הסיוע האמריקני ליישום ההתנתקות ינותב רק לפינוי בסיסים צבאיים ולחיזוק הנגב והגליל

ארה"ב לא תיתן - וישראל לא תבקש - סיוע למימוש ההתנתקות האזרחית ותשלום פיצויים למתפנים

הסיוע האמריקני ליישום תכנית ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון ינותב רק לכיסוי הוצאות שכרוכות בפינוי בסיסים צבאיים, לרבות העתקתם אל תוך הקו הירוק, ובפרויקטים ספציפיים לפיתוח הנגב והגליל. ארה"ב לא תיתן, וישראל לא תבקש, סיוע למימוש ההיבטים האזרחיים של ההתנתקות ותשלום פיצויים למתפנים. זאת הבהירו גורמים ישראליים לקראת סבב שיחות בין ארה"ב לישראל על חבילת הסיוע החדשה, שיתקיים ביום ב' בוושינגטון.

במשלחת הישראלית לשיחות משתתפים מנכ"ל משרד ראה"מ, אילן כהן; מנכ"ל משרד האוצר, יוסי בכר; אפרת דובדבני, מנכ"ל משרד המשנה לראה"מ, שמעון פרס (שמגיעים היום, ו', לוושינגטון); דני איילון, שגריר ישראל בארה"ב, שהשתתף בשיחות עם האמריקנים על הערבויות ב-2003; והציר הכלכלי בשגרירות, רון דרמר.

בראש המשלחת האמריקנית יעמוד אליוט אברמס, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. ישתתפו בה פריאר שירזאד, הממונה על עניינים כלכליים במועצה לביטחון לאומי ונציגים של משרד החוץ, המשרד למינהל ולתקציבים (OMB) ומשרד האוצר.

האמריקנים ציינו בעבר, שארה"ב אינה מוכנה לשאת בהוצאות הפינוי של המתנחלים, כנראה מחשש שתמיכה פיננסית בפינוי אזרחים הייתה מצטיירת, לפחות ברחוב הערבי, כתמיכה בדיעבד בתנועת ההתנחלות הישראלית. ההבהרה המחודשת על אי מתן סיוע אזרחי, מפי גורמים ישראליים, נועדה למנוע היווצרות ציפיות שגויות בציבור בישראל.

מקורות שמעורים בנושא אמרו, כי המשלחת הישראלית אינה מתכננת להגיש בקשה לסכום נקוב, אלא רשימה של "צרכים ועלויות", שתשמש בסיס למו"מ בין הצדדים.

"הדינמיקה במגעים כאלה היא שלא מבקשים משהו ספציפי", אמר אחד המקורות. "כמו במו"מ על הערבויות, תהיה בחינה אמריקנית של הצרכים ומו"מ על היקף הסיוע למימושם. זו בוודאי לא תהיה הישיבה האחרונה עם האמריקנים על נושא זה". המקורות אמרו, כי כל המספרים שהוזכרו בהקשר הסיוע הם הערכות בעלמא.

באמצעי תקשורת התפרסמו באחרונה הערכות שונות לגבי גובה הסכום שישראל צפויה לבקש כביכול. לדברי עוזר לראש הממשלה, אריאל שרון, שצוטט אתמול (ה') בידיעה של סוכנות א.פ., תבקש המשלחת "כמה מאות מיליוני דולר". לפי "מקור היושב בארה"ב", שמצוטט בג'רוזלם פוסט מ-28 ביוני, בוחן ממשל בוש להעניק לישראל מיליארד דולר.

בעוד שצה"ל ומשרד הביטחון הכינו את טיוטת העלויות המתוכננות לפינוי בסיסים ומתקנים צבאיים אחרים, מרכז את הבקשה הישראלית לסיוע לפיתוח הנגב והגליל שמעון פרס, באמצעות משרד המשנה לראה"מ ובהשתתפות משרד האוצר.

מנכ"לית משרד המשנה לראה"מ אמרה ביוני, כי משרדה ישאף לגייס סיוע אמריקני להעברת בסיסי צה"ל לרמת הנגב; לפיתוח תשתיות, לרבות כבישים ומסילות ברזל, בנגב ובגליל; לטיפול בסוגיות של איכות הסביבה, ובראשן רמת חובב; להקמת מרכזי היי-טק ופארקים תעשייתיים בשני האזורים; ולטיפול באוכלוסייה הבדואית, ובעיקר תושבי כפרים בלתי מוכרים.

היא אמרה, כי כ-40 מחוקקים ואנשי ממשל יבקרו בישראל ביולי כדי לבחון את הפרויקטים שישראל שואפת לבצע.

סבב השיחות ביום ב' הוא למעשה המשך השיחה בין ראה"מ אריאל שרון לבין הנשיא ג'ורג' בוש בבית הלבן באפריל 2004. בפגישה זו, הבטיח בוש, בין השאר, לחזק את כלכלת ישראל, ובמיוחד את הנגב והגליל.