סיב"ט לא אחראית לפאשלות

נראה כי הסעיף המסיר ממשהב"ט את האחריות הפלילית והחוקית, נועד להגן על הממשלה במקרים שייצוא בטחוני זה או אחר אינו עולה יפה

"התחזקות מעמדה המדיני של מדינת ישראל בעולם, הביאה להתפתחות קשרים חדשים עם מדינות רבות, ובכך נפתחו סיכויים לשווקים חדשים עבור הייצוא הבטחוני. במקביל שינו מדינות במערב את מדיניותן כלפי ישראל, ובין היתר החלו לרכוש ציוד צבאי. אגף סיב"ט (סיוע וייצוא בטחוני) במשרד הבטחון מופקד על הסיוע וקידום הייצוא הבטחוני, על הטיפול מול היצואן במתן היתרים לניהול מו"מ, ולפי החוק גם על מתן היתרי הייצוא והפיקוח עליהם. התעשיות הבטחוניות, היצואנים וסיב"ט, מתמודדים במשותף במטרה להתגבר על הקשיים להשגת התוצאות העיסקיות הטובות ביותר, תוך פיתוח וניצול אפשרויות וקשרים חדשים בעולם". מתוך חוברת העזר של משהב"ט ליצואני הציוד והידע הבטחוני - מארס 1996.

בנספח להקדמה, מפרט סיב"ט את עקרונות קידום הייצוא, הכולל בין השאר מערכות נשק, אמצעי לחימה מעודפי צה"ל וידע בטחוני. "הייצוא נועד לפתיחת שווקים חדשים; מיסוד קשרים עם מימשלים; ניהול עיסקאות ממשלה-ממשלה; סיוע לגורמים צבאיים וממשלתיים זרים בהגדרת צרכי ההצטיידות, וגיבוש ספציפי של אסטרטגיות וטקטיקות לקידום הייצוא הבטחוני". כפי שמציין משהב"ט, הייצוא משמש ככלי לגיטימי למיסוד קשרים עם מדינות שונות, אולם למרות ההכרזות הנ"ל, מסיר מעצמו סיב"ט למעשה את האחריות החוקית, המסחרית והפלילית, לכל העיסקאות עליהן חותמים היצואנים. "למען הסר ספק", הוא קובע, "יצויין כי מתן ההיתרים לניהול מו"מ ומתן היתרי הייצוא, אין בהם כדי להטיל על משרד הבטחון וסיב"ט אחריות כלשהיא למהלכים הכלכליים והשיווקיים המבוצעים ע"י היצואנים, או לטיב הפריטים".

על פניו, נראה כי הסעיף המסיר ממשהב"ט את האחריות הפלילית והחוקית, נועד להגן על הממשלה במיקרים שייצוא בטחוני זה או אחר אינו עולה יפה. דוגמאות אינן חסרות. הבולטת מביניהן, היא ללא ספק הסתבכותו של האלוף (מיל.) אורי שמחוני, שהיה נספח צה"ל בוושינגטון, בפרשיית שוחד עם גורמי המימשל האמריקני. בשנת 1986, הואשמו שמחוני ואיש המשלחת צבי שילר, כי שיחדו את תת-מזכיר הימייה בצי האמריקני, מלווין פייזלי, במטרה לקדם עיסקה למכירת מטוסים ללא טייס מסוג "פיוניר" מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית לכוחות הצי. בעיסקת טיעון עם משרד המשפטים האמריקני, הסכימה תע"א לכלול רק את שילר וסירבה לכלול בה את האלוף שמחוני, שכפי הנראה נאסרה עליו הכניסה לתחומי לארה"ב לצמיתות.

דוגמה נוספת, שגרמה לישראל מבוכה בינלאומית רצינית, היתה הסתבכות חברת חוד-החנית, בניהולם של יאיר קליין ושל איש חיל האוויר אל"מ (מיל.) יעקב (ביקו) בירן, בפרשיית יצוא ידע בטחוני. סא"ל (מיל.) קליין הדריך גורמים מפוקפקים בקולומביה. התפוצצות הפרשה החזירה את המשלחת לארץ, ועל אנשיה נאסר לשוב לפעילות מסוג זה. לאל"מ בירן לא הפריעה הפרשה להשתלב בתפקיד ראש טייסת המסוקים של משטרת ישראל, לאחר שהמפכ"ל, יעקב טרנר, ידידו מחיל האוויר, לא מצא בכך פגם.

פרשייה הנמצאת בימים אלה בעיצומה, מתייחסת לחשדות, כי בכירים במשרד ההגנה הצרפתי שוחדו כדי להגיע להחלטה הנכונה ולבחור במטוסים ללא טייס מסוג "האנטר" מתוצרת התעשייה האווירית עבור צבא צרפת, ולהעדיפם על התוצרת המקומית. היקף העיסקה 28 מיליון דולר. תע"א מכחישה את החשדות, ולפי שעה לא עברו החשדות לשלב של חקירה משטרתית או משפטית. גורמים בטחוניים טוענים, כי ההדלפות המכוונות הופצו ע"י החברות המתחרות של תע"א בצרפת.

ישראל היא כיום אחת ממוכרות הנשק הגדולות בעולם, והיא כמעט ואינה בוחלת בצירוף חברים חדשים לחוג לקוחותיה הבטחוניים - יצויינו דרום-אפריקה בתקופת האפרטהייד, סין הקומוניסטית, משטרים טוטאליטריים באפריקה ואמריקה הלטינית, מדינות בדרום-מזרח אסיה, ארצות במזרח אירופה, ומדינות רבות שבהן משטרים בלתי יציבים, העלולים לגרום לנפילת ידע צבאי ישראלי לידיים עויינות. דוגמה טובה לליקויים ביכולת משרד הבטחון לראייה ארוכת טווח של שינויים פוליטיים, היתה בנושא דרא"פ. ישראל חימשה את משטר האפרטהייד במיטב התוצרת הבטחונית, כולל מטוסים, טילים, ספינות וטנקים, והקנתה לתעשיות הצבאיות בדרא"פ יכולת טכנולוגית בלתי מבוטלת, בשלב שבו הוחרמה דרא"פ ע"י מדינות המערב.

המהפך במשטר בדרא"פ הביא מיידית לקץ היחסים הבטחוניים עם ישראל, ביוזמת שר ההגנה השחור, ג'ו מודיסה. מאידך, זה לא מפריע לדרא"פ להפיק את המיטב מהיכולת הטכנולוגית הישראלית שהועברה לה, אותה היא מציעה עתה למדינות זרות. בעייה שישראל תצטרך להתמודד איתה, היא האפשרות, כי מתגבשת בין דרא"פ לסוריה עיסקה בהיקף מאות מיליוני דולר, במסגרתה יסופקו לסוריה טנקים המבוססים על מערכות לחימה ישראליות. העיסקה, שעשויות להיות לה השלכות קשות על יכולתה הצבאית של ישראל, חייבת, לדברי גורמים מדיניים, לשמש כנורת אזהרה לפני ביצוע עיסקאות עם מדינות בעייתיות או בלתי יציבות, כגון מכירת טילי "פופאיי" לתורכיה. אי יציבות השלטון והתחזקות גורמי האיסלאם בתורכיה, עלולים לגרום להתקרבות מסוכנת למדינות בלתי ידידותיות לישראל