סוף טוב: נפתח הפקק בין נטוויז'ן ושאר הספקים

בעקבות יוזמות בזק ונטוויז'ן הורחבו הקווים בין נטוויז'ן לצומת האינטרנט הישראלי. המשמעות: גישה מהירה מכל מחשב בארץ לאתרים המאוחסנים בשרתי נטוויז'ן. וזה חשוב, כי מדובר ב-%70 מהאתרים הישראליים

בסיומו של פינג פונג בן 3 שבועות בין נטוויז'ן לבזק (ואנחנו באמצע, מנתבים את הכדורים לפינות הנכונות), יצא עשן לבן ונפתח הפקק באינטרנט הישראלי. ביום ד' האחרון, רכשה והפעילה חברת נטוויז'ן קו נוסף בנפח 2 מגהביט ברשת סיפרנת, מחוות השרתים שלה בחיפה לצומת האינטרנט IIX שבפתח תקוה. נכון להיום, רוחב הפס בציר זה הוא 4 מגהביט. נטוויז'ן מפעילה עוד 2 מגהביט מחוות השרתים שלה בתל אביב, הפחות גדולה, ל-IIX.

בתחקיר שפורסם כאן לפני 3 שבועות, נתגלה שבזק לא נענית לדרישת נטוויז'ן לשכירת קו ATM בקצב 25 מגהביט בין חוות השרתים שלה בחיפה לבין צומת האינטרנט הישראלי. נטוויז'ן - המחזיקה בשרתים שלה כ-%70 מכמות האתרים הישראליים - היתה מקושרת, כאמור, ל-IIX ב-2 קווים בני 2 מגהביט כל אחד, מחיפה ומת"א, כאשר הקו מחיפה היה בדרך כלל עמוס ופקוק, ולכן נתקלו מנויי חברות אינטרנט אחרות בקשיי גלישה לאתרים המאוחסנים בנטוויז'ן.

התחקיר העלה את האפשרות (מצד נטוויז'ן ומצד אינטרנט זהב) לפתור את הבעיה באמצעות יצירת קישור ישיר בין נטוויז'ן לאינטרנט זהב וחברות אחרות, שיעקוף את צומת האינטרנט ויאפשר גישה ישירה לאתרים המאוחסנים בנטוויז'ן. ממשרד התקשורת נמסר אז, כי לא הוגשה בקשה כזו והנושא לא נדון. מצד שני, אמר מנכ"ל משרד התקשורת, דני רוזן, שקיימת אפשרות שחיבור כזה ינציח את שליטת החברות הגדולות בשוק.

כאן בדיוק החל הפינג פונג. קווי ה-ATM של בזק מסופקים כיום במסגרת רשת נסיונית פנימית בתוך החברה, בזקום, שבמקור לא היתה אמורה לשרת לקוחות חיצוניים. אולם לפני כמה חודשים החליטה בזק להפסיק להשתמש ברשת SMDS הנחשבת למיושנת ואינה ערוכה לבעיית באג 2000. בזק העבירה את כל לקוחות הרשת הזו לרשת בזקום, שאינה מתומחרת ללקוחות, כאשר היא גובה את תעריפי SMDS הישנים והזולים יחסית. צעד זה נחשף בתחקיר כבעייתי, מאחר והנציח אפליה בין הלקוחות. במקרה שלנו, בין אינטרנט זהב, שעבדה על רשת SMDS ועברה לבזקום, לבין נטוויז'ן.

בימים אלה, נמצא בשלביו הסופיים תהליך בדיקת ההצעות במכרז רשת ה-ATM הציבורית של בזק. לדברי יוני ספיר, מנהל מחלקת התקשוב בחברה, היא עתידה להתחיל לפעול בסביבות חודש יוני, ואז כל דורש יקבל שירות, כמובן במחיר יותר משתלם לבזק.

נטוויז'ן קיבלה, לאחר מאמצים רבים, קו ATM בין החוות שלה בחיפה ובת"א, ברוחב פס של 25 מגהביט. אולם כאשר ביקשה קו נוסף לצורך קישור חוות השרתים שלה בחיפה עם IIX נענתה ב"לך ושוב". בזק לא היתה מעוניינת לשחרר עוד מבואות של בזקום לטובת לקוחות חיצוניים, מאחר והיא זקוקה להם לצרכים פנימיים. היא הציעה לנטוויז'ן אפשרות אחרת, לקו ברוחב פס של 34 מגהביט, אלא שזו התגלתה כיקרה מאוד, בפרט אם חושבים על התעריף הזול של רשת בזקום.

מנכ"לית נטוויז'ן, רות אלון, הגיבה בחריפות, והתשובה מבזק לא איחרה לבוא: החלטה להרחיב את רשת בזקום ולהוסיף לקוחות חדשים הלוחצים לקבל את שירותי הרשת. כמובן שלא מדובר על הרחבה פיזית של הרשת הקיימת, אלא על שחרור מבואות וקווים לשימוש הלקוחות הרוצים בכך. והמשמעות בקשר לענייננו: נטוויז'ן תקבל את מבוקשה - קו ATM מחיפה ל-IIX.

בנימה אופטימית זו חתמנו את מעקבנו בשבוע שעבר, אלא שליצור סביבה עסקית נורמלית בין בזק לנטוויז'ן, עם היריבות ההיסטורית ביניהן, זה לא כל כך פשוט. בעצם, כמעט בלתי אפשרי, למרות שסוף הסיפור הוא חיובי. נטוויז'ן מפעילה היום קו ATM חיפה-ת"א ברוחב פס של 25 מגהביט. בזק הציעה, על אותה מבואה של הקו, להרחיב אותו ל-34 מגהביט ולהפנות אותו ל-IIX. ספיר, ביום ג' שעבר: "הם כל כך רצו ATM ל-IIX. אנחנו הצענו להם ATM והם דחו את ההצעה. יש להם מבואה בחיפה ל-ATM עליה מופעל ערוץ של 25 מגהביט. בכל מבואה יש מקום ל-2 ערוצים ואנחנו הצענו להם ערוץ נוסף שיתחבר ל-IIX, שיוכל להגיע ל-25 מגהביט. אולם הם החליטו לחבר את הערוץ הנוסף לחוות שרתים שלהם בתל אביב ולא ל-IIX. ברגע שהם עושים את זה, המבואה תפוסה כולה ואין מקום לחיבור ל-IIX".

המסר של ספיר: נטוויז'ן רק מדברת על כך שהיא רוצה לפתוח את הפקק אך לא משתפת פעולה. בזק, לעומת זאת, מאוד משתדלת, אך מה לעשות שנטוויז'ן מפריעה.

בינתיים, רכשה נטוויז'ן מבזק קו נוסף של 2 מגהביט ברשת סיפרנת והפעילה אותו ל-IIX אור ליום רביעי האחרון. זה קצת לא תאם את המסר של בזק, שנטוויז'ן לא מעוניינת בפתרון. עלות התקנת קו כזה היא 15 אלף שקל ודמי השכירות החודשיים שלו הם כ-11 אלף שקל. נטוויז'ן משלמת היום לבזק על שכירות חודשית של 6 מגהביט כ-33 אלף שקל. עלות שכירות חודשית של 10 מגהביט ATM, לעומת זאת, עולה רק 7,000 שקל , ו-25 מגהביט - 13 אלף שקל. המספרים האלה, שסופקו לגלובס על ידי נטוויז'ן, אושרו על ידי בזק.

מרק גזית, סמנכ"ל הטכנולוגיה של נטוויז'ן, רתח מכעס ביום ד', כאשר שמע שבזק טוענת שהוא לא רוצה להתקין קו ATM: "אנחנו הזמנו קו ATM ל-IIX. קו נפרד, לא ערוץ נוסף על הקו שכבר יש לנו לתל אביב. לאותו קו לתל אביב הזמנו ערוץ נוסף לפני מספר שבועות. בתחילה אמרו לנו 'לא' ולאחר שביקשנו זאת בכתב הבטיחו לנו שיתנו. עדיין לא נתנו. באה בזק ואומרת שלא ניתן לחבר בחיפה מבואה נוספת והמליצה להפנות את הערוץ הנוסף, שעוד לא קיבלנו, במבואה הקיימת, ל-IIX בפתח תקוה. זוהי מבואה שאנחנו מנצלים לחיבור בין התשתיות שלנו בחיפה ובתל אביב, והיום אין לנו שם מספיק קיבולת. לכן הזמנו את הערוץ הנוסף. אנחנו רוצים גם את הערוץ הנוסף במבואה הקיימת וגם מבואה נוספת שתיוחד לחיבור ל-IIX. בינתיים, התקנו קו 2 מגהביט כדי לפתור את בעיית הפקק באופן זמני, וזהו פתרון מאוד לא זול".

הפינג פונג נמשך, ובאותו ערב חזרנו לבזק. שם כנראה החליטו שהגיעה העת לסיים את הסאגה, אבל הפעם עם כל הרצון הטוב. ספיר: "האינטרס של בזק הוא לפתוח את הפקק ולכן אנו מפנים קווי ATM שנועדו לצרכים של בזק, מורידים ציוד מפרויקטים של בזק, ונותנים לנטוויז'ן מבוא נוסף שיאפשר לה קו נפרד ל-IIX, וכן קו נוסף לתל אביב במבוא הקיים שלה. הגענו לסיכום עם איגוד האינטרנט הישראלי שהוא רוכש מבואה גדולה של ATM ברוחב פס של 155 מגהביט, שאליה יוכלו להתחבר כל ספקי האינטרנט המחוברים לבזקום - אינטרנט זהב, בזק בינלאומי, ברק, ישראסרב, והיום גם נטוויז'ן. נצטרך כמובן לפתוח ערוצים וירטואליים בין המבוא החדש ב-IIX לבין המבואות של ספקיות האינטרנט".

כמה זמן תארך ההתקנה?

ספיר: "כשבועיים, ויהיה להם קו חדש ל-IIX עם פוטנציאל של 34 מגהביט".

מהו רוחב הפס הדרוש כדי לפתוח את הפקק?

"אני מקווה שלא יתנו רק 10 מגהביט. הגרפים היום מראים שצריך כ-15 מגהביט כדי לפתוח לגמרי את הפקק. אשמח מאוד אם נטוויז'ן תפתח 25 מגהביט. אני חושב שלשוק האינטרנט הישראלי יש סיבה למסיבה, ואני גם חושב שצריך להודות לבזק על זה".

מרק גזית, ביום ו': "נריץ ביחד 10 מגהביט ATM וגם את ה-6 מגהביט שיש, במקביל. אם ה-ATM יעבוד בסדר, נוריד את קווי הסיפרנת ואם צריך, נגדיל ל-25 מגהביט".

מי שהיו לו טענות רבות לנטוויז'ן על הפקק, היה דורון שקמוני, מהנהלת איגוד האינטרנט הישראלי ומנהל ה-IIX. השבוע הוא נשמע אחרת: "נכון לעכשיו זה נראה יפה, והפקק נפתח. בזק באמת סייעה בשבועיים האחרונים מעבר למה שעשתה עד היום. אני בהחלט מרוצה וכאשר ה-ATM יהיה מחובר ומותקן, אני אהיה מרוצה עוד יותר".

אתם כבר מרגישים שינוי מיום ד'?

שקמוני: "מהירות הגלישה לאתרים שנמצאים בנטוויז'ן הרבה יותר מאשר הוכפלה. בשעות הלחץ חיכו עד כה דקות כדי שירדו עמודים. עתה מחכים בקצב המודם. זה משמעותי, כי מה שחשוב באינטרנט הישראלי זו הגישה לתכנים המקומיים".

נושא אחד, ששקמוני לא אוהב אותו, לא סודר. הצעתה של נטוויז'ן לאפשר לספקי האינטרנט האחרים גישה ישירה לשרתים שלה תוך כדי עקיפת צומת האינטרנט IIX עדיין לא זכתה לתגובה ממשרד התקשורת. אנו מחכים