מנכ"ל הרכבת, יוסי מור, התפטר בעקבות גל התאונות

יוסי מור: לוקח אחריות מוסרית למרות שהרכבת אינה אשמה * על הרכבת נמתחה ביקורת גם בנוגע לניהול תוכנית החומש שהיקפה 20 מיליארד ש'

מנכ"ל רכבת ישראל, יוסי מור, הודיע היום (ג') על התפטרותו על רקע נסיבות אישיות. גורמים במשרד התחבורה וברכבת אמרו, כי תאונות הרכבת האחרונות והשיבושים ברכבת שלשום (א') העצימו את החלטתו לסיים את תפקידו.

דירקטוריון הרכבת מתכנס הערב לקבל את הודעת הפרישה ולאשרה, וכן למנות ועדה לחיפוש מנכ"ל. מור אמר, כי הוא אינו סבור שהרכבת אשמה בתאונות הקשות בחודש האחרון, אך הוא נוטל אחריות מוסרית. מור עובד ברכבת מזה 31 שנים.

יצוין, כי בשנים האחרונות לא סיים אף מנכ"ל של הרכבת קדנציה מלאה. המנכ"ל הקודם יוסי שניר הודח על-ידי שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, ביולי 2003 וסיים את תפקידו כעבור חצי שנה. מור נכנס לתפקיד מנכ"ל הרכבת ביוני 2004 לאחר שכיהן כסמנכ"ל תשתיות.

רכבת ישראל, בניהולו של מור, ספגה בשנה האחרונה ביקורת עקבית על אופן ניהול תוכנית החומש שהיקפה 20 מיליארד שקל. נגד הרכבת נשמעו טענות על ליקויים בניהול הפרויקטים, חריגות בלוחות זמנים וחריגות בעלויות.

החודש האחרון ייזכר כחודש רע במיוחד עבור רכבת ישראל. תחילת האירועים בתאונה ברבדים ב-21 ביוני, בה נהרגו שמונה בני אדם וכ-200 נפצעו. מור עומד להיחקר בימים הקרובים במשטרה בקשר לתאונה זו.

התאונה אירעה בין רכבת לבין משאית. הרכבת נסעה מחיפה לב"ש והתנגשה בעוצמה במשאית שביצעה עבודות בכביש 6 הסמוך. הכשל העיקרי היה העדר הפרדה מפלסית בין מפגש הרכב הפרטי למסילת הברזל, והסתפקות בתמרורי עצור בלבד.

לאחר שבועיים וחצי בלבד אירעה עוד תאונה קטלנית, בה נהרג נהג הקטר וכ-30 נפצעו. אן רכבת אשר יצאה מבאר שבע לתל-אביב התנגשה, בקטע שבין מושב אחוזם לקרית גת, במשאית עמוסה במחפרון בעת שחצתה את המסילה נתקעה על המסילה.

לאווירת הקטסטרופה מצטרף גם השיבוש הקשה שלשום (א'). כבל תקשורת שנקרע באיזור תחנת ת"א ההגנה גרם לשיבושים קשים מצהרי יום ראשון ועד יום שני בבוקר.