דיווח חלקי: רשויות רבות לא העבירו נתונים מלאים על איכות מי השתייה שסיפקו ב-2004

אט"ד: הרשויות פועלות בניגוד לפקודת העיריות; הדיווח שמסרו לתושבים לא כלל דיווח כימי

רשויות מקומיות רבות לא העבירו את הדיווח המלא על איכות מי השתייה שסיפקו לתושביהן ב-2004 בניגוד לפקודת העיריות. כך מגלה בדיקה שערכה אגודת אדם טבע ודין. הדו"ח המלא לתושבים אמור היה להישלח בפברואר 2005.

חיפה, בית שאן, אל-טירה, ראש העין, עפולה, חולון, טבריה ורעננה הגישו את הדיווח באיחור. בית שאן ואשדוד הודיעו שישלחו את הדיווח רק ביוני.

רמלה, באר-שבע, צפת, אשקלון, חדרה, מעלות, בית שמש, קריית מלאכי, עכו, דימונה, מודיעין, מכבים רעות, בת ים ,אילת, רחובות, נתניה, רמת גן, לוד, נתיבות, תמרה, אור יהודה, אור-עקיבא, אריאל ומגדל העמק, לא מסרו דיווח מלא כפי שהן מחויבות. הדיווח שמסרו כלל תוצאות של בדיקות מיקרוביאליות של מי השתייה, אך לא כלל דיווח כימי.

לדברי ההידרולוג, שמעון צוק, מדובר בדיווח חלקי בלבד זאת בשעה שזכותו של הציבור לקבל את מלוא המידע על איכות המים שהוא שותה, ושעליהם הוא משלם.

רשויות אחרות חרגו מהנדרש, ופרסמו את הדיווח בעיתונים המקומיים או באינטרנט, ולא כפי שהן מחויבות לשלוח את הדיווח ישירות לבתי התושבים. כך למשל, עיריית בית שמש דיווחה בעיתונות המקומית, ואילו עיריית הרצליה דיווחה באינטרנט.

לדברי עו"ד שירלי שלומיוק-בבאי מאט"ד, פרסום המידע באינטרנט פוגע בזכותם של תושבים שאין להם גישה לאינטרנט, לקבל את המידע המגיע להם על-פי חוק. לדבריה, המצב כפי שהוא קיים כיום מהווה סטייה חמורה מהתקנות ואינו מאפשר לציבור לדעת מה איכות המים שהוא צורך.

בהמשך לבדיקה פנתה אט"ד לשר הפנים, אופיר פז-פינס, בדרישה לאכוף את חובת הדיווח לציבור. במקביל דורשת העמותה לדעת מהן הפעולות שנקט משרד הפנים נגד העיריות המתנערות מהחוק.

תגובת משרד הפנים לא התקבלה עד מועד סגירת הגיליון.