עו"ד אלון קפלן: מיליארדי דולרים של ישראלים שוכנים באיים אקזוטיים בעולם

מדובר בכסף של עשירי ישראל: משפחות אריסון, עפר וורטהיימר, שמנוהל בנאמנויות בחו"ל

איי התעלה, איי גילברלטר, קיימן, ליכטנשטיין, ניו-זילנד וברמודה. זו אינה רשימת אתרי תיירות אקזוטיים מומלצים, אלא רשימה של מקלטי מס בהם מנהלים כמה אלפי ישראלים עשירים במיוחד חשבונות נאמנות בהם שוכבים מיליארדי דולרים כחול-לבן, חפים מכל מס.

אך על חגיגה זו, לפחות מנקדות הראייה הצרה של האלפיון העליון, עומד איום חריף ומיידי של הרפורמה במס הכנסה, שעומדת למסות גם את החשבונות האלה.

שר האוצר, בינימין נתניהו, טרח אתמול (ב') להגיע בעצמו לדיון בוועדת השרים לחקיקה, כשבאמתחתו הצעה מוזרה - להפריד את פרק מיסוי הנאמנויות מהרפורמה במס הכנסה, רפורמה שכבר אושרה כמקשה אחת בממשלה.

"לא נכנע"

לדברי אמיר גילת, יועץ התקשורת לנתניהו, נתניהו לא נכנע ללחצים שהופעלו עליו בעניין, אלא ההיפך הוא הנכון. שר האוצר היה זה שהתייחס לסעיף הנאמנויות כחלק בלתי נפרד מהמהלך הכולל, הן בדיונים הפנימיים במשרד, הן בהצגת תוכנית המיסים לממשלה והן בהבאתה לחקיקה בקריאה ראשונה.

לדברי גילת, גורמים אחרים היו מעוניינים להפריד בין סעיף הנאמנויות לגבי יתרת החבילה, ונתניהו התנגד לכך והורה להביאו כחבילה מאוזנת אחת, הכוללת גם הורדת מיסים וגם הגברת האכיפה.

"אור ירוק"

עם זאת, אמר גילת, כי שר האוצר הינחה את הגורמים המקצועיים במשרדו לבדוק את המצב הקיים בנושא מיסוי נאמנויות במדינות אחרות, על-מנת שישראל לא תמצא את עצמה בעמדת נחיתות מול מדינות מתחרות, בתחום משיכת הון והשקעות, ובנוגע למשקיעים זרים.

לדברי גילת, נתן נתניהו אור ירוק להכנסת הסעיף כמיקשה אחת ולהביא את תוכנית המיסים לאישור הכנסת. לדבריו, שר האוצר מחויב לסגירת פרצות מיסוי, כולל סוגיית הנאמנויות הזרות, בד-בבד עם הפחתת נטל המס.

מאחורי ההצעה של נתניהו עומדת "פירצת המס הגדולה ביותר", כפי שכינה אותה מנהל רשות המיסים, איתן רוב. מדובר על הרבה מאוד כסף של עשירי ישראל, כאלה בליגה של משפחות העושר המקומיות: אריסון, עפר, וורטהיימר, ודומיהן, שמנוהל בנאמנויות בחו"ל, מין הסדר בנקאי מיוחד שמאפשר בעיקר הקלה במס.

אז למי שלא ממש שייך לקומץ ברי מזל אלה שמרכיבים את האלפיות העליון, ביקשנו מעורך הדין אלון קפלן, מומחה לנאמנויות ויו"ר STEP ישראל - נציגות מקומית של הארגון הבינלאומי לניהול נאמנויות, להסביר לנו על מה בדיוק המהומה.

מה זה בדיוק נאמנות?

"נאמנות היא מבנה משפטי בעל שלושה צדדים: הלקוח מקים הנאמנות שהוא בעל הכסף, הנאמן או עו"ד או חברת נאמנות, והנהנה או הנהנים - יורשים או קרובי משפחה או כל גוף שנקבע ע"י הלקוח והם אלה שיזכו בכסף לאחר או טרם פטירת הלקוח כפי שנקבע. זה מבנה גמיש בו לנאמנים יכולת להחליט מתי הכסף עובר לנהנים".

סוגי נאמנויות

ובינתיים הם מנהלים את הקופה לפי הוראות הלקוח?

"מנהלים כן, אך לאו דוקא לפי הוראות הלקוח. וכאן אנו מגיעים לכך שיש שני סוגים של נאמנות נאמנות הדירה - כזו שאפשר לחזור בה והלקוח שומר על זכות לקבל בחזרה את הכסף, כלומר יש לו שליטה בכסף. סוג זה ממוסה כבר כיום, ולא על זה אנחנו מדברים. סוג שני זה נאמנות בלתי הדירה, בה הלקוח נותן את הכסף לנאמן, ואומר לו: זה כבר לא כסף שלי. תנהלו אותו לפי שיקול דעתכם. הלקוח יוצא מהתמונה, וממש מוותר על הכסף".

למה לו לוותר?

"גם כדי להתמודד עם נושים, אך בעיקר מטעמי מס, בעיקר מס עיזבון".

איפה הישראלים אוהבים לנהל חשבונות כאלה?

"במקלטי המס בחו"ל, שם יש שילוב הן של פטור ממס והן של סודיות בנקאית. בדרך כלל הישראלים מעדיפים את הבנקים הזרים הגדולים, אך גם לבנקים ישראלים יש שם שלוחות וגם שם יש כסף ישראלי".

למה לא בארץ?

"החוק הישראלי לא מספיק משוכלל. יש אמנם חוק נאמנות מ-1979, אך יש לו התנגשויות עם חוק הירושה שגובר עליו".

כמה חשבונות כאלה יש לישראלים וכמה כסף יש שם?

"אני מעריך, שנאמנויות בלתי הדירות יש כמה מאות, ויש בהן בסך הכל כמה מיליארדים דולרים טובים. בדרך כלל מדובר על חשבונות שיש בהם מינימום מיליון דולר, כאשר הסכום הממוצע הוא 5-20 מיליון דולר. אבל יש גם חשבונות של מאות מיליוני דולרים".

מה היתה עד עתה ההקלה במס?

"עד עתה החשבונות האלו של נאמנויות בלתי הדירות שבנויות נכון היו פטורים ממס לגמרי. בשנת 2003 הוקמה ועדה בראשות פרידה ישראלי, בה ישבתי גם אני ולאחר 9 חודשי עבודה היא פירסמה מסקנות עליהן מבוסס פרק הנאמנויות ברפורמה הנוכחית. הרפורמה קובעת, כי נאמנויות זרות ימשיכו להיות פטורות ממס. הנאמנויות הישראליות - של לקוחות ישראלים, ימוסו. זה אומר, שאם כסף מנאמנות יהודית, לא ישראלית, יגיע לידי יורש ישראלי, הוא יהיה פטור ממס".

בכמה ימוסו הישראלים?

"המס יהיה ראי של המס האישי של האדם. כלומר, לפי כללי המיסוי בארץ: 15% על ריבית, 25% על רווחי הון, וכו'. הלקוחות יצטרכו להגיש דו"ח כל שנה, ואם לא יעשו כן, יהיו קנסות והנאמנות תאבד את הסטטוס המיוחד שלה".

כמה כסף יזרום לקופת המדינה כתוצאה מהמס החדש?

"אני מעריך, שמדובר במאות מיליונים של שקלים כל שנה".

מה יעשו העשירים האלה? לאיזה מקלטי מס חדשים הם יברחו?

"אני ממליץ להם להיכנס לתוך המסגרת ולהתחיל לדווח".