, המשמשים כיום למוסך מרכזי, מחסן לרכבים טרם מסירה ומחסן לחלפים. לגבי שני הנכסים האחרונים קיימת תוכניות פינוי והריסת מבנים ובניית מבנה להיי-טק כנגד תשלום היטל השבחה ותוך הפקעת שטחים.

אמנון ברזילי, מבעלי השליטה בגמול ויו"ר מטיס, העריך בעבר כי הרווח הנקי של יפנאוטו צפוי לעלות בעקבות כניסתה של מטיס לחברה והורדת דמי הניהול לזאבי, לכ-20 מיליון שקל לשנה.