כוריאוגרפיה של כישלון ידוע מראש

מאז השריפה בבית מכרזים, להקתו של הרקדן והכוריאוגרף עידו תדמור לא מצליחה להתרומם. בשבוע שעבר הודיע תדמור כי הוא מתפטר מהלהקה, תוך כדי האשמות חריפות כלפי עיריית תל אביב, שמצידה מאשימה אותו > עידוא דגן

בשנתיים האחרונות שילם הכוריאוגרף עידו תדמור לרקדני הלהקה שלו את משכורותיהם מכיסו הפרטי, במקום לשלם את חובות הלהקה למס הכנסה ומע"מ, צווי מעצר הוצאו נגדו חדשות לבקרים וגירעון העמותה "עידו תדמור - הלהקה" הגיע ל-800,000 שקלים. למרות זאת, התעקש תדמור לקיים חזרות עם הרקדנים על יצירה חדשה שהועלתה לאחרונה ("מיתה, סדין וקר"), העלה את מופעיו האחרים ("תא", "הסיר של סימה") ברחבי הארץ, ארגן מופעי התנדבות רבים, הוציא את רקדני הלהקה לעבודות מזדמנות בתיאטרון ובטלוויזיה ("שיקגו", טקסים שונים, ובקרוב "סיפור הפרברים" של האופרה), ובנה מופע מיוחד למועדוני ריקודים בעיר כדי להשלים הכנסה. אבל אחרי 25 שנות פעילות בעולם המחול, שלל פרסים, 12 יצירות מקוריות, סיורים בעולם ותהילה, תדמור הודיע בשבוע שעבר, בסוף הופעה בסוזן דלל כי הוא מתפטר מן הלהקה. המשבר החל לפני כשנתיים, עם השריפה בבית מכרזים, שם שכנה הלהקה, ואחריו המעבר הבעייתי למתחם התרבות החדש שעיריית ת"א הכשירה בתחנה המרכזית החדשה.

* מה קרה?

תדמור: "עיריית ת"א שוב לא עמדה בהתחייבויות שלה כלפי הלהקה. הם מנסים לטייח ולטאטא מתחת לשטיח את העובדה הזו. הם גם לא עמדו בתכנית ההבראה שהם בעצמם הציבו. כשלעירייה היה נוח לשלוח אותי לתחנה המרכזית החדשה כחלק מחזון לפתח את האזור כמרכז תרבות, הם הבטיחו הבטחות, וברגע שזה כבר לא היה להם נוח, ירדו מהתוכנית והשאירו אותי עם מקום גדול (600 מ"ר) שיש עליו הוצאות מאוד גבוהות. הם התחייבו לטפח את המקום ולעשות פרסום נאות, ודבר לא התממש. בסופו של דבר הלהקה נקלעה למצוקה גדולה".

"העירייה", אומר תדמור, "טוענת שכל שנה בתאריך הזה אני יוצא לתקשורת בטענות כדי להגדיל את התקציב שלי, אין לי כל בקשה להגדיל את התקציב, אני רק פונה לעירייה שתעמוד בהתחייבויות שלה להעביר את התקציב במועד. ראש העיר חולדאי יצא בהבטחות קבל עם ועדה בתקשורת ובפתיחה של המתחם החדש מול קהל רב, וגם לי באופן אישי. מהכוונות להפוך את המקום למרכז בילוי לצעירים לא נותר דבר. עצרנו את בניית אולם מופעים האינטימי שהיה אמור להבנות במקום מכיוון שקהל לא מוכן להגיע בשעות הערב לאזור, העירייה לא מצאה לנכון למצוא פתרון גם לזה".

* בשלוש השנים האחרונות העירייה העבירה 1.7 מיליון שקלים לעמותה.

"תחלק את הסכום לשלוש שנים, תוריד את הוצאות השיקום לאחר השריפה בבית מכרזים ואת ההתמקמות בסטודיו החדש בתחנה המרכזית. האם אפשר להראות פעילות שנתית בתנאים כאלה? מלבד זאת, הכספים תמיד מועברים בדיעבד, חמישה-שישה חודשים אחרי תחילת השנה, כלומר כל חצי שנה אנחנו צריכים לעבוד בלי כסף, לפרנס את הרקדנים את ההנהלה האמנותית והמנהלתית, לשלם לספקים, להראות פעילות שוטפת, ולשרוד, זה ממש אבסורד. אם הייתי הגוף היחידי שסובל מהבטחות שווא של העירייה, הייתי מסיק שמשהו לא בסדר אתי, אבל כל גופי התרבות סובלים מכך".

* רובם מצליחים לשרוד.

"אני לא שולל את האפשרות שהיה אצלנו כשל ניהולי מתמשך. עד שהגיע סמי דדון (המנכ"ל), יו"ר העמותה, סמי לוי, ניהל את הלהקה, ויכול להיות שהוא היה צריך לעצור את הפעילות בשלב מוקדם יותר ולא לתת לי להיכנס לגירעון פרטי - העמותה חייבת לי 300,000 שקלים".

העירייה: תדמור אשם

אביגדור לוין, מנהל אגף תרבות ואמנות בעריית ת"א מגיב בעניין ל"גלובס".

* מדוע עוכבו ההקצבות ללהקת עידו תדמור, שנאבקת על הישרדותה חרף ההבטחה האישית של ראש העירייה חולדאי לתמוך בלהקתו של תדמור, שקיבלה סדר עדיפות גבוה בתמיכת העירייה בגופי תרבות.

לוין: "כספי העירייה לעמותת עידו תדמור לא התעכבו באשמת העירייה. לפני מספר חודשים הוטל עיקול על כספי התמיכה, עקב חובות לרשויות המס. עתה, משתכנית ההבראה יצאה לדרך, ובמידה וסוגיית העיקול איננה קיימת עוד, הכסף זמין, אלא אם כן הלהקה מתפרקת".

"חשוב להדגיש כי תמיכת העירייה בעמותת עידו תדמור השנה ובשנים האחרונות עולה לאין שיעור על התמיכה המצטברת ב-18 עמותות דומות ביחד. אף אחת מן העמותות הללו איננה קורסת, נהפוך הוא, תהליך היצירה ברבות מהן מרשים ומתפתח, מספר ההפקות גואה, הקהל זורם וההכנסות העצמיות בהתאם". לוין בחר שלא להגיב לנושא פיתוח התחנה המרכזית החדשה.

* תדמור, מדוע לא הופעתם יותר, והעליתם את ההכנסות העצמיות שלכם?

"הופענו הרבה פחות ממה שהייתי רוצה, כי מימנתי את המופעים מכספי הפרטי, כך שההכנסה העצמית נבעה ממופעים שאני מימנתי זה מלכוד: אנחנו צריכים להראות פעילות אבל לא יכולים לממן אותה".

* איפה זה עומד עכשיו מבחינתך?

"כבר 14 חודשים לא קיבלתי משכורת ורק הוצאתי מכיסי, אני כבר בן 41 ולא יכול להמשיך לחיות מהיד לפה. בכל מקום אחר בעולם רקדן במעמדי היה יכול לחיות כמו מלך, ולא היו קושרים לשם שלו לכלוכים כאלה רק כדי לצאת נקיים. אני לא מצפה לכלום מעיריית ת"א, כי כבר ככה הם לא עמדו בהתחייבויותיהם".

* מה לגבי המחשבות שהיו, להעביר את הלהקה להרצליה, בעקבות הצעתה של ראש העיר יעל גרמן?

"אני התפטרתי מהעמותה. היו"ר והמנכ"ל יחליטו על המשך דרכה, אולי אפילו עם מנהל אמנותי אחר. יש לי הרבה תוכניות בשוק הפרטי, סיימתי לצלם סרט של דן וולמן עם גילה אלמגור, שבקרוב יצא לאקרנים, אני במשא ומתן מתקדם עם ערוץ 2 על תוכנית טלוויזיה, אני עובד על ערב סולו שיעלה בקרוב בהפקה פרטית".

הלהקה: נציע לו הצעה

סמי דדון, מנכ"ל העמותה שנכנס לתפקידו רק לפני ארבעה חודשים: "מאז הגעתי נדרשתי לפתור בעיות כמו עיקולים, תשלום לרקדנים, ולהצליח להעלות מופעים תוך התחייבויות כספיות של עידו מול הספקים. לא היה מערך שיווקי ראוי ולא ניהול כספים מסודר, הגענו למצב שלא היה כסף ללהקה ואני והרקדנים הסתובבנו ברחובות ותלינו פוסטרים. נכון להיום, רו"ח של העמותה אישר לי שאנחנו עומדים בתוכנית ההבראה שהחלה כבר בינואר 05' בהצלחה, וגם עיריית ת"א יודעים שאנחנו עומדים בתוכנית ההבראה. אני לא הייתי רוצה לוותר על עידו".

לגבי התפטרותו של תדמור, הנהלת העמותה אמורה להתכנס בימים הקרובים כדי לגבש הצעה הולמת לתוכנית עבודה לתדמור, "כדי שיוכל למצות את הכשרון שלו ולא יאלץ לעסוק בצד הניהולי של העמותה".

הלל פרטוק, דובר העירייה, מסר כי בשל התמיכה הגבוהה יחסית בלהקת עידו תדמור, העירייה חשה מאוכזבת ומרומה לאור מצבה הכלכלי של העמותה, "קבלנו סטירת לחי", הוא אומר בתגובה להאשמותיו של תדמור. *