D&B דן אנד ברדסריסט ישראל: כל עסק קטן רביעי נמצא בסכנת סגירה

כ-44% מהעסקים והחברות הקטנים נמצאים ברמת סיכון ממוצעת; בצפון הארץ מצבם של העסקים הקטנים הינו הגרוע ביותר

סקר ענפי שערכה חברת המידע העיסקי D&B דן אנד ברדסטריט ישראל מעלה, כי כ-26% מהעסקים והחברות הקטנות במדינת ישראל, המעסיקים עד 10 עובדים, נמצאים בסכנת סגירה.

רמת סיכון גבוהה מאפיינת חברות עם מוסר תשלומים לקוי, מעורבות בתביעות המהוות איום על הפעילות השוטפת, חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות ועוד.

עוד עולה מהסקר, כי כ-44% מהעסקים והחברות הקטנים נמצאים ברמת סיכון ממוצעת ורק כ-30% מהעסקים והחברות הקטנות נמצאים ברמת סיכון נמוכה, שמשמעה איתנות פיננסית טובה, מוסר תשלומים תקין וותק של מספר רב של שנים.

השוואה למצב כלל העסקים והחברות במשק הישראלי מעלה, כי מצבם של העסקים הקטנים קשה בהרבה מאילו של העסקים הבינוניים ומאילו של עסקים הגדולים, שכן רמת הסיכון הממוצעת במשק עומדת נכון לחודש יוני על כ-18.2% מעסקים בסכנת סגירה.

בחינת התפלגות הסיכון של עסקים וחברות קטנים בארץ על פי אזורים מעלה, כי בצפון הארץ מצבם של העסקים הקטנים הינו הגרוע ביותר, כאשר כ-31% מהעסקים הקטנים נמצאים בסכנת סגירה, באזור הדרום כ-30% ובירושלים כ- 29%. באזור המרכז מצבם של העסקים הקטנים הינו הטוב ביותר- רק כ-21% נמצאים בסכנת סגירה.

בחינת פילוג העסקים על פי תחום העיסוק מעלה, כי כ-67% מהעסקים והחברות הקטנות מוגדרים כעסקי מסחר קמעונאי וסיטונאי, כלומר חנויות וסוחרים בתחומי המזון, ביגוד, חומרי בנין ועוד. כ- 17% מוגדרים כעסקים בתחום השירותים חינוך, בריאות, הנדסה ועוד, וכ- 16% עסקים בתחום התעשייה.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, מסביר, כי העסקים והחברות הקטנות בישראל מהווים כ-69% מכלל העסקים במשק, וכאשר כל עסק קטן רביעי נמצא בסכנת סגירה, הרי שהדבר מעיד על כך שהמשק הישראלי עדיין זקוק לזריקת הבראה.

אמנם בשנת 2004 היינו עדים לצמיחה שנתית של 4.3% בתמ"ג, אך את הצמיחה הזו הרגישו בעיקר החברות הגדולות. לדבריו, מדד העוצמה של דנס 100 הבודק את ביצועיהן של החברות הגדולות במשק מראה, כי סך הכנסותיהן של 100 החברות הנכללות בדירוג מדד העוצמה הסתכם ב-90.6 מיליארד דולר, צמיחה של 19.2% לעומת הנתון משנת 2003, והרווח הנקי המצרפי של 100 החברות הללו עלה ל-7.07 מיליארד דולר, בהשוואה ל-3.9 מיליארד דולר בדירוג אשתקד, זינוק של 81%.

הצמיחה בהכנסותיהן של החברות הגדולות הייתה בקצב הגבוה משמעותית מקצב צמיחת המשק כולו, דבר הממחיש פעם נוספת את העובדה, כי השיפור הכלכלי במשק מגיע בראש ובראשונה אל החברות הגדולות והחזקות, שיש להן יתרונות יחסיים על פני מתחרותיהן, ואיתנות פיננסית גבוהה, המאפשרת להן לשרוד בתקופות משבר.

חברות אלה הן הראשונות ליהנות מחזרתו של המשק לפסי צמיחה, ורק לאחר תקופת מה ניתן יהיה לראות את שיעורי הצמיחה הגבוהים גם בקרב חברות בינוניות וקטנות. ולכן, מציין קובנט, המלאכה הניצבת בפני מנהיגי המשק עדיין רבה, וכל עוד לא נראה את השיפור מגיע גם אל העסקים הקטנים והבינוניים, ולאחר מכן גם משתקף בירידה נוספת באבטלה ובעלייה ברמת החיים של הישראלי הממוצע, עדיין לא ניתן לדבר על השלמת תהליך ההבראה של המשק.