דיסקין: 11% מהמעורבים בפיגועים הגיעו לישראל בעקבות חוק איחוד משפחות

"ניתוח פרופיל המפגע מגלה, כי 97% מהמעורבים הם גברים בגילאי 16-35 ונשים עד גיל 25"

ראש השב"כ, יובל דיסקין, גילה היום (ג') במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת, כי 11% מהמעורבים בפיגועים הם פלשתינים, שנכנסו לישראל לפי חוק איחוד משפחות.

הדיון בוועדת הפנים התמקד במגבלות שמטילה המדינה על כניסת פלשתינים לישראל, באמצעות סעיף "איחוד משפחות" בחוק האזרחות, המותיר לערבים פלשתינים, שנישאו לערבים ישראלים, להיפגש איתם בתחומי המדינה.

עוד אמר דיסקין בוועדה. כי "ניתוח פרופיל המפגע מגלה, כי 97% מהמעורבים בפיגועים הם גברים בגילאי 16-35 ונשים עד גיל 25".

על-פי הצעת התיקון לחוק האזרחות, לא יורשו גברים מתחת לגיל 35 ונשים מתחת לגיל 25 להיכנס לתחומי הקו הירוק במסגרת "איחוד משפחות".

דיסקין הבהיר, כי השיקול אשר עמד לנגד עיניו בעת הגשת המלצתו למגבלות על כניסת פלשתינים לישראל הוא בטחוני בלבד. "תעודת זהות כחולה ולוחית רישוי צהובה הם מכפילי כוח בטרור", הוא ציין והוסיף: "הם מקלים את הגישה לפגיעה ביעדים אטרקטיביים, להחדרת מפגעים לתחומי ישראל, להברחת אמצעי לחימה, לביצוע משימות לוגיסטיות ולהקמת תשתיות מבצעיות. חוק 'איחוד משפחות' מאפשר יכולת ביצוע פיגועים גדולה יותר".

מנתוני השב"כ עולה, כי מאז תחילת האינתיפאדה נרשמו 16 "איחודי משפחות" שנקשרו בפיגועי ההתאבדות בדרך כזו או אחרת. בפיגועים אלו נהרגו 19 איש. רק בשנת 2004 היו מעורבים בפיגועים שישה מקרים של "איחודי משפחות" שהם כ- 11% מכלל איחודי המשפחות של אותה שנה.

גם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הבהיר, כי המגבלות המוצעות נובעות משיקול בטחוני בלבד ולא דמוגרפי. "בדיונים בוועדה עלו טענות לגבי תכליות דמוגרפיות של החוק, אבל החוק הזה נועד לטפל רק בבעיה הביטחונית.

"יוזמת החוק היא של גורמי הביטחון ותכליתו היא ביטחונית. המרכיבים על המגבלות הוצבו על פי הליכים ביטחוניים", אמר מזוז. "המעורבות של איחודי המשפחות גדולה פי עשרה ממעורבותם של ערביי ישראל בפיגועים".

25,375 פיגועים ונסיונות פיגועים בוצעו מאז תחילת האינתיפאדה הנוכחית בשנת 2000. מספר ההרוגים הישראלים עומד על 1,148. לדברי דיסקין, על אף רגיעה מסויימת בשטח לאחרונה, אין שינוי ממשי בהיערכות ארגוני הטרור לביצוע פיגועים. "המצב הבטחוני לא השתנה, גם אם הייתה תקופה של ירידה בהיקף הפיגועים", אמר ראש השב"כ. "כרגע ישנה דווקא מגמה של עלייה בפיגועים וגם בהיקף ההתראות".

דיסקין סיכם את הדיון באומרו, כי "בחמש השנים האחרונות שילמו אזרחים ישראלים רבים בנפשם או בגופם. מצב זה לא השתנה, חוסר הוודאות עדיין גדול. יש התפרצויות של טרור. לאור זה המצב הביטחוני עדיין בתוקף ולא השתנה. עלינו להמשיך במצב הקיים ולשמור על ביטחוננו עד שיעיפו יונים לבנות ויפזרו אורז ברחובות".