סאיטקס: הדפוס הדיגיטלי צומח, הקדם-דפוס דורך במקום, והווידאו הדיגיטלי עומד למכירה

סאיטקס סיימה את הרבעון השני עם רווח של 3.1 מיליון דולר - קרוב לרף התחתון של ציפיות האנליסטים * חטיבת הווידאו הדיגיטלי הפסידה ברבעון 4 מיליון דולר * מכירות חטיבת הדפוס הדיגיטלי צמחו ברבעון השני ב-%27 ל-57 מיליון דולר

ביום פרסום דו"חותיה של סאיטקס לשנת 97' זימנה הנהלת החברה בגאווה שורה של גורמים כדי להציג בפניהם את השיפור הניכר בעסקיה. במיוחד התפאר אז יואב שלוש, נשיא סאיטקס, בתוצאות הרבעון הרביעי של 97', שלימדו על מפנה של ממש: ההכנסות באותו רבעון הגיעו לרמה של 174.5 מיליון דולר, ושורת הרווח הנקי זינקה לרמה של 5.7 מיליון דולר.

לאחר שנתיים קשות שעברה סאיטקס, לשעבר ספינת הדגל של ההיי-טק הישראלי, בהחלט שיקפו תוצאות הרבעון הרביעי נקודת מפנה עבור החברה, שקיוותה להתחיל במסלול צמיחה מחודש מאותו מועד. אמש (ד') פרסמה סאיטקס את תוצאותיה למחצית הראשונה של 98', ובינתיים נראה כי קצב הצמיחה של החברה נבלם, ובהתאם נבלמו גם רווחיה. בשוק המניות כנראה קראו את המפה של סאיטקס, ומחיר מניותיה שמר מאז פרסום הדו"חות השנתיים ועד היום על רמות מחירים של 13-11 דולר.

סאיטקס סיימה את הרבעון השני של 98' עם רווח של 3.1 מיליון דולר (7 סנטים למניה), קרוב לרף התחתון של ציפיות האנליסטים, שהעריכו כי החברה תסיים את הרבעון עם רווח שינוע בין 6 ל-11 סנט למניה. הכנסותיה של סאיטקס ברבעון השני הגיעו ל-170.6 מיליון דולר, עדיין נמוך מאלה שהוצגו ברבעון הרביעי של 97'. עם זאת, יש לזכור כי מבחינה עונתית הרבעון האחרון של השנה הוא החזק ביותר עבור סאיטקס, ולכן יש לנטרל את אלמנט העונתיות כדי לקבוע ביתר דיוק את המגמה העולה מדו"חותיה של החברה.

את תפקיד מקור ההכנסות המרכזי של סאיטקס ממשיכה לתפוס חטיבת הקדם-דפוס המסורתית, הכוללת בתוכה את עסקי ה-GRAPHIC ART. חטיבה זו דווקא אינה מצליחה להתרומם ברבעונים האחרונים, והיא תרמה ברבעון השני של 98' מכירות של 105 מיליון דולר, בדיוק גובה תרומתה ברבעון הראשון של השנה.

בהנהלת סאיטקס מעריכים, כי הקיפאון במכירותיה של חטיבה זו נובע מאי הוצאתם של מוצרים חדשים אל השוק בתקופה המדווחת. סאיטקס עומדת להוציא אל השוק מספר מוצרים חדשים ברבעונים השלישי והרביעי של השנה, וייתכן שמוצרים אלה הם שירימו את מכירותיה של חטיבת הקדם-דפוס. יש לזכור, כי עד סוף שנת 96' היתה חטיבת הקדם-דפוס שקועה במשבר עמוק שאיים על קיומה, ורק בזכות תוכנית ההתייעלות שיושמה בסאיטקס הצליחה החטיבה לשוב לפסי רווחיות בשלושת הרבעונים האחרונים.

קו המוצרים הנראה כמבטיח ביותר בעסקיה של סאיטקס הוא זה המשתייך אל חטיבת הדפוס הדיגיטלי. חטיבה זו נהנית משיעורי צמיחה גבוהים יחסית, ואת הרבעון השני של 98' היא סיימה עם הכנסות של 57 מיליון דולר - גידול של %27 לעומת הכנסות שהציגה ברבעון הראשון של השנה, כ-45 מיליון דולר.

הצמיחה בעסקי הדפוס הדיגיטלי מיוחסת הן לרכישת חברת עידנית בסוף 97', בעקבותיה הפרישה סאיטקס ברבעון הראשון עשרות מיליוני דולרים כהוצאה חד פעמית, והן לצמיחה פנימית של החטיבה. עידנית תרמה להכנסות ברבעון השני סכום של 8 מיליון דולר. יש לציין, כי עידנית שסיימה את שנת 97' עם מחזור מכירות של 13 מיליון דולר, רשמה כבר במחצית הראשונה של 98' הכנסות של 15 מיליון דולר.

רווחיותה של חטיבת הדפוס הדיגיטלי היא הגבוהה ביותר בכל קבוצת סאיטקס, וכיום הנהלת החברה שמה את עיקר הדגש על פיתוחה של חטיבה זו, בין היתר באמצעות רכישות עתידיות של חברות נוספות.

הצמיחה המרשימה של עסקי הדפוס הדיגיטלי, יחד עם התייעלות מסוימת בעסקי הקדם-דפוס, אפשרו לסאיטקס להציג ברבעון השני של 98' שיעור רווח גולמי של %43 - הגבוה ביותר שרשמה החברה מזה 3 שנים. לעומת זאת, בשיעור הרווח התפעולי של סאיטקס נרשמה ירידה מסוימת בגלל הוצאות שיווק מואצות והוצאות מחקר ופיתוח גבוהות.

עקב אכילס של סאיטקס הוא ללא ספק הפעילות הכושלת של חטיבת הווידאו הדיגיטלי. חטיבה זו הפסידה ברבעון השני של 98' כ-4 מיליון דולר, ולמעשה בלעדיה היתה סאיטקס מציגה רווח רבעוני של 7 מיליון דולר. חטיבה זו, שהכנסותיה במחצית הראשונה של 97' הגיעו לרמה של 35 מיליון דולר, איננה מצליחה להיכנס אל שוקי היעד שלה, והכנסותיה במחצית הראשונה של 98' צנחו ל-17.4 מיליון דולר, מהם 9 מיליון דולר ברבעון השני של השנה.

בסאיטקס בוחנים כבר חודשים ארוכים הזדמנויות למכור את החטיבה, ובמקביל בודקים את כדאיות יישום תהליכי התייעלות בחטיבה. כזכור, על פי בנק ההשקעות אופנהיימר, אחת החברות שעשויות לרכוש את החטיבה מידי סאיטקס היא קודאק העולמית