החיסכון למשק הישראלי כתוצאה ממימוש עיסקת הגז הטבעי עם מצרים: 1.235 מיליארד דולר בשנה

מחוות דעת כלכלית שהגיעה לידי "גלובס" עולה, כי מחירי הגז הטבעי נכון ליולי 2005 באירופה גבוהים בלפחות פי 2 ביחס למחירי הגז הטבעי בישראל

החיסכון למשק הישראלי כתוצאה ממימוש עיסקת הגז הטבעי עם מצרים הוא 1.235 מיליארד דולר בשנה. החיסכון שתפיק חברת החשמל שצפויה לרכוש מחברת EMG 1.7 BCM הוא 300 מיליון דולר בשנה וסך של 4.5 מיליארד דולר למשך תקופת החוזה. כך נודע ל"גלובס".

מדובר בחיסכון המיוחס לפערי המחיר בגז הטבעי ביחס שבין מחיר הגז בישראל בהשוואה למחירי אירופה. החיסכון העיקרי מיוחס למעבר מאנרגיה של סולר ומזוט לגז, כתוצאה מפערי המחירים ביחס שבין מחירי מוצרי האנרגיה לייצור הסולר והמזוט לגז הטבעי וכן חיסכון שקשור לתועלות העקיפות בייצור בגז.

מחוות דעת כלכלית שהגיעה לידי "גלובס" עולה, כי מחירי הגז הטבעי נכון ליולי 2005 באירופה גבוהים בלפחות פי 2 ביחס למחירי הגז הטבעי בישראל. על פי הפרסומים מחיר הגז הטבעי שתמכור EMG יעמוד על 2.75 דולר ליחידת מדידה - מיליון BTU. מחיר הגז הטבעי באירופה נע בין 5.72 דולר ליחידת מדידה ועד 9.59 דולר ליחידה. מחירי הגז הטבעי באירופה נכון לתחילת חודש יולי: באיטליה נמכר הגז לפי מחיר של 5.99 דולר ליחידה, בצרפת - 5.72 דולר; גרמניה - 5.78 דולר ובבריטניה - 9.59 דולר. מחירי המזוט והסולר בארץ עומדים על 7 דולר ליחידת מזוט וסולר - 17 דולר.

בשבוע שעבר נחתם ההסכם המדיני בין ישראל למצרים שיאפשר לחברת EMG לייצא ממצרים לישראל גז טבעי בהיקף של 7 BCM בשנה.

EMG מנהלת מו"מ מתקדם מול חברת החשמל. מדובר בעיסקה לאספקת 1.7 BCM לשנה לתקופה של 15 שנה עם אופציה לחמש שנים נוספות. שווי העיסקה מוערך ב-2.5 מיליארד דולר.

EMG היא שותפות בין חברת הגז המצרית (10%) איש העסקים יוסי מימן (25%) ואיש העסקים המצרי (65%) והיא צפויה לספק בתוך שנה וחצי גז טבעי ממצרים לישראל. באחרונה חתמה EMG עם חברות הגז המצריות על ההסכם המסחרי. במקביל היא מנהלת מגעים עם גורמים מקומיים בשוק הישראלי למכירת הגז הטבעי.

מקורות בענף האנרגיה אמרו ל"גלובס" כי הפערים המהותיים במחירי הגז הטבעי בישראל ביחס לאירופה נובעים מהתחרות שנוצרה בין ים תטיס לבריטיש גז לאור המחירים הנמוכים יחסית שקבעה EMG.